Word onderdeel van een netwerk waar kennis, zichtbaarheid en groei echt samenkomen. Als lid van MSP Latenight deel je jouw verhaal, bouw je autoriteit en krijg je de tools om je team echt te laten groeien. Waarom de MSP Business Club? Expertise delen. Praat mee over onderwerpen die actueel zijn in MSP Nederland. Een sterk netwerk. Ieder kwartaal zijn er spectaculaire netwerkmeetings met andere IT ondernemers en interessante onderwerpen. FAD leadership. We helpen je om je autoriteit binnen de branche en richting je doelgroep te vergroten op een uitermate waardevolle manier. Wat krijg je als lid van de MSP Business Club? Minimaal één keer als gast aan tafel bij MSP Late Night. Vier keer per jaar netwerken met andere IT-ondernemers. Een Beyond the Leader interview met één van onze Storemakers. Twee keer per jaar marketing- en sales training voor mensen uit jouw sales team. Gegarandeerd tienduizend views. Wil jij de MSP Business Club joinen? Neem dan direct contact met ons op.
Waarom msp late night businessclub?
Expertise delen
Deel je expertise met MSP Nederland en praat mee over de onderwerpen die actueel zijn.
een sterk netwerk
3x per jaar zijn er spectaculaire netwerk meetings met andere IT ondernemers.
thought leadership
We helpen je om je autoriteit binnen de branche en richting je doelgroep te vergoten op een waardevolle manier.
Ja jongens welkom bij msp late night, daar zijn we dan. We hadden wat technische problemen, we zijn iets uitgelopen maar we zijn er eindelijk en vandaag, vandaag hebben we het over 2PE or not 2PE het heeft niets te maken met Patricia Paaij we worden niet gesponsord door Tana Lady het gaat gewoon over private equity en wat we daar allemaal mee kunnen ja ja de eerste MSP late night Alles kan, alles mag, het gaat vandaag over geld, groei, geweten en we gaan beginnen met de check-in, daar komt hij Ja jongens, toen ik nog de eigenaar van SBIR er was, toen deed ik altijd mijn vergaderingen, deed ik brainstorms, begon ik altijd even met de check-in. Hoe zitten we aan tafel, zijn we er allemaal bij, zijn we er niet bij, is er iets aan de hand? En welkom allemaal hier rechts van mij Hans, Hans ten Hove. Mijn naam is George Broer, maar de meesten kennen mij wel Hans is mijn vaste sidekick. Straks ruilen we nog een keer dan doen we nog gezellig een andere aflevering, dan ben ik jouw sidekick, maar we gaan nu beginnen. Welkom Hans, Hans heb jij nog wat meegemaakt deze week? Ja, ik heb nog steeds een beetje last van mijn keel. Ik heb eigenlijk afgelopen vrijdag heb ik een maagonderzoek gehad en dan lucht je op je zij en dan krijg je een dikke slang in je keel. Dan denk je dat je ongeveer vermoord wordt. Dus dat zendt zich niet wel toe maar dat was wel een momentje van de rek. Deedproat. Deedproat, dan minder plezier. Ja, ik snap hem. Ruud, welkom jongen. Ja dank, Guan voor de uitnodiging. Geen meze malaises bij mij. Ik moet eerlijk bekennen dat er niet zoveel spannends zo extreem veel spannends loopt op dit moment. Het is vooral veel leuke uitdagingen op kantoor, veel proposities, NIS2, AI. Dat zijn eigenlijk de dingen voor deze week waar we veel mee bezig waren. Lekker man. En kleine En twee kleine kinderen dat vraagt denk ik nog meer tijd. Nee voor de rest gaat het goed. Dank je hoor Claud, we gaan door naar Tom. Tom van Daal. Hallo? Hallo? Nee ja zeker. Ik was erg blij. Het is mij gisteravond nog gelukt om een kaartje voor de Golden Earring te krijgen. Dat was uitverkocht en dat leek me nog wel heel tof om dat nog een keer te zien. Is dat echt Golden Earring of is dat dat concert eind januari? Ja die ja ze zijn hier met zijn vieren. Dus volledig gaat niet meer lukken. Maar de drie heren wel en met met alle anderen erbij. Wel supertof om nog een keer down memory lane te geven. Ja, dan zien we elkaar daar denken. Dat een januari Zeker, het is meerdere keren of op dezelfde dag zit is dat even de vraag. Klopt, het is volgens mij in setting van Vrienden van Amstel. Ja, dan gaat het nog een paar dagen door, maar dan met muziek van De Ring. Super, super. Nou gefeliciteerd, dank je weer daar. Willem Jan. Ja, Jezus, wij kennen elkaar denk ik vierhonderd drieëntwintig jaar ongeveer. In twee maanden. Zoiets. Jouw week? Ik moet je zeggen een saaie week, niks bijzonders. Business as usual. Dus ik heb niet heel veel spannends te melden. En je club nog steeds Santyan? De cliffhanger nog steeds Santy-Jan, staat wel aan de vooravond van een van een rebranding zoals ze dat noemen, want de zaak is natuurlijk nu onder andere onder andere vlaggen, maar goed die rebranding moet nog gaan komen komende maand en dan wordt het Spark TSL. Dat klinkt als een heel stuk beter. What's in a name zullen we maar zeggen. Jeetje jongen. Dat was Patient line ooit? Dat was ooit Patient line. Ik heb dat toen omgedoopt naar Sention Group en van Santion Group wordt dat Spark TSL. Ja, de nieuwe eigenaar heeft dat voor het zeggen. De ondernemer tantafel wijzen ken jij het? Jij zegt het, te value. Nee hoor, nee zeker niet. Oké, jij hebt al zoveel, je hebt je ziel al drie keer verkocht. Dus ja nee joh, ja ik zelf ook ik had ook een ingewikkelde week overigens. Ik had het andere onderzoek Hans, de andere kant eigenlijk, de darm op, dus ik weet nu ook wat hoe het voelt om een pentest te ondergaan, maar dat was allemaal goed gelukkig, dus dat is fijn. Ja, en dan gaan we door naar de battle jongens, nu gaat beginnen. De battle. Wat een muziek je ook niet kan doen hè, je zet dat alleen. Ja, is allemaal AI hè, dat is allemaal AI. Ja, weet je, ik ben gewoon wat vergeten in het vorige onderwerp hè, we zijn zo lang in die aanloop, ik begon me zo met allemaal stellingen, maar er was nog een nieuwtje van vorige week. En ik ga nu de regie in de bar brengen denk ik, maar vorige week afgelopen weekend was er een protestsom, een protestsom van AI, want de Spotify streaming top honderd op dertien drie kwam die binnen. Hebben jullie het gehoord? We luisteren even naar een stukje. Ja, AI hè jongens, wordt tegenwoordig wel voor alles gebruikt, dus je ziet nu hoe laagdrempelig het is blijkbaar om een protestsoen te maken. Hij is inmiddels verwijderd. Hij is van Spotify af, hij staat nog wel op YouTube zag ik. Ik was op op tijd blijkbaar. Ik heb zaterdag, zondag dit voor zitten bereiden, toen vond ik het er wel. Sophie daarentegen, die dame die we net op het scherm stonden die zagen, die is nog wel oké. Dus AI wordt wel een heel klein beetje geboycotd, maar vinden we daar wat van? Wat vinden we je hier voor? Als? Laten we gaan de volgende keer een aparte show van maken, natuurlijk super actueel. En ten opzichte van het nieuws kom je AI tegenwoordig tegen, Dus het is een van de downsites denk ik dit. Is het een downside? Nee, we gaan de politiek niet in. Rutte? Nou ja, het is AI brengt heel veel. Ik denk dat iedereen of vrijwel iedereen vandaag de dag vrijwel dagelijks bezig is met AI. Maar het biedt ook een risico als je naar dit soort dingen luistert, ook foto's, video's, wat is nog waarheid? En dat is, dat is wel een groot risico. Links nog een mening? Dat is een nieuwe realiteit. Dat klinkt ook bijzonder hè, links nog een Ja daarom, dat is ook wel saai. Maar het natuurlijk wel, los van wat je ervan vindt, het natuurlijk wel een nieuwe realiteit en volgens mij is het elke keer met die nieuwe technieken dat dat zich in allerlei dingen manifesteert. Daar zou je mee om moeten gaan aanpassen. Eens, ik was maandag op de hotel summit van Paul Sprakel, die zit hier in het publiek toevallig, en ik dacht nou misschien kunnen we wel hetzelfde een beetje doen voor die hotel industrie, dus ik denk nou dan ga ik dat ook gewoon proberen, dus ga ik weer de regie in de war nemen. Jongens, hebben jullie het anti-btw nummer van mij? Bizar hè? Dit kost je ongeveer anderhalf Ja, ongelukken. Je trekt het door ChatGPT, je laat die tekst bouwen, je trekt het vervolgens door een door een andere generator die muziek maakt, kost je ongeveer een tientje in de mate die je op dit. Ja, daar gaan alle stemmenbureaus met alle artiesten. En toch? Anders naar de sodemieter. Maar we zitten in de battle, dus we gaan met een paar stellingen aan de bak, jongens. Stelling één bij een overname van ondernemer naar manager. Willem. Ja ik denk hij slaat mij even op. Nee hij bent ondernemer voor mezelf. Ja weet je keuzes als je zaak je over doet met daar een visie en een gedachte achter ja dan dan moet je eigenlijk al even een beetje door de bocht heen kunnen kijken en als je dan de manager wordt ja dan moet je de manager spelen en dan moet je rol pakken en je tijd uitzitten. Voelt zo? Nou nee dat voelt niet zo maar dat is denk ik wel onderdeel van het pakket maar goed maak wat van de rol zou ik zeggen alleen ja er veranderen veel zaken. Nee maar zo sneu is het ook weer niet. Kijk voor velen geldt natuurlijk ook dat ze aan de andere kant naar de bankrekening kunnen kijken en kunnen zeggen van nou ja dat heb ik goed gedaan dus ik ik pak mijn rol alleen ja de structuur verandert en de nieuwe eigenaar heeft dat voor het zeggen en ja, dat moet je van tevoren wel beseffen, maar ik denk dat dat ergens een volgende vraag gaat worden. Nou ja, I don't know. Ik zit zelf ook als ondernemer aan tafel. Ik ken een gedeelte, we zitten ook wel met private equity jongens aan tafel, althans equity Tom, jij sprak me daar heel goed op aan vanmiddag, Hallo is natuurlijk niet echt een private equity, maar wel owned bij private equity. Herken je dit als je dat hoort? Nou ja, je ziet natuurlijk wel dat als je groeit, dat daar andere dingen voor nodig zijn. En dat je natuurlijk zeg maar ondernemers die het altijd op hun eigen manier hebben gedaan, als je dingen schaalbaar wil maken, daar komen andere dingen bij en dat wordt dan vaak weer gezien als heel corporate. Je moet een modus vinden van hoe hou je de goede dingen van het ondernemerschap, maar hoe ga je daar wel een structuur van maken, zodat je ook groot wordt. En als er private ecty bijkomt, daar zit altijd een groeiplan aan. Dus als je je als instapt, dan weet je ook dat dat een versnelling gaat komen op hetgeen wat jij al hebt neergezet. En daar zullen sommigen denken van, dat is mooi, daar ga ik in mee. En anderen zullen zeggen, joh ik heb het tot hier gebracht en anderen gaan daar mee doen. Maar dat het wel wat anders is en dat je denk ik als ondernemer daar goed over na moet denken en dat het wat anders vraagt dat. Eens. Dat is wel helder. Eens. Misschien dan de volgende gelijk, een investeerder brengt discipline. Ja, ik denk dat als je Je staat er nog achter, maar stiltjes is je ook, maar dat durfde ik eigenlijk niet meer te zeggen. Nee, maar kijk, ik denk wel als jij als dga je job hebt, ja dan doe je het op je eigen manier. Als jij zegt, jongens aan het eind van het jaar dan maken we de, dan maken we er rekening op en ik weet ongeveer wat er gebeurt. En je hebt weinig verantwoording die je moet afleggen, ook niet heel veel schuld of wat dan ook. Als je in wat voor vorm een investeerder daarachter krijgt, ja, dan komen daar allerlei, weet je, verplichtingen bij. Ja, komt het eigenlijk met geld natuurlijk ook, komt ook met verantwoordelijkheid, Willem. Ik heb hier staan van earn-out naar burn-out, klopt dat? Zover ben ik eerlijk of nog niet. Je weet ik zit in een earn-out situatie zoals jij ook zat. Ja, betekent daar kun je invloed op uitoefenen, dus moet er iets leuks van maken, dat is goed voor het bedrijf en de nieuwe eigenaar en dat is goed voor jezelf. Dus ja, maak er een feestje van. Ondanks dat precies wat jij zegt Tom, natuurlijk de vrije geest van de ondernemer en de creativiteit die kun je in die nieuwe structuur waarin je eigenlijk wordt geperst, geperst klinkt negatief voor dat jij me gaat noemen, maar je moet natuurlijk in een bepaalde structuur gaan acteren en dat dat is natuurlijk voor die vrije geest van die vrije ondernemer een hele weg. Maar goed aan de andere kant wat je dan ook moet kunnen zien en moet kunnen toegeven als ondernemer is dat de weg die je dan inslaat met het nieuwe geld van de private equity club of van de nieuwe eigenaar afhankelijk van ochtend participatie of van de hond volledig overname is want daar zit ook een Eens Ja als je het goed aanvliegt kun je ook weer heel hoog en heel ver vliegen met met de nieuwe club en kijk je ook rustig en dan denk ik ja had ik dat gekund als kleine ondernemer met een creatieve geest of of niet? Ja misschien een beetje complementair zijn uiteindelijk. Uiteindelijk zouden er dingen moeten gebracht worden en ik denk van jongens daar heb ik als ondernemer ook weinig zin in en daar wil ik niet mee wezen, want ik heb een ik heb een mooi idee en daar wil ik daar wil ik op op focussen. Dus en er is natuurlijk keuze van waar je instapt. Niemand zegt dat je dat je ergens moet instappen. Dus je moet er goed over nadenken van gaat me dit helpen of of is het jongens ik ben ik ben ik ben er wel weet je voor mij is klaar en ik ga dat weet ik veel mijn kinderen of anderen gaan niet overnemen. Ik ga dat ergens ergens onderbrengen dat kan ook of of hey ik wil een hele belangrijke of ik wil heel veel autonomie. Ja, dan moet je kijken naar wat de mogelijkheden zijn. Ik heb ook bij Visma gewerkt en dat vind ik heel mooi voorbeeld waar er werd van alles gekocht en eigenlijk werd daar gewoon bedrijven gefaciliteerd om harder te groeien. Daar bleven heel veel tegen ja, of het een techneut was of wat dan ook, maar allerlei dingen daaromheen waar je dacht van dat vinden we wat minder of op resourcing, of het op security is of op developers of wat dan ook, daar word je daar geholpen. Dan heb je dat dus ja weet je, je moet denk ik heel goed nadenken waar je op in tekent en het zou geen verrassing moeten zijn wat wat het is. Want dat helpen daar zit je eigenlijk, Business Verwise Team, Your Cloud, ik heb hier dingen staan van passie naar playbook, dat klinkt heel negatief zo bedoel ik dat niet hè, daar praten we straks nog even over door op een ander niveau maar die playbooks dat is wel een ding hé? Zeker, en ik wil ook even aanhaken op wat ik nu hoor. Ik denk dat het ook heel belangrijk is voor van ondernemer om te weten waar aan liever koop je je bedrijf. Er zijn heel veel verschillende soorten investeerders en als ik hem nou bijvoorbeeld naar Your Cloud haal waar ik werk, wij zijn een family office en dat is echt significant anders dan de gemiddelde private acty investeerder. Windal private acty investeerder die heeft een relatief korte investeringshorizon dus na drie tot vijf jaar weet je ook dat ze exit gaan en dat je wordt doorverkocht. Bij een family office is dat echt anders. Wij zitten er eigenlijk in voor de eeuwigheid en dat brengt ook andere zaken. Ik durf ook wel te zeggen dat wij veel meer op de lange termijn duurzaamheid zitten met de ondernemers en veel meer juist willen faciliteren dat die ondernemer echt kan doen waar die goed in is, maar ook kennisoverdracht samen dingen oppakken. Maar ook inderdaad vanuit mijn rol het echt ondersteunen van die bedrijven om met een intrinsiek beter bedrijf te maken. Niet zoals heel veel investeerders ook, dat is ook het eerlijke verhaal. Wat ze ook doen is gewoon snel oppoetsen, de buitenkant mooi maken onder de motorkap, laten we het met rust. Ik denk dat dat bij een family office dus echt anders is. Dat je echt bezig gaat met het bedrijf hoe kunnen we het beter maken. Maar jullie zijn ook wel anders hè ik? Ik doe juist bij Your Cloud, jij zit bij Hallo. Jullie behouden de logo's. Ja, jullie schroeven ze er vanaf? Ja, bij ons is het ook dat we veel dezelfde soort bedrijven kopen die allemaal met een bepaald portfolio op MKB gericht zijn, en eigenlijk zijn we daar gewoon in Nederland een dekkend netwerk van aan het maken. Dus het is ook wat voor soort bedrijf je bent, reis je binnen MSP denk je dat er, ja weet je, gericht je op een bepaalde niche of is het gewoon standaard dienst heen naar mkb of heb je grote klanten. Dat zegt ook heel veel op het moment dat jij een andere toekomst ziet waar je dan terecht komt. Er zijn bedrijven die het als portfolio behouden, die dan zeggen 'jongens, how, en wij proberen daar één bedrijf van te maken. Nog steeds heel veel founders zijn bij ons nog steeds gewoon werkzaam in In een rol of in andere? In allerlei, nou ja je ontwikkelt als bedrijf, dus het zijn natuurlijk wel op een gegeven moment andere rollen. En er zal de één zich beter in thuis voelen en zeggen van: hey ik vind dit een mooie ontwikkeling, ik vind dat leuk. En misschien dat een ander zegt van hey dat ondernemen vond ik toch wel heel gaaf. Nu worden de kaders wel klein of ik. Kijk het is natuurlijk niet dat je één bedrijfje hebt waar jij integraal met alles bezig bent. Nee, is een grotere club en daar heb je een stuk in. Of dat dan met sales of techniek of waar dan ook is, daar moet je je ook goed bij voelen of niet. En als MSP, hoe maak je dan je keuze tussen logo behouden, je aansluiten bij hallo, hoe staan we daarin? Jullie hebben duidelijk als strategie, je bent er zelf onderdeel van geweest het logo te behouden. Ja, ik denk de MSP'ers die onderdeel worden van Your Cloud, wat we daar proberen te hanteren is echt decentraal ondernemerschap. Wat betekent dat? Dat betekent dat in principe de de ondernemer aan het roer blijft staan en juist nog de vrijheid krijgt om door te gaan met hetgeen wat hij zei met de support van een groep van een your cloud familie. Wat is jouw kool daar dan in Rutger, want jij zit bij zo'n business performance team, als die ondernemer dat allemaal goed voor elkaar hebt, waar heeft hij jou over nodig? Dat kan dus op verschillende assen zijn. Kijkt naar de dynamieken die nu spelen, een groot topic is NIS2. Hoe ga jij je klant ondersteunen in het NIS2 vraagstuk? Ik denk dat heel veel MKB-NSP's daar moeite mee en dus ook wel bij zien, omdat er gewoon ontzettend veel kennis, expertise en know-how voor nodig is. Da's da's dus iets, nee dat weet jij ook, dat is iets wat wij dus kunnen brengen. We hebben in huis hebben we alle kennis en expertise, alle dienstverlening maar ook bijvoorbeeld met partners weten we exact wat er nodig is en ook hoe we dat op een goede manier aan de eindklant kunnen bieden. Nou even je vraag terugkwam van dat dat logo. Ik geloof er ook in dat dat msp mensen business is. Zeker. Waarom vertrouwt iemand jou je gehele IT toe? Zeker. Dat is omdat die zaken doen met mensen. Hejorsie, jij hebt een msp gehad? Zeker. Jij weet ook hoe SalesAM werkt en dat gaat voor een heel groot stuk op vertrouwen en ook de identiteit van de club. Network. Exact. En daar geloven wij echt in. Het behouden van sterke merken die laten floreren en ondersteunen in hetgeen wat zij doen om ze nog beter te maken. Ik denk als je kijkt naar Nederland, je hebt in Nederland denk ik zo'n tien grote buy-and-beeld clubs. Ik denk dat elke MSP in Nederland wel een keer een hateist hoor, elk van de clubs. Ja misschien wel minder. Ik denk dat er automatisch al een aantal grote buy-and-beeld automatisch afvallen juist om de strategie die men volgt ten aanzien van ownership. Ik was laatst bij een private equity club, daar sprak een van die grote buy-in-bilts. Er waren in vrij korte tijd van de veertig directeuren, was er nog één over. Dat vond men niet erg, Dat is een onderdeel, ik wil niet zeggen van de strategie, ze accepteren dat natuurlijke verloop. Dat zou bij een andere buy in beeld heel zonde zijn omdat ze juist die identiteit willen behalen. Dus ik denk dat het antwoord zit in wie je zelf als ondernemer bent van je MSP, hoe je dat hoe je verder voort wil zetten, hetzij wel of niet zelf, maar in ieder geval voor jouw bedrijf. Dat de ene wel bij je past en de ander niet, maar dat er dus heel veel verschil is. Ik denk dat het einddoel voor veel van die partijen hetzelfde is, maar de weg staat wel toe, is zo verschillend. Vinden ondernemers dat ingewikkeld het bord van de muur gaat? Tom? Nou, er zullen natuurlijk best, sommigen zijn die heel trots zijn op de mooie naam die ze hebben verzonnen. Ja, kijk, uiteindelijk zit de kracht zit in de mensen die daar zitten. Die mensen blijven lokaal dezelfde, dezelfde commitment hebben. Zelfde producten of zelfs beter en we supporten dat ook. Dus je kan ook professioneler worden. Zo is de naam nou die op de factuur staat zeg maar nou hetgeen wat Bindd is, degene waarmee ik zaken deed. -Toch in dat netwerk? Ja, is natuurlijk super belangrijk. Zeker in MKB weet je, MKB doet zaken met elkaar. Dat behoud je. Het komt onder dezelfde maar het is aan de andere kant ook handig als jij in Tilburg zat en je hebt er toevallig ook een toortje geopend in Groningen, dan kan je ook bij Hallo Groningen en dan kunnen ze daar lokaal wat voor je doen. Hoef je niet helemaal heen en weer te rijden. Dus ik denk het zit van hoe kan je het beste van wat er lokaal is, hoe vul je dat aan met allerlei expertise op products? Maar weet je, TLK geeft minister twee op al dat soort dingen. Hoe kan je het beste van die twee werelden bij elkaar brengen en uiteindelijk een betere dienstverlening voor de klant krijgen, waardoor de klant daar blij mee is. De rest van gratis doet maar één keer zero denk ik bij jullie dan. Ja, en integreren dat pijn. Maar het schept ook, weet je, het schept ook duidelijkheid en wij leren, wij leren ook, want je hebt het over playbooks, ja daar daar zijn we enorm mee bezig en dat begint al bij het kijken naar een bedrijf of het of het bij je past. Want als je iets koopt wat totaal anders is en je zegt maar we hebben wel een bepaalde mal, dan weet je al een beetje hoe het hoe het gaat lopen. Dus daar leer je heel erg van. Maar ook ook gewoon het integreren. Hoe doen we dat? Hoe maken we dat beter? Daar zijn we continu mee aan het verbeteren. Dus ik denk dat de bedrijven die zich later hebben aangesloten een minder pijnlijke integratie gaan doormaken. En het is ook kijken van waar voegt het toe? Op welke vlakken is het echt waardevol voor de totaal van het bedrijf en lokaal. En daar stuur je misschien soms ook een beetje op bij. Het is ook een beetje een een journey waar je met elkaar op bent. Eens, eens jouw naam gaat veranderen? Ja onze naam gaat veranderen en dat heeft meer te maken met het feit dat ze meerdere bedrijven hebben geaccureerd. Een aantal met een goede naam en een aantal met een naam waar een krasje op zat zeg maar, imago probleempje. Ook van de twee was jij? Nee op dit bij ons op een mening zit iets in het het Engelse in de Engelse area waar zeg wat krassen op zitten. Ik had dat vroeger ook met Patient line daarom heb ik dat omgezet naar Santian omdat Patient line was de club die in ziekenhuizen zat. Ja daar zat een krasje op. Weet je, als je in ziekenhuizen gewoon zes euro per dag vraagt voor een waardeloos tv product boven je bed, terwijl je net als jij eigenlijk niet vrijwillig gewoon even in het ziekenhuis komt voor een opname en misschien ook een nachtje moet blijven. Dan wilde je vroeger die televisie aanzetten vandaag de dag doen we dat met een appje. Maar goed als je dan ook nog acht euro erachter aan moet gooien en je kan kan nog geen max verstappen zien en product werkt voor de helft, dan dan ben je niet blij. Dus dat imago had zeg maar het bedrijf. Engeland loopt vijf jaar achter op het landschap van Rij je ook op de verkeerde kant. Die moeten werken aan dat aan dat merk en die willen daar een merk van maken dus de nieuwe eigenaar is geen private equity, het is ook eigenlijk zoals jij aangeeft een bedrijf wat koopt en houdt, niet niet vier jaar poetst en doorflipt naar de volgende. Ja, of ze verkopen het niet. Ze zeggen eigenlijk, de belofte van dit bedrijf we kopen en we behouden voor het leven. Dat is de 'promise'. Het goede nieuws voor een ondernemer is om daar 'promise', maar is dat ook zo dan? Dat gaat de tijd leren, het is natuurlijk een ja, Constellation software is een beursgenoteerd bedrijf waar verschillende divisies onder zitten waar die promise in zit. In Nederland hebben ze heel veel bedrijven waar dat inderdaad zo is, nog geen nieuwe eigenaar voor gevonden is. Maar ze proberen natuurlijk daar wel weer in die divisie wat aan toe te voegen. Dat zogenaamde tuckins waar ik er ook eentje van ben en dat willen ze onder één naam naar buiten brengen om gewoon helderheid te communiceren dus die snap ik. Dat doet geen pijn want we hadden het net over hoe zit je daar emotioneel in Als je deze deal maakt als ondernemer dan moet je niet niet te lang lullen over je kindje en je dingetje. Dan moet je voor wat geld, dan je station gepasseerd zijn. Maar gaat het alleen over euro's? Nee, gaat ook niet alleen over euro's maar je hebt wel over de de beslissing van ik ga dit niet zelf naar een hoger plan kunnen kunnen brengen, heb mijn top bereikt binnen mijn kunnen, ik ga nu met hulp van private equity of van een wat grotere club ga ik het zien groeien en dan vind stop je daar. We gaan het duwen no deal. Oké, die past er goed bij. Let's go, duwen no deal. Ja op de rubriek om beslissingen te nemen jongens, ja wat doen we, we hebben een paar stellingen gehoord. Wanneer ben je nou ready voor M&A, ready voor PE, ready voor overname? Daar kun jij wat over roepen, want daar zaten we nu ongeveer net in het vorige onderwerp. Je moet ook niet blijven zeiken, moet gewoon doen. Ja en ik was niet de enige die die beslissing kon nemen, want ik was dan weliswaar de grootste aandeelhouder maar ik deed dat samen met een aantal zeer gerespecteerde partners. Eentje zit in finance en eentje zit nu als CTO in het bedrijf. Dus dan moet je het wel met elkaar over hebben en dan moet je het wel met elkaar over eens zijn of je dat wil. En wat een ieders agenda is ook al ben je misschien de grootste aandeelhouder maar dan vind ik niet dat je moet zeggen jongens. Wanneer ben je nou klaar dan? Wanneer ben je er klaar voor? Nou als je ook gewoon ziet niet vanwege het geld want ik moet echt nog wel even doortrekken voor het pensioentje, maar gewoon voor het moment van te vroeg. Ik dit? Ja en kan ik dit zelf of heb ik hier Jullie hebben mensen nodig. Ja, en ook geld nodig om de volgende fase Herken jij dat toch nog niet? Dat mensen dat nodig hebben voor volgende fase? Ja, ik denk dat je met alles ziet dat dat een bepaalde fase is van schalen van een bedrijf of het volwassen maken en ik denk van niks iets maken is fantastisch, is een kunnen. Maar vervolgens daar weer verder gaan. Het is toch grappig dat een mkb bedrijf op een x aantal mensen blijft steken vaak. -Steken? -Nou weet je. -En misschien is dat het kan ook een bewuste keuze zijn. Ik denk dat het gewoon vooral je vooral goed zelf moet weten van jongens wat wat wil je nou? Ben ik blij dat het op op op dit niveau zit? Ik kan dat behappen en het en ik kan er goed van leven. En fijn moet je lekker moet je moet je dat vooral blijven doen. Of komt er een punt dat je zegt van hey hoe, hoe ga ik hier mee verder? Vind ik het, vind ik het gaaf als het onderdeel wordt van wat groters? Hoe wil ik daar, wil ik daar zelf een rol in spelen of of ben ik weet je veel ben ik aan mijn pensioen toe, wat dan ook? Of vind ik het leuk om om er tijdelijk bij te zijn? Hoe kijk je naar je mensen? Veel veel ondernemers natuurlijk ook bezig met niet niet alleen zichzelf. -Cultuur. Oké, als je als je het als het onderdeel wordt van wat anders, hoe je het dan ook verkoopt of wat dan ook dan, gaan daar dingen veranderd. Dus er zijn denk ik heel veel, heel veel facetten waar je gewoon een bewuste keuze over moet maken. Als je het voor jezelf heel helder hebt en je zit daar tegenover van van welke constructie, partij, wat dan ook past daar het beste bij, dan is de kans op een teleurstelling of de kans op succes het grootst, denk ik. Ja, en wat hebben we dan het liefste vanuit jullie of vanuit jullie? Heb je dan het liefst dat er nog van alles te doen is of moeten we ons best doen om verkoopbaar te zijn? Poetsen we hem eerst zelf op of gebeurt het daarna? Hoe werkt zoiets? Ja kijk, er zijn natuurlijk allemaal metrics waar je naar wil kijken. Bijvoorbeeld één dingetje is klantconcentratie. Wil je afhankelijk zijn voor, ik heb zin wat, zestig procent van je omzet van één specifiekheid? Is een vraag die je kan stellen. Vinden jullie allemaal niet veel, als het één klant is dan uit zich snel op toch? Nou ja, ligt er ook weer aan wat daar wel liggend houden Dat zou kunnen. Ik denk dat het zo is dat als je bijvoorbeeld kijkt naar naar een york cloud, maar je zou bij Hallo niet anders zijn. Je hebt op een gegeven moment zoveel kennis opgedaan, expertise over die MSP markt dat ik denk dat we ontzettend goed zijn in het net wat verder kijken dan puur de P&L wat gebeurt er nou? En het ook echt doorgronden wat er onderliggend gebeurt. Dat zorgt er dus ook voor dat er in mijn visie niet een perfect moment is maar dat er meerdere momenten zijn die goed zijn, want we zijn toch in staat om net iets verder te kijken dan Het is toch een beetje verkering of niet? Het is toch een beetje nauw hè? Ja, maar wel een Ik denk dat wij dan goed in staat zijn om voorbij het lelijke uiterlijk te kunnen kijken als ik het zo moet opschrijven. En dat hoeft ook niet omdat omdat ik juist zo goed begrijp. Hé Jesus, jij bent onderdeel, je bent onderdeel van Jorda. Jij weet ook hoe het werkt. Snij de draaideur, ik ben er bijna. Zo simpel is het. Dus het cv. Maar jij jij weet ook als we als we kijken naar een nieuwe acquisitie dan gaan er heel veel mensen die echt wel wat van de MSP weten, wat van de branche weten, kijken allemaal mee. Dat zorgt dus ook voor nogmaals dat je veel verder gaat kijken dan hetgeen je in eerste instantie ziet en dus dat je ook juist kan investeren in bedrijven die in eerste instantie wat minder mooi uitzien. Eens, maar des te veel beter ze eruit zien des te beter de euro's toch of niet? Licht eraan, ik weet of je dat kan. Ik ga gewoon afkappen we gaan naar de bar jongens. We gaan gewoon even lullen over playbooks, we gaan naar de bar. Aan de bar zijn we beland bij Effy en Hendrika. Daar zitten we dan hè? Ja? Daar zitten we dan. Playbooks jongens. Hebben we het überhaupt nut voor mijn SP die standalone is? Ik weet Your Cloud dat er achttien is, ik er geen één open gedaan. Hoe zit het? Zal ik maar even starten dan? Ik weet dat jij er geen één open hebt gedaan. Ik denk dat het is natuurlijk een mooi woord hé, play bij the book, bij the definition, ondernemers spelen niet bij the book. Wat ze vaak vergeten is als ze tien of twintig jaar lang een club runnen, dat al die kennis er wel zit, maar dat ze geen moment hebben gevonden in die ratrace om die kennis over te dragen. Dus dan stappen ze uit en dan verwacht ze dat een verkoper diezelfde tachtig uur gaat maken als die ondernemer. Dat gaat niet gebeuren in het weekend. Ja, ik vind het überhaupt van de idioten dat je niet met een playbook werkt. Want waarom zou je nou zesentachtig honderd keer het wiel opnieuw gaan zitten uitvinden met zijn allen in plaats van je best practices pakken en dat gewoon efficiënt uitrollen? Is toch ook omdat we dat lekker vinden Hendrika. Maar wij Het lijkt me wel lekker. Ik vraag aan Willem Jan, wij vinden dat gewoon lekker. Maar we hebben Ja ja, hij heeft toch niet gezeik. Luister we hebben het vandaag ook over overnames. Ja dan ga je het dus ook over playbooks hebben want dan ga je toch juist die synergie zoeken? Dan ga je toch niet allemaal op je eigen eilandje zitten en het allemaal nog een keer opnieuw doen? Dus je moet op tijd beginnen. Wat met een overname van playbooks? Ik wou zeggen met allebei denk ik, maar met een playbook ook. Je moet zeker een playbook hebben, maar je moet juist gaan zoeken wat zijn de best practices die voor onze organisatie werken en dat uitkolen voor de rest van je organisatie die kennis die kunde die expertise. Kijk, de broodjes gaan steeds sneller. Privacy vraagt steeds meer. Dus je haalt een verkoper binnen. En wat ik altijd heel raar heb gevonden is, dan hou je een verkoper binnen als ondernemer en dan wil je dat die een kunstje gaat doen. En dan ga je hem dat zelf laten uitzoeken. En dan denk ik ja je bent ondernemer je hebt het twintig jaar gedaan je bent gevallen je bent opgestaan en dan ga je niet de best practices overdragen. Dus dan laat je hem zelf die route waar je tien jaar over hebt gedaan weer tien jaar over doen. Terwijl je en dat natuurlijk de route waar Rutger ook zit terwijl je iemand kan leren om in zes maanden naar het naar het einde toe te lopen. Dan is het bizar dat dat niet gebeurt. Is dat de sleutel dan? Gaat het dan over zijn wij hè, kijk ik heb even naar jou Willem-Jan, ik bedoel wij komen een beetje uit jezelf, de markt komen uit Hospitality is dat dan het het verschil dat die ondernemer denkt joh fuck you ik heb helemaal geen zin om in line te lopen ik heb geen zin om dat te regelen Is het dan in zo'n playbook handig voor de rest van je organisatie? De ondernemer, daar zitten we voor hè, de ondernemer is niet in staat om het te doen. Hij heeft niet de mogelijkheid om het te doen. De ondernemer, en ik ken er heel wat, die zeggen allemaal ik ben geen verkoper. Weet je, beken gewoon kleur. Om een playbook goed te lopen moet je een verkoper zijn. Moet je elke dag hetzelfde willen doen. Volgens een bepaald playbook. Wil je in de discipline en in het gareel willen lopen? Iedere keer weer. Het grote verschil zit dat de ondernemer alles zelf deed. Want de MSP's zijn gebouwd als een soort piramide. Dus het één ondernemer, de rest consultants. Terwijl je eigenlijk naar een omgebouwde piramide wil meer verkopers, want je hebt een playbook. Dus kun je meer verkopers aannemen die volgens een playbook kunnen lopen. Die ondernemer deed alles. Dus als je één ding hebt wat je heel goed kunt doen, en dan kan je ook makkelijk schalen en dat is wat je wil. Daar heb je voor, daar heb je voor private equity gekozen. Je wilt schalen, dan moet je ook kleuren krijgen. Dan je ook zo, oké prima. Playbook. Ik hou mensen aan boord die met een vrij simpel trucje iedere dag hetzelfde kunnen doen met een voorspelbaar en dat is heel belangrijk voorspelbaar resultaat. En ik leid natuurlijk bij jou terug, George. Je wist heel vaak ik start ergens mee. Je wist niet hoe het zou eindigen. Dat is prima voor jezelf, maar dat kun jij een groen sales team niet aandoen. Helemaal waar ik haat voorstelbaar ezel ja. Ja maar misschien ook nog een nog even een nabrander voordat we hem weer terug bij jou gaan leggen, George. Kijk, wat jij ook heel vaak ziet gebeuren, is dat we sales aannemen en dan denken: nou, hij of zij is al heel erg succesvol, dus ik ga ervan uit dat hij of zij ook succesvol wordt bij mij in de organisatie. Da's natuurlijk ook geen giffen, Want je hebt de context van de organisatie nodig, want niet jouw kunstje is niet in iedere organisatie, wordt dat succesvol of niet? En is heel contextafhankelijk. Dus ja, het is ook nog eens een keer de vraag, haal je iemand binnen en is hij of zij set-up for succes of set-up for failure? En dat is ook wat je met zo'n playbook doet. Nog één nabrander. Ik had een mooi voorbeeld. Nog één, nee, nee, nog eentje. Nee, ga verder nabralen. Sorry, nee. Je, ik ben aan het voetballen in de tuin met mijn zoontje van zeven en op een gegeven moment, vind ik het nog leuk, doe maar mee. Hij komt er niet voorbij en zegt pap, dat veld dat is veel te klein. Ik zeg nee dat veld is niet te klein. Jouw techniek is niet goed genoeg. Het punt is het veld moet niet groot gemaakt worden. Een ondernemer bij Definition doet, want een ondernemer is creatief, wat doet ie? Als het veel te klein is gaat ie vanzelf het veld uitbreiden. En dat wil je niet, want dan ga je teveel die business development hoek in. Terwijl als je weet wat werkt, wil je dat herhalen. Dus zegt het veld moet klein blijven, alleen je moet aan je techniek sleutelen. En dat is waar je je met een playbook andere verkopers helpt om met elkaar in gesprek te gaan over welke techniek is nou nodig om te passeren. Even een voetbal thema. Maar weet je, play bij the book. Dat is eigenlijk terug aan jou, Sors. Mooi zat. We gaan door naar de koffieautomaat. Ja bij de koffieautomaat. Wij zijn in koffie. Koffie? Ik zit waar dit, ben weer een hooiebad, deze tune, krijg je mee zin in koffie? Ja jongens bij de koffieautomaat, waar staat het eigenlijk op bij de koffieautomaat, is toch een beetje terug naar de bedrijven terug naar de koffieautomaat en stel dan dat het allemaal succesvol was, nou ja ik heb Hij is ooit verkocht, jij hebt Santy-Jan verkocht aan Spark, jullie zitten aan de andere kant. Wat wordt er dan gezegd aan die koffieautomaat? Hebben medewerkers, hebben die dat daarover? Hebben ze het helemaal niet over? Werkt zoiets? Nou ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat hebt ervaren. Tuurlijk plug maar weer terug. Ja jij zat er middenin. Vertel eens, wat voelde je? Ja nou ja ik was sowieso, wij hadden een bar met een mooie machine zo'n ding als dat hier staat, dus wij waren niet zo heel vaak bij de koffieautomaat, wij waren de koffiemachine en daar heb je wel even de tijd om met elkaar te lullen. En wij hadden vanuit YourCloud, wij komen van hetzelfde dak, daalden we een honderd dagen plan en een honderd dagen plan betekent dat je in honderd dagen dat je ingelijst wordt uiteindelijk binnen de organisatie. En wat betekent dan ingelijfd? Want nou goed, jullie schroeven misschien het dak, het lopen van het dak dat doet Your Cloud niet, maar ja er verandert wel een hoop en dat gebeurt op hoofdniveau wel hè, de C-level, die samen met het managementteam heeft daar best wel last van, moet een hoop rapporteren, moet een hoop gaan doen ineens, en dan de koffieautomaat, ja ik denk, ik ben daar dan niet altijd bij, ik denk dat aan de koffieautomaat wordt gezegd we werken niks, of nou die bril lekker die gaat er met een serieuze bak aan euro's vandoor, ik ben benieuwd hoe dat verder afloopt, dat is denk ik wel praatje wat daar gebeurt. Ik weet het niet wat daar precies wordt besproken. Uiteindelijk hoor ik niet wat er bij de koffieautomaat gebeurt, net als dat Willem Jan dat denk ik ook niet hoort, maar de koffieautomaat gaat het denk ik over wat vind je personeel ervan dat je de tent verkocht En hoe je het ook wendt of keert, en ik had daar een prachtig verhaal over, over investeerder en groeien, welke kant gaan we op, we hebben VSA toen overgenomen als tweede bedrijf binnen Noorse Patality, dat is best een succesverhaal, maar goed aan de andere kant, wij zaten onwijs in de lift. Wij schoten van een miljoen, anderhalf miljoen, tweemiljoen hebben daar, weet je bam, weet je, burn-out was voor mij geen burn-out, het was feest, weet je alles gehaald, super cool, Maar Hospitality is gewoon echt wel serieus, nou ja economisch gedreven, heeft te maken met geopolitieke ellende, dus Oekraïne shit, Israël ellende, weet u mijn maten achter de bar wel, Ja, heeft mega invloed. Ik denk dat jij dat nog wel weet vanuit je petiviteit, op het moment dat er iets gebeurt in hospitality dan dondert het gelijk in elkaar. Het herstelt daarna ook, ook sneller, maar het is ook de eerste default. En mijn grootste issue, als ik zelf dan bij de koffieautomaat ga staan en het daar met jou over mag hebben, is dat je als ondernemer denkt 'oké dan heb ik even een kut jaar, heb ik even een kut jaar, prima weet je, zolang het op te vangen is en het is oké, is er niks aan de hand, zijn we gewoon oké, hou je al je mensen binnenboord, ga je daarna gewoon weer projectje draaien, ga je gewoon weer door en dan gaat hij weer zo. Hè Dus als je kijkt, ik heb dat vijfentwintig jaar gedaan dan ging dat zo en dat ging af en toe heel goed en af en toe heel slecht en uiteindelijk stap je dan uit op het goede moment blijkbaar, de discovery van tevoren, dat was hartstikke fijn. Ja, tolkt me, je kan er Daar had je denk wel over nagedacht, je had wel gevoel of je een dal uit stapte of op de berg denk ik? Nou nee, nee op zich niet, ik bedoel we hadden echt aan alle kanten hadden we wind mee, komen uit Covid, was echt een klote tijd, met alle respect, echt slecht, hebben we echt gewoon als hospitality zwaar op onze klote gehad, met NOW en uitgestelde belasting en van alles en nog wat, daar kwamen we best goed uit. Dus dat was ik tweeduizend twintig als je Covid, tweeduizend eenentwintig klommen we langzaam weer op, tweeduizend tweeëntwintig verkocht, tweeduizend drieëntwintig ging ook nog goed en tweeduizend vierentwintig zag ik die ondertussen teruglopen. En dat gebeurt. En ik denk dat het grote verschil in mijn les ook is, en misschien ook de reden dat ik misschien niet per definitie fan ben van een soort van een soortgelijke constructie, dat ligt niet aan hallo, dat ligt niet aan Your Cloud, dat ligt daar voornamelijk aan de wikkende wedstrijdstak, is dat die lange adem er dan niet is. Dat we misschien in plaats van excelleren, dat we met zijn allen Excel leren. En dat was wel mijn grootste volkeren en ik denk dat als je kijkt naar MSP's, MSP's voor mij zoals ik ernaar kijk is met name mbo vier niveau, jongens die goede dingen, toffe dingen doen, gave dingen bouwen, groeien vanuit hun zolderkamertje door, pandje, volgend pandje, pandje bouwen, gewoon gave dingen doen, dat doen ze allemaal vanuit hier en dan kom je in die situatie terecht met, of dat het dan private equity is of andere clubs, dan moet het vanuit hier en uiteindelijk wordt het dan gewoon lastig want je komt in een construct terecht waar je denk ik een jaar of vijfentwintig geleden, ik was vijfentwintig, dacht ik van nou hartstikke goed, ik ga gewoon lekker doen waar ik zin in heb. Ja en hoe je het ook wendt of keert, dat werkt natuurlijk niet als je geen eigenaar meer bent. Nee klopt, ik kom weer een beetje terug op je eerdere vraag, Ben je als ondernemer er klaar voor? Ik denk als je je realiseert als ondernemer dat je zelfstandig de zaak niet boven een bepaald niveau kunt uittillen, dat is een rationele conclusie. En als je om die reden met private techity gaat praten, dan moet je je emotie al wel volgen. Je je baby om heb prosady de sleutel zal wel langer overdragen. Zeker. De andere kant zie je ook, een tijdje terug sprak ik een MRSP en die zei ik ben er nog helemaal klaar mee, ik heb er geen zin meer in. Ik wil al wat anders gaan doen. Dus dan is je emotie hier dan je ratio en dan heb je misschien je tent niet op orde. Dus het is wel belangrijk om die twee met elkaar te vredig anders dan heb een zwaar gefrustreerd iemand. Ja zakelijk misschien een heel goed resultaat. En zonde van de centen misschien ook wel. Ja nou ja goed het is maar net ook een waarde je dan aan centen houdt als je je baby'tje in verkeerde handen ziet komen. En nog iets met koffieautomaat als ondernemer Willem? Nee ik sluit me daar op aan en kijk wat jij zei de creativiteit de creatieve geest waarmee je een bedrijfje bouwt op het moment dat je hem overdraagt komt hij in een structuur terecht en krijg je te horen van ja maar jij moet niet meer daarmee bezig zijn want dat is silo operations en dat is silo development en dat is silo nee daar hebben andere mensen voor en dat je denkt van ja goed wat gaat er nu gebeuren dan hè dus dat is spannend maar dat is die cultuur versus metrics die jij net zei. Aan de andere kant heb je die structuur ook nodig om weer dat volgende plateau te bereiken wat ik zelf niet had bereikt. Heel simpel. Kom je weer in die discipline. Kom je weer in die discipline ja en wat is dan oké en wanneer heb je er spijt van want die stond geloof ik ook op op je lijstje. Gelukkig in mijn lijstje, ja, nou ik dacht het wel, maar ik kan het ook zijn vergeten hoor. Ik heb best een wijtjes verder moeten zeggen. Maar, maar ja goed, daar moet je dan genoeg mee nemen. Maar die creativiteit combineren. Kijk als je private equity aan boord hebt voor een minority share om jou te helpen naar een hoger niveau, dan laten ze je ondernemen want dan zijn ze niet gek. Want ze gaan hun geld niet investeren terwijl ze bij iemand alle ambitie en alle creativiteit gaan slopen want dan hebben ze een desinvestering gedaan. Je wilt het wel nuanceren hè, ik bedoel dat is niet het pad wat ik per se op wil hè en dan kijk ik ook naar Rutger en Thom, die hebben mij heel veel gebracht, ik snap ook dat ik net misschien daar me relatief, ik zou zeggen negatief maar misschien ook wel zeggen transparant over uitgelaten heb. Het past ook bij je of het past niet bij je hè? Dat is ook een moment van Absoluut, ik wil ook wel even aanhaken. Ik denk dat als wij dat zouden doen bij ons ondernemers waar wij in investeren, dan hebben we het niet goed gedaan denk Even helemaal terug naar jouw vraag wat gebeurt er bij de koffiemachine als het bedrijf wordt verkocht? Ik hoop zo min mogelijk omdat inderdaad die honderd dagen kan ik me voorstellen dat voor management baby spannend is. Want we hebben moeten systemen alignen, de de verzekeringen moeten goed geregeld zijn. A b c d. Daar begeleiden we ook zo'n bedrijf. Na die honderd dagen moet het wel weer worden En ik denk dat juist door het aansluiten bij een portfolio investering in die zin dat het ook heel veel kansen biedt aan ondernemers. Ik denk dat juist door opeens heel veel kennis overdracht en mensen die echt met je mee gaan denken in je organisatie dat dat ook juist de ondernemer kans biedt om nog meer te ondernemen en met elkaar zaken op te pakken. Shurch je had het zelf ervaren als je kijkt hoe jij ook met andere managementteams hebt kunnen sparren en jongens dit werkt niet, dit werkt wel, dit heb ik daar geleerd en juist op de kennis overdracht en misschien wel het ondernemerschap juist echt extra kracht bij te zetten. Daar geloof ik wel en ik denk ook dat wij daarvoor staan. Ik heb onwijs veel geleerd en in de drie jaar, ik heb drie jaar geleden verkocht, ik heb onwijs veel geleerd ervan. En met name wat ik heel gaaf vond, dat is misschien onderbelicht ook en dat vind ik jammer als dat sowieso zei, Je kon nooit vergelijken met een ander bedrijf als NSB. Je had geen idee wat er gebeurde in de markt en binnen Your Cloud is het relatief Nee, is het gewoon transparant. Daar kan je allemaal gewoon zien hoe het bij de andere bedrijven is. Je snapt dat er goed gaat, je snapt dat er minder goed gaat, je kan bellen naar je collega's en zeggen joh, hoe heb je dit op orde gekregen? En wij zien dit en we zien dat en kan ik jou daarmee helpen en mag ik bij jou even daarover uithuilen. Exact. En dat is wel, is. Ja en en ook die Matrix hè, daar ga ik het toch over hebben. Denk dat we veel ondernemers vaak hebben ondernomen op ook op basis van onderbuikgevoel. Dat hadden ze best wel heel erg goed, anders waren ze niet gekomen waar ze nu staan of stonden. Juist voor Matrix kan je het ook echt hard maken en inzichtelijk maken. Ja, en dat is een mooie want dan gaan we door naar tech therapy. Ja jongens, tech therapy. Wat kunnen we brengen vanuit PA jongens? En wat gaan we doen? Wat doen we? Waar kom jij mee, Ruth? Ik bedoel je was al aan het woord, ik ga daarna nog even naar Tom, maar wat gebeurt daar precies? Nou ja, we hadden het er werd net gesproken over playbooks. Er zijn verschillende soorten playbooks. Dus je bijvoorbeeld inkoop playbooks die zijn heel makkelijk te implementeren en die is eigenlijk voor iedereen hetzelfde. Anders inkopen en gewoon meer marge. Bijvoorbeeld. Hoe zou je binnen je organisatie dat kort zo'n playbook typeren? Wat is een playbook voor degene die ik ken? Een playbook is. We hebben vijfendertig ondernemingen, pak beet. En het zijn eigenlijk allemaal kleine laboratoriën die kunnen experimenteren, proberen en doen. Op basis van hetgeen wat zij goed hebben gedaan en waar zij eigenlijk bewezen hebben dat ze iets kunnen vatten we samen en dat doen we in een document en zeggen we ja bij bedrijf A heeft dit ontzettend goed gewerkt. Playbooks kan je één op één overnemen dus bijvoorbeeld die inkoop. Maar andere playbooks dat is echt wel dit is een inspiratie document en we gaan het aanpassen op basis van jouw identiteit, hetgeen wat jij doet, dus het sector waar je inzit etcetera. Voor ons is een playbook dus echt op basis van best practices. Maar heeft iedereen in de groep gelijke playbooks of is daar wel onderscheid in Je hebt bedrijven die andere sectoren bedienen, dat maakt, kan het al onderscheidend maken, maar ik denk dat dat heel veel playbooks voor negentig procent de juiste richting sturen en tien procent custom made per bedrijf moet worden aangepast. -Ja, en Hallo, hoe is het daarbij Hallo? -Nou bij ons zijn ze wat generieker, wij, alle bedrijven, heel veel op elkaar lijken. Daar worden ze ook op geselecteerd, focussen op onze Dus jullie kopiëren van het ene naar het andere bedrijf, kijken wat succesvol is, en daar doe je wat mee, en jullie doen dat anders? Nou ja, bij ons is het Kijk, wij zijn echt een platform, dus wij geloven in dat we er een platform van maken en daar zijn we continu mee bezig. Ieder bedrijf wat we kopen, daar komt weer allerlei intelligentiebedrijf in en vervolmaak je dat. Maar we doen wel heel veel dingen op dezelfde manier. Dus het wordt steeds duidelijker. Dus nummer drie en vier die erbij kwamen hebben daar heel veel invloed op gehad en nu je bij nummer vijfentwintig bent, is dat minder, want de structuur loopt maar als je dus allemaal relatief op dezelfde producten zit, dan helpt het ook. Kan je daar ook de expertise veel opbouwen voor Youngsche Roeit, help je elkaar ook maak je dat beter en kijk uit van joh, waar kunnen we de ondernemers ontzorgen waar je dan zeg maar een beetje vanuit een soort, je noemt het een servicekantoren, noem niet het hoofdkantoor, dat is de corporate, we noemen het service kantoor, wat zijn activiteiten Nog steeds corporate, dat heet alleen anders. Ja, weet je dat is marketing hé. Je moet ook een maar uiteindelijk support je zeg maar die ondernemen op heel veel vlakken. Er zijn er ook heel veel die heel blij zijn. Ze zeggen gaat die administratie dan naar jou? En ik daar van lekker weet je. Kan ik dat ik kan ik dat dan kwijt weet je waarom niet of of de facturatie weet je was altijd had een ding en als als Piet op vakantie was dan ja dan moest van de camping of dat heeft gewoon even een maandje laten. Ja jongens dat kan niet meer dat dat doen we niet weet je. Ze is het is denk ik ook goed om op Want bij jullie kan je gewoon naar de camping, heb ik gewoon naar de verkeerde club verklapt. Je hebt een workation staat in ons ding ertussen. Tijd om door te stappen, gaan weer helaas een bol jongens, want dit wordt hem niet. Ja, wordt alles eenheidsworst? Hebben we straks gewoon geen Onderneemertjes meer zoals jij? Is het alles straks hetzelfde? Of blijven we gewoon rebelerende partijtjes hebben uit Laren? Die gaan Maar of ergens anders, piraten blijven komen. -Piraten? -Piraten. Dat vind ik een mooi woord. -Ja, de piraten blijven komen en die hebben de VC's en de private equities die hebben ze nodig want die doen even die startup die hebben ergens creatie die hebben iets gevonden die hebben ergens tractie gevonden en die heel opportunistisch en ook vijftien keer even goed het hun kin geveegd zeg maar op het dek en Geen geveegd op het deksel stond het toch goed. Ken je daar hem? Is dat een dingetje Larihuys? Nee, het is niet Larihuys, maar ik vind het een goede tekst. Misschien vanaf nu wel. Maar weet je, die heb je nodig om uiteindelijk gewoon ergens business te creëren en weer een idee te lanceren en dat wordt wanneer er een beetje tractie is geweest en er is omzet wordt dat wel weer opgepakt en dan heeft die ondernemer die heel goed is in die creatie maar niet in de scale-up heeft die private equity nodig. Spiraten zijn springplank? Spiraters zijn aardelijk de stepping stones. Denk het wel aan. En waar ben jij in 'zevenentwintig dan, tweeduizend zevenentwintig? Ik hoor van alles en nog wat, ik bedoel ik weet niet of dat ik alles mag bespreken maar je hebt je bent door wat hoepels heen gesprongen. Waarom ben jij in 'zevenentwintig? Ik heb, Ik kan het heel moeilijk voorspellen ik wil nog wel even een keer ergens een klein piraatje spelen. Jij hebt altijd jeuk toch? Doet alles, ik ga wel wat doen. Dat is een ander onderwerp. Ik weet niet of ik dit pyrage pakje nog pas maar het is gewoon heel leuk ja als je ondernemer bent en dat is een beetje rode draad door je leven dan is het gewoon heel leuk om met creatie iets in de markt te toetsen waarop tractie ontstaat en waarvan je denkt, zie je wel, ik ben hier een starter. Tom, zijn we straks allemaal hetzelfde? Nee, denk dat je overal allerlei Los van de piraten hè dan? Nee, in allerlei markten zie je dat. Bij KPN en bij Wholesale weet je, dan kocht je de hele tijd op alles wat goed ging. Daar werd op een gegeven moment weer op. Dus dat dat blijft doorgaan want om echt die die nieuwe dingen te doen, dat innoveren dat dat gaat over het algemeen niet uit de corporate setting komen. Duurt lang ook, denk ik? -Ja, of het is te risicovol weet je, wat de business case? Voor alles is er Dus ik geloof wel in. En ik vind het ook een mooie combi als ik kijk. Bij ons zie je dat er ondernemers in zitten en er zijn mensen die gewoon altijd loonslaaf zijn geweest en dat 'Live dun wordt, is een weggekuddenwoord, dat kan je het niet zomaar zeggen. 'Dat is wel, maar die functioneel ergens goed te zijn en die combinatie van oké van hoe krijgt een x aantal mensen die bepaalde structuur basis maken gecombineerd met een goede mix van van onderneFab kan je kan je een heel tof bedrijf maken. Ik denk dat wij zevenentwintig weer een veelgraver bedrijf zijn in die in die combi. Ik ging nog steeds hallo doen. -Zeker. Maar stel even, er zijn op dit moment zo'n kleine tweeduizend MSP's in Nederland. Daar hangt er vanaf hoe je de definitie MSP meet, maar bedrijven van enige omvang. Als je dan een paar jaar verder kijkt, blijven er honderd over? Blijven er duizend over? Blijven er tenten over? Wat is jullie idee daarover? Het is een glazen bol, bedoel, ik denk dat de consolidatie die nu gebeurt, dat die al een tijdje doorgaat. Dus daar gaat een plaats vinden. Maar ik denk ook dat er weer allerlei aanpalende dingen gaan komen. Je ziet ook een beetje op security of AI, er zullen straks ook alweer nog een andere techniek of ding komen waardoor die markt open ontwikkeld. Weet je, wat is een telco en IT, weet je dat zijn die ook veelal samen -Doko, is natuurlijk volledig geconsolideerd. Er zijn geen niet meer de diversiteit die er tien jaar geleden was. -Minder. -Vreten die grote jongen uit elkaar op straks? -Ook. -Nou ja, moet ze ook wel bij elkaar passen. Ik denk dat als je Kijk, want we doen net alsof al die grote jongens hetzelfde zijn, ze hebben echt andere structuren. Of je als portfolio bent of dat je zeg maar gewoon eigenlijk geïntegreerd zijn wij straks één. MSP als het zo is. Ja, wat is daar de toegevoegde waarde van? Om dat dan weer met allerlei andere dingen te gaan samenproeven. I don't know. Size en matters heb ik wel eens gehoord. Nee zeker. En als jij het idee hebt je weer iets kan toevoegen daaraan, want dat is denk ik ook een beetje de Ik kan altijd zeggen, private act die zit er een bepaalde tijd in, maar het is ook omdat die in staat zijn om een stuk verder Hallo is bij Vortex begonnen, die hebben dat onwijs gaaf gedaan. Die hebben met die vaders uit de grond gestampt en en op een gegeven moment is dat op een niveau gekomen dat ze zeggen oké we hebben de volgende nodig en dan zegt Clars van nou mooi weet je wij gaan het weer een stap. Wij gaan weer stap verder maken, groter maken, misschien buiten de grenzen kijken. En dan komt daar op een gegeven moment ook weer een grens aan en dan is er misschien weer een partij die zegt van jongens hey Ja, eens gaan we daar nog even over evalueren tijdens de nasmaak. En de nasmaak jongens wat halen we hier nou uit hebben we hier wat aan met zijn allen hebben we wat aan dit gesprek gehad of was het eigenlijk allemaal bullshit ik Hans nou denk zeker goed om ik denk dat een van de conclusies is er is niet een smaak als je het over PE hebt, ook de aanpak en wat past bij een ondernemer. Er zijn meerdere nasmaak zeg jij. Ik denk dat er meerdere, nou er zijn meerdere smaken denk ik en ik denk dat dat voor elke ondernemer een andere nasmaak geeft op het moment dat ze overgenomen worden. Dus er is niet één smaak, is misschien voor mij wel de belangrijkste conclusie, dat is ook iets wat we in de praktijk heel erg zien. Dat is denk goed voor een ondernemer, zoek een huis waar je je prettig en veilig voelt en waar je denkt dat je kindje mooi kan opgroeien. Goede teksten. Ik er stil in, ben er helemaal van. Schrik van mezelf. Ik kan hier niks meer aan toevoegen. Is echt waanzinnig gedaan. Nee ik ben het helemaal met James. Ja, interessant gesprek ook vanuit de kant van hallo, maar ik kan er niks anders aan toevoegen Hans. Zoek een goed onderkomen voor je doodgeboren kindje. Nou liever niet, maar Dat zou ik niet durven zeggen, maar Nou ja, zo is dat niet stom. Nou, ik denk aanvullend is die is die timing zeg maar ook van vanuit een ondernemer. Weet je, bedenk goed wat jij wil en wanneer het goede moment is. Ik denk dat heel veel wordt besproken gekeken en we zijn naar de meest recente actie gegaan, daar was al lang gesprekken mee. Hoe helpen we die ondernemers erbij om die timing te regelen? Ja, kijk, kan Nou ja, weet je, ik denk dat er heel veel al met elkaar in gesprek zijn, want die verandert diep, een klein beeldje. Maar als jij als ondernemer goed weet tot waar jij wil gaan en wil jij nog iets bereiken? Waar wil je het om brengen? Wil je daar zelf een rol hebben? Je daar geen rol in hebben? Kijk, we hebben het nu over PE Fungors. Kan ook een grote emmer bij de bank halen. Dan moet je ook ineens in een bepaalde structuur. Dus weet je alles wat jij gaat aanreiken om te versnellen, wat je vaak met in enige vorm met geld doet, weet je. Zorg ervoor de race die dan wordt gereden, dat het ook jouw race is. Dat je zegt van: ben ingestapt, ik had eigenlijk dit niet verwacht.' Dan ben je misschien ook wel een beetje naïef. Of als je je bij de verkeerde hebt aangesloten, heb je misschien niet goed genoeg. Je ziet dat bij ons ook, en dat zal bij anderen ook zijn, dat al die -Het wordt gevaarlijk. Maar ga je even staan nu op kladijs hè? -Nee, ik denk dat er natuurlijk heel veel gesprekken zijn tussen degenen die een bedrijf verkocht hebben en onderdeel zijn van ja, welke dan ook. Maar weten we dat? Weet je, als je kent Willem, weet je dat van tevoren? Nee, dat weet je niet helemaal van tevoren, maar je moet wel, vind ik, als ondernemer als je een beetje visie hebt ook de bocht door kunnen kijken en goed praten met met andere partijen. Ik zit niet wat we moeten feiten zelf. Nee precies maar maar ik denk ja weet je en het is ook niet one size fits all want de ene verkoopt zijn hele club en de ander haalt private equity erbij om de volgende fase te bereiken en wat dat betreft zie ik private equity altijd als een turbootje dat kan je enorm versnellen maar bij verkeerd inzetten draai je ook je motor in de soep na de turbo en dat is natuurlijk en dan komt er een grote plof en een grotere rookpluim uit. Je haalt het Porsche ooit toch of niet? Dank je dat jullie dit nog hebben bij oud. Je ploft inderdaad Maar zo moet je het wel zien en dat is wel ja dus het is ook niet one size Zwitserland maar ik denk dat de wereld piraten nodig heeft voor de startup en private equity nodig heeft voor de scale-up. En de ondernemer wordt gehad? Nee, een aantal manieren maar ook, daar had jij het net ook over, de koffiemachine gesprekken, je hebt ook personeel en gedijen die goed in die nieuwe CPC kunnen nu carrière maken, kaas, business unit, die hebben nu mogelijkheden die ik ze allemaal niet kon bieden. Ja, weet je en dat zou ik het eerlijk verhaal vind. Absoluut. Om daar nog aan toe te voegen, los van het geld om verder te groeien. Ik denk zeker het MSP landschap is momenteel onderhevig aan enorm veel wet- en regelgeving en een verandering in elke klantbehoefte en ben jij in staat om dat volledig zelfstandig te kunnen bieden? Heb je er zin in nodig misschien? Dat kan ik ook een vraag zijn, ik denk dat ook heel veel partijen het als kleine mkb'er het ontzettend lastig hebben om aan alle wet- regelgeving te kunnen voldoen. Om aan de toenemende vraag rondom AI te kunnen voldoen. Dan is het heel fijn als je hoort tot de groep en waar je echt de kennis overdracht hebt. Ja en zeker in die schaalgrootte waarin je zit, want je bent te groot voor servet en te groot voor servet en te klein voor het. Dat was hem, je hangt daar een beetje tussen En dan is het moeilijk om inderdaad om aan al dat soort zaken te voldoen. Vroeger hadden we een lifecycle van een product en een dienst van zeven jaar, tegenwoordig is dat na een jaartje en poep je moet eigenlijk al nieuw introduceren, nieuw introduceren. Dus je hebt heel snel een absolute afstand het juiste effect. En misschien moeten we ook gewoon Bichamie weer introduceren dat als je gewoon links en rechts een beetje knuffelt en dan eens kijkt van wat er bij je paste. Altijd gezellig. Zullen we daar eens afsluiten? Is dat oké voor jullie? Zeker, super zijn we klaar jongens. Bedankt voor het kijken, bedankt voor deze eerste aflevering van Abbsp late night. Ik zie het voor je.
JUllie hosts
Sjors Brul
Serial Entrepreneur | Podcast host
Sjors Brul startte 25 jaar geleden Sbit, verkocht deze met succes aan Your.Cloud, werd vervolgens portfolio directeur en investeerde in start-ups in MSP land.
Met zijn ervaring als ondernemer en investeerder brengt hij een scherp perspectief op groei, leiderschap en innovatie en tech.
Hans ten Hove
Area VP Continental Europe Kaseya | Podcast host |
Hans ten Hove is Area Vice President Continental Europe at Kaseya en een ervaren businessleider in de IT-channel.
Met jarenlange ervaring in de wereld van managed services weet hij als geen ander hoe MSP-ondernemers schaalbare groei realiseren.
Nieuwe skills
sales training
Nodig je verkopers en customer facing professionals uit voor die skills training die hen helpt te groeien. Hendrika en Effy hebben beide 20+ jaar ervaring op het snijvlak van sales en IT. Daarnaast interviewden zij in 2 jaar 100 sales leaders voor het ultieme MSP Playbook.
Acquisitie
Acquisitie in MSP-land is geen belscript en geen campagne, het is het moment waarop vertrouwen ontstaat nog vóór het eerste gesprek. Je verkoopt geen dienst, je verkoopt rust, continuïteit en richting.
Wij bouwen een vaste acquisitie-aanpak waarin prospecting, opvolging en content samenkomen. Gekoppeld aan je CRM, met slimme templates, persoonlijke videoberichten per fase en duidelijke vervolgstappen. Denk aan een korte video bij de eerste kennismaking (“Waarom ik je bel”), uitleg bij je aanpak van security, cloud of adoptie, en heldere context bij elke stap in het proces.
Zo wordt prospecting geen onderbreking, maar een logisch vervolg op zichtbaarheid. Warmer, persoonlijker en inhoudelijk sterker.
Het resultaat: hogere respons, betere gesprekken en voorspelbare groei — precies wat MSP’s nodig hebben in een markt waarin vertrouwen alles is.
Kwalificatie & presenteren
In MSP-land win je deals niet in de presentatie, maar in de kwalificatie. Hier bepaal je of er genoeg urgentie, draagvlak en richting is om samen verder te gaan. Zonder scherp beeld van metrics, impact, besluitvorming en timing blijft elk voorstel een aanname.
Wij brengen structuur in dit middenstuk van je funnel met een vaste MEDDICC-aanpak. Gekoppeld aan je CRM, met slimme vraagstructuren, vastgelegde besluitcriteria en persoonlijke videotoelichting per fase.
Vanuit die helderheid helpen we MSP’s hun verhaal sterk en geloofwaardig te presenteren. Geen productpitch, maar een richtinggevend gesprek over keuzes, consequenties en prioriteiten.
Daarna vertalen we alles direct naar een persoonlijk voorstel in PandaDoc, met videotoelichting per onderdeel. Zo wordt het voorstel geen samenvatting, maar een logisch vervolg op het proces.
Het resultaat: betere kwalificatie, scherpere presentaties en voorstellen die sneller worden besloten, precies wat MSP’s nodig hebben om grip te houden op groei.
Adem pauze
Q3 is geen pauzeknop, maar een pas op de plaats. In MSP-land draait alles door, maar juist daarom is dit het moment om ruimte te maken. Geen trainingen. Geen nieuwe trajecten. Wel reflectie, onderhoud en vooruitkijken.
Wij gebruiken deze periode niet om te pushen, maar om te verdiepen. Losse check-ins met klanten, informele gesprekken, evaluaties zonder druk. Even afstand nemen om scherp te blijven.
Zo wordt de zomer geen lege periode, maar een stille voorbereiding op een sterk Q4 en vliegende start in het nieuwe jaar.
Het resultaat: rust in de organisatie, helderheid in de koers en energie om straks weer vol gas te gaan, precies wat je nodig hebt in een markt die nooit echt stilstaat.
Accountmanagement & Referrals
Duurzame groei in MSP-land begint niet bij nieuwe leads, maar bij bestaande klanten. In deze fase beslis je of je leverancier blijft of strategische partner wordt. En of klanten je aanbevelen… of stil blijven.
Wij helpen MSP’s om accountmanagement structureel in te richten met vaste QBR’s, heldere KPI’s en meetbare feedback via NPS. Gekoppeld aan je CRM,
Zo worden QBR’s geen verplichte meeting, maar strategische ijkpunten. En wordt NPS geen cijfer, maar een gesprek.
Vanuit die basis bouwen we referrals bewust op. Niet op onderbuik, maar op bewezen vertrouwen. Op het juiste moment, met context en een heldere reden om je aan te bevelen.
Het resultaat: hogere retentie, meer upsell, scherpere feedback en een constante stroom warme introducties, precies wat MSP’s nodig hebben voor voorspelbare, gezonde groei.
Effy Shkuri
Playbook.fm | podcast host | Co-founder StoryYo
Als pionier in collaboration technologie zag hij de kracht van user adoption in een wereld die nog op technologie focuste.
Parallel hieraan startte hij LeadBuzzer, een lead-sharing platform voor salesprofessionals. In 2019 lanceerde hij TheNextSales om het playbook te bouwen dat hij zelf miste als IT-ondernemer.
Hendrika Willemse
Playbook.fm | podcast host | Partner StoryYo
Hendrika Willemse is spreker, auteur, podcast host, high-performance enthousiast en expert in sales- en mentale performance.
Als drievoudig wereldkampioen karate weet ze als geen ander wat nodig is om te winnen en haar missie is om die winnende mindset naar de corporate wereld te brengen.
Interview
Beyond the leader
Sterke content opent deuren, maar aan tafel moet jij het waarmaken. Tijdens onze netwerkavonden ontmoet je andere leiders die hun verhaal al scherp hebben staan. Geen oppervlakkige borrel, maar gesprekken die verder gaan dan visitekaartjes.
Netwerken
3x netwerkavond
Sterke content opent deuren maar aan tafel moet jij het waarmaken. Tijdens onze netwerkavonden ontmoet je andere leiders die hun verhaal al scherp hebben staan en besteden we aandacht aan de groei van je bedrijf door relevante thema's te combineren met gerenommeerde sprekers.






Prijs
6K per jaar
Krijg toegang tot exclusieve tafelsessies, inspirerende peers en concrete tools om jouw MSP verder te laten groeien.
