Een scherp gesprek over groei en eigenaarschap in de MSP-markt. Wanneer helpt externe investeerderstructuur en wanneer frustreert die? Over timing, autonomie, playbooks en de realiteit achter schaalvergroting.
this is msp late night the show for msp's ja jongens welkom bij msp late night daar zijn we dan we hadden wat technische problemen we zijn iets uitgelopen maar we zijn er eindelijk en vandaag hebben we het over 2pe of not 2pe het heeft niets te maken met patricia pye we worden niet gesponsord door thena lady het gaat gewoon over private equity en wat we daar allemaal mee kunnen ja ja de eerste msp late night alles kan alles mag het gaat vandaag over geld groei geweten en we gaan beginnen met de check-in daar komt ie ja jongens toen ik nog de eigenaar van de sbw was toen had ik dat altijd bij vergaderingen deed ik brainstorms begon ik altijd even met de check-in hoe zitten we aan tafel zijn we er allemaal bij zijn we er niet bij is er iets aan de hand en joh welkom allemaal rechts van mij hans hans ten hove mijn naam is george brul maar de meesten kennen mij wel hans is mijn vaste sidekick straks ruilen we nog een keer hè dan doen we nog gezellig een andere aflevering dan ben ik jouw sidekick maar we gaan nu beginnen welkom hans hans heb jij nog wat meegemaakt deze week ja ik heb nog steeds een beetje last van m'n keel afgelopen vrijdag heb ik een maagonderzoek gehad dan lucht je op je zijde en krijg je een dikke slang in je keel dan denk je dat je ongeveer vermoord wordt dan zegt niemand toe maar dat was wel een momentje van de rijk diepvroot diepvroot ja maar dan minder benzine ja ik snap het ik snap het ruud welkom jongen ja dank ik heb het voor de uitnodiging graag gedaan ja geen medische malaises dan mij ik moet eerlijk bekennen dat er niet zoveel spannends is zo extreem veel spanners loopt het in mij het is vooral veel leuke uitdagingen op kantoor veel preposities nist 2 ai dat zijn eigenlijk de dingen voor deze week waar we veel naar bezig waren lekker man en twee kleine kinderen dat vraagt denk ik nog meer tijd nee voor de rest gaat het goed we gaan door naar tom van daal hallo ik was erg blij het is me gisteravond nog gelukt om een kaartje voor de koloniering te krijgen dat was uitverkocht en dat leek me nog wel heel tof om dat nog een keer te zien is dat echt kolonieringen of is dat het concert eind januari ze zijn nu met z'n vieren dus het gaat volledig niet meer lukken maar de drie heren wel en met alle anderen erbij het was super tof om nog een keer down memory lane te gaan ja dan zien we elkaar daar denk ik dat is in janneberg toch zeker het is meerdere keer of op dezelfde dag zitten ze toch even in de praag dat klopt maar het is volgens mij in de setting van vrienden van amstel ja dan gaat het nog een paar dagen door maar dan met de muziek van de hering super super zeker nou gefeliciteerd dankjewel we zien je daar willem-jan ja jezus wij kennen elkaar denk ik 423 jaar ongeveer in twee maanden zoiets ja jouw week ik moet je zeggen een saaie week eigenlijk niets bijzonders business as usual dus ik heb niet heel veel spannends te melden en je club heet nog steeds de centian de club heet nog steeds centian het staat wel aan de vooravond van een rebranding zoals we dat noemen want de zaak is natuurlijk nu onder andere vlag hè maar goed die rebranding moet nog gaan komen komende maand en dan wordt het spark tsl oh dat klinkt als een heel stuk beter ja op wat zinnen nemen zullen we maar zeggen ja jeetje jonge en want het was patientline ooit het was ooit patientline ik heb dat toen omgedoopt naar centian group en van centian group wordt het spark dsl ja de nieuwe eigenaar heeft daarvoor het zeggen de ondernemertentafel eigenlijk hè jij zegt het te fel hier nee hoor nee dat weet ik niet pas op je hebt je ziel al een uurtje verkocht ik had ook een ingewikkelde week overigens ik had het andere onderzoek hans de andere kant eigenlijk dus ik weet nu ook hoe het voelt om een pentest te ondergaan maar dat was allemaal goed gelukkig dus dat is fijn ja en dan gaan we door naar de battle jongens nu ga ik beginnen de battle wat een muziekje al niet kan doen hè je zet dat alleen ja dat is allemaal ai hè dat is allemaal ai ja en weet je ik ben gewoon wat vergeten in het vorige onderwerp hè we zijn al zo lang in die halo en ik kom zo met allemaal stellingen maar er was nog een nieuwtje van vorige week en ik ga nu er een rie in de bar brengen denk ik maar vorige week afgelopen weekend was er een protestzong een protestzong van ai wat de spotify streaming top 100 op de drie kwam die binnen hebben jullie van gehoord we luisteren even naar een stukje wij zeggen nee nee nee tegen een azc voor onze kinderen voor ons bestaan het is nu gedaan ja ai hè jongens het ai wordt tegenwoordig wel voor alles gebruikt dus je ziet nu hoe laagdrempelig het is blijkbaar om een proteststorm te maken hij is inmiddels gewijderd hij is van spotify af hij staat nog wel op youtube zag ik ik was ook op tijd blijkbaar ik heb zaterdag zondag dit voor zitten bereiden toen vond ik het wel sophie daarentegen die dame die we net op het scherm stonden die is nog wel oké dus ai wordt wel een heel klein beetje geboycott maar vinden we daar wat van wat vinden we hiervoor hans nou we gaan er volgende keer een aparte show van maken maar natuurlijk super actueel en opzitten van het nieuws kom je a.i tegenwoordig tegen dus dat is één van de downsides denk ik is het een downside nee wij gaan de politiek niet in ai brengt heel veel ik denk dat vrijwel iedereen vandaag de dag vrijwel dagelijks bezig is met ai maar het biedt ook een risico als je naar dit soort dingen luistert maar ook foto's video's wat is nog waarheid en dat is wel een groot risico ja links nog een mening het is een nieuwe realiteit dat klinkt bijzonder links nog een mening ja dat is ook wel wat ik zei los van wat je ervan vindt het is natuurlijk wel een nieuwe realiteit en volgens mij is het elke keer met die nieuwe technieken dat dat zich in allerlei dingen manifesteert daar zal je mee om moeten gaan ja eens aanpassen eens ik was maandag op de hotel summit van paul sprakel die zit hier in het publiek toevallig en ik dacht nou misschien kunnen we wel hetzelfde een beetje doen voor de hotelindustrie dus ik dacht nou dan ga ik dat ook gewoon proberen dus ga ik weer de regie in de woorden in engels hebben jullie het anti-btw-nummer van mij b2a van 1999 bizar hè dit kost je ongeveer anderhalve ja ongeluik je trekt het door chatgpt je laat die text bouwen je trekt het vervolgens door een andere generator die muziek maakt kost je ongeveer een tientje in de maand heb je dit ja daar gaan alle stemmenbureaus hè met alle artiesten toch schoon anders is het nou de sodemieter maar we zitten in de battle dus we gaan met een paar stellingen aan de bak jongens stelling één bij een overname van ondernemer naar manager willem ik denk hij slaat mij even op nee jij bent een ondernemer voor hem allemaal ja een beetje keuzes als je een zaakje overdoet met daar een visie en een gedachte achter dan moet je eigenlijk al even een beetje door de bocht heen kunnen kijken en als je dan de manager wordt dan moet je de manager spelen en dan moet je je rol pakken en je tijd uitzitten ja voelt het zo nou nee dat voelt niet zo maar dat is denk ik wel onderdeel van het pakket maar goed maak wat van de rol zou ik zeggen alleen ja er veranderen veel zaken nee maar zo sneu is het ook weer niet kijk voor velen geldt natuurlijk ook dat ze aan de andere kant naar de bankrekening kunnen kijken en kunnen zeggen van nou ja dat heb ik goed gedaan dus ik pak mijn rol alleen ja de structuur verandert en de nieuwe eigenaar heeft dat voor het zeggen en ja dat moet je van tevoren wel beseffen maar ik denk dat dat ergens een volgende vraag gaat worden nou i don't know ik zit zelf ook als ondernemer aan tafel ik herken een gedeelte zitten ook wel met private equity jongens aan tafel althans private equity tom jij sprak me daar heel goed op aan vanmiddag hallo is natuurlijk niet echt een private equity club maar wel owned by private equity herken je dit als je dat hoort je ziet natuurlijk wel dat als je groeit dat daar andere dingen voor nodig zijn en dat je natuurlijk ondernemers die het altijd op hun eigen manier hebben gedaan dat als je dingen schaalbaar wil maken daar komen andere dingen bij en dat wordt dan vaak weer gezien als heel corporate je moet een modus vinden van hoe hou je de goede dingen van het ondernemerschap maar hoe ga je daar wel een structuur van maken zodat je ook groter wordt en als er private equity bij komt daar zit altijd een goed plan aan dus als je daar als ondernemer instapt dan weet je ook dat dat er versnelling gaat komen op hetgeen wat jij al hebt neergezet sommigen zullen denken dat is mooi daar ga ik mee anderen zullen zeggen ik heb het tot hier gebracht en anderen gaan daar mee doen maar dat het wel wat anders is en dat je als ondernemer daar goed over na moet denken dat het wat anders vraagt dat is wel helder eens misschien de volgende gelijk een investeerder brengt discipline nou ja ik denk dat als je er staat nog achter maar stiltjes maar dat durfde ik eigenlijk niet meer te zeggen nee maar kijk ik denk wel als jij als dga je job hebt dan doe je het op je eigen manier en je zegt even jongens aan het eind van het jaar dan maak je er rekening op en ik weet ongeveer wat er gebeurt en je hebt weinig verantwoording die je moet afleggen ook niet heel veel schuld of wat dan ook hebt in wat voor vorm een investeerder daarachter krijgt ja daar komen dan allerlei verplichtingen bij dat komt natuurlijk ook met geld dat komt ook met verantwoordelijkheid hè willem ik heb hier staan van urnau naar burn-out klopt dat zat ben ik hier ook of nog niet je weet ik zit in een earn-out-situatie zoals jij ook zat dat betekent daar kun je invloed op uitoefenen dus je moet er iets leuks van maken dat is goed voor het bedrijf en de nieuwe eigenaar en dat is goed voor jezelf dus ja maak er een feestje van ondanks dat precies wat jij zegt tom natuurlijk de vrije geest van de ondernemer en de creativiteit die kun je in die nieuwe structuur waarin je eigenlijk wordt geperst geperst klinkt negatief voordat jij me gaat noemen maar je moet natuurlijk in een bepaalde structuur gaan acteren en dat is natuurlijk voor die vrije geest van die vrije ondernemer een hele weg maar goed aan de andere kant wat je dan ook moet kunnen zien en moet kunnen toegeven als ondernemer is dat de weg die je dan inslaat met het nieuwe geld van de private equity club of van de nieuwe eigenaar afhankelijk van of het een participatie of een volledige overnaam is want daar zit ook een eense als je het goed aanvliegt kun je ook weer heel hoog en heel ver vliegen met de nieuwe club ik kijk je ook weleens terug en dan denk ik ja had ik dat gekund als kleine ondernemer met een creatieve geest of niet ja een beetje complementair zijn uiteindelijk uiteindelijk zouden de dingen moeten gebracht worden en je denkt daar heb ik als ondernemer ook weinig zin in en daar wil ik niet mee zijn want ik heb een mooi idee en daar wil ik op focussen en er is natuurlijk keuze van waar je instapt niemand zegt dat je ergens moet instappen dus je moet er goed over nadenken gaat me dit helpen of is het jongens ik ben er wel voor mij is het klaar en ik ga dat weet ik veel mijn kinderen of anderen gaan het niet overnemen ik ga het ergens onderbrengen dat kan ook of ik wil een hele belangrijke of ik wil heel veel autonomie ja dan moet je kijken naar wat de mogelijkheden zijn ik heb ook bij visma gewerkt en dat vind ik een heel mooi voorbeeld waar daar werd van alles gekocht en eigenlijk werden daar bedrijven gefaciliteerd om harder te groeien daar bleven heel veel tegenjaagd of het de techneut was of wat dan ook maar allerlei dingen daaromheen waar ze dachten dat vinden we wat minder of op resourcing of het op security is of op developers of wat dan ook word je daar geholpen dan heb je dat dus ja je moet denk ik heel goed nadenken waar je op intekent en het zou geen verrassing moeten zijn wat er is want het helpen daar zit jij eigenlijk business performance team your cloud ik heb hier dingen staan van passie naar playbook dat klinkt veel negatief zo bedoel ik dat niet daar praten we straks nog even over door op een ander niveau maar die playbooks dat is wel een ding zeker en ik wil ook even aanraken op wat ik nu hoor ik denk dat het ook heel belangrijk is voor een ondernemer om te weten aan wie je bedrijf verkoopt er zijn heel veel verschillende soorten investeerders en als ik hem nou bijvoorbeeld naar your cloud haal waar ik werk wij zijn een family office en dat is echt significant anders dan de gemiddelde private equity investeerder een private equity investeerder die heeft een relatief korte investeringshorizon dus na drie tot vijf jaar weet je ook dat ze exit gaan en dat je wordt doorverkocht bij een family office is dat echt anders wij zitten er eigenlijk in voor de eeuwigheid en dat brengt ook andere zaken ik durf ook wel te zeggen dat wij veel meer op de langere termijn duurzaamheid zitten met de ondernemers en veel meer juist willen faciliteren dat die ondernemer echt komt doen waar hij goed in is maar ook kennisoverdracht samen dingen oppakken maar ook inderdaad vanuit mijn rol het echt ondersteunen van die bedrijven om het een intrinsiek beter bedrijf te maken niet zoals heel veel investeerders ook en dat is ook het eerlijke verhaal wat ze ook doen is gewoon snel oppoetsen de buitenkant mooi maken onder de motorkap laten we het net rust ik denk dat dat bij een family office dus echt anders is dat je echt bezig gaat met het bedrijf hoe kunnen we het beter maken jullie zijn ook wel anders hè rick jij zit bij yourcloud jij zit bij hallo jullie behouden de logo's jullie schroeven ze er vanaf ja maar bij ons is het ook dat we veel dezelfde soort bedrijven kopen die allemaal met een bepaald portfolio op mkb gericht zijn en eigenlijk zijn we daar gewoon in nederland een dekkend netwerk van aan het maken dus het is ook wat voor soort bedrijf je bent als je binnen msp denkt ja weet je je richt je op een bepaalde niche of is het gewoon standaard dienstgeving naar nkb of heb je grote klanten en dat zegt ook heel veel op het moment dat jij een andere toekomst ziet waar je dan terechtkomt en er zijn bedrijven die het als portfolio behouden en wij proberen daar één bedrijf van te maken nog steeds heel veel founders zijn bij ons nog steeds gewoon werkzaam in in een rol of in een andere je ontwikkelt als bedrijf dus het zijn natuurlijk wel op een gegeven moment andere rollen en dan zal er één zich beter in thuis voelen en zeggen van hé ik vind dit een mooie ontwikkeling ik vind dat leuk en misschien dat een ander zegt van dat ondernemen vond ik toch wel heel gaaf nu worden de kaders wel klein het is natuurlijk niet dat je één bedrijfje waar je integraal met alles bezig bent nee het is een grote club en daar heb je een stuk in of dat dan in sales of techniek of waar dan ook is daar moet je je ook goed bij voelen en als msp hoe maak je dan je keuze tussen logo behouden je aansluiten bij allo hoe staan we erin jullie hebben duidelijk als strategie je bent er zelf onderdeel van geweest om het logo te behouden ja ik denk de msp's die onderdeel worden van your cloud wat we daar proberen te hanteren is echt decentraal ondernemerschap wat betekent dat dat betekent dat in principe de ondernemer aan het roer blijft staan en juist nog de vrijheid krijgt om door te gaan met hetgeen wat hij zij deed met de support van een groep van een your cloud familie wat is jouw goal daar dan in rutger want jij zit bij zo'n business performance team als die ondernemer dat allemaal goed voor elkaar hebt waar heeft hij jou dan voor nodig nou ja dat kan dus op verschillende assen zijn als je kijkt naar de dynamieken die nu spelen een groot topic is nist 2 hoe ga jij je klant ondersteunen in het nist 2 vraagt ze ik denk dat heel veel msb's daar moeite mee hebben en daar zou ik wel bij zien omdat er gewoon ontzettend veel kennis expertise en know-how voor nodig is dat is dus iets wat wij dus kunnen brengen in huis hebben we alle kennis en expertise alle dienstverlening maar ook bijvoorbeeld met partners weten we exact wat er nodig is en ook hoe we dat op een goede manier aan de eindklant kunnen bieden even je vraag terugkomend van mij op dat logo ik geloof er ook in dat msp mensenbusiness is zeker waarom vertrouwt iemand jouw gehele iteet zeker dat is omdat die zaken doen de mensen ja hey sjoerds je hebt een msb gehad zeker je weet ook hoe sils aanwerkt het gaat voor een heel groot stuk om vertrouwen en ook de identiteit van de club natuurlijk exact zeker en daar geloven wij echt in het behouden van sterke merken die laten floreren en ondersteunen in hetgeen wat zij doen om ze nog beter te maken als je kijkt naar nederland je hebt in nederland denk ik zo'n tien grote buy-in-build clubs ik denk dat elke msb in nederland al een keer benaderd is door elk van de clubs ja misschien wel minder ik denk dat er automatisch al een aantal grote buy-in-builds automatisch afvallen juist om de strategie die men volgt in relatie van de ownership ik was laatst bij een private equity club daar sprak een van die grote buy-in-builds er waren in vrij korte tijd van de veertig directeuren er nog één over dat vond men niet erg dat is een onderdeel van de strategie maar ze accepteren dat natuurlijke verloop dat zou bij een andere buy-in-build heel zonde zijn omdat ze juist die identiteit willen behalen dus ik denk dat het antwoord zit in wie je zelf als ondernemer bent van je msp hoe je dat zelf verder voort wil zetten het zijbel ook niet zelf maar in ieder geval voor jouw bedrijf dat de ene wel bij je past en de ander niet maar dat er dus heel veel verschil is ik denk dat het einddoel voor veel van die partijen hetzelfde is maar de weg daar waartoe is heel verschillend ik vind ondernemers dat ingewikkeld als het bord van de muur gaat tol nou er zullen natuurlijk best sommigen zijn heel trots op de mooie naam die ze hebben verzonnen maar ik denk dat dus jij hallo ja nee maar kijk uiteindelijk zit de kracht in de mensen die daar zitten dus die mensen blijven lokaal hetzelfde commitment hebben zelfde producten of zelfs beter en we supporten dat ook dus je kan ook professioneler worden is de naam die op de factuur staat nou hetgeen wat bindt het is degene waarmee ik zaken deed toch in het netwerk ja dat is natuurlijk superbelangrijk zeker in mkb mkb doet zaken met elkaar dus dat behoud je het komt onder dezelfde taal maar het is aan de andere kant ook handig als jij in tilburg zat en je hebt toevallig ook een toortje geopend in groningen dan kun je ook bij hallo groningen dan kunnen ze daar lokaal wat voor je doen je hoeft niet helemaal heen en weer te rijden dus ik denk dat dat het zit van hoe kan je het beste van wat een lokaal is hoe vul je dat aan met allerlei expertise op products maar weet je het gok geeft het ministerie op al dat soort dingen hoe kan je het beste van die twee werelden bij elkaar brengen en uiteindelijk een betere dienstverlening voor de klant krijgen waardoor de klant daar blij mee is en ik ik praat ze er maar één keer zeer over denk ik bij jullie dan ja en integreren dat doet pijn maar het schept ook duidelijkheid en wij leren ook want je hebt het over playbooks daar zijn we enorm mee bezig en dat begint al bij het kijken naar een bedrijf of het naar je past als je iets koopt wat totaal anders is en je zegt maar we hebben wel een bepaalde mall dan weet je al een beetje hoe het gaat lopen dus daar leer je heel erg van maar ook gewoon het integreren hoe doen we dat hoe maken we dat beter daar zijn we continu mee aan het verbeteren dus ik denk dat de bedrijven die zich later hebben aangesloten een minder pijnlijke integratie gaan doormaken en zo kijken van waar voegt het toe op welke vlakken is het echt waardevol voor het totaal van het bedrijf en lokaal en daar ja daar stuur je je misschien soms ook een beetje op bij het is ook een beetje weer een journey waar je met elkaar op bent eens jouw naam gaat veranderen ja onze naam gaat veranderen dat heeft meer te maken met het feit dat we meerdere bedrijven hebben geacquireerd een aantal met een goede naam en een aantal met een naam waar een crush op zat zeg maar een imago-probleempje we hebben ook van de twee words ja er zit iets in de engelse area waar wat krassen op zitten ik had dat vroeger ook met patientline daarom heb ik dat omgezet naar centian omdat patientline de club was die een ziekenhuis had ja dat is een crush op als je in een ziekenhuis 6 euro per dag vraagt voor een baardeloos tv-product boven je bed terwijl je net als jij niet vrijwillig in het ziekenhuis komt voor een opname en misschien ook een nachtje moet blijven dan wilde je vroeger die televisie aanzetten vandaag doen we dat met een appje maar goed als je dan ook nog acht euro erachteraan moet gooien en je kan nog geen max verstappen zien en het product werkt voor de helft dan ben je niet blij dus dat imago had het bedrijf engeland loopt vijf jaar achter op het landschap van ja je rijdt ook naar de verkeerde kant ja je rijdt ook naar de verkeerde kant en ja die moeten werken aan dat merk en die willen daar een merk van maken dus de nieuwe eigenaar het is geen private equity het is ook eigenlijk zoals jij aangeeft een bedrijf wat koopt en houdt dus niet via poetst en doorflipt naar de volgende het duurt niet lang terug om dat te verkopen ja of ze verkopen het niet ze zeggen eigenlijk de belofte is van dit bedrijf volaris we kopen en behouden voor het leven dat is de promise het goede nieuws voor een ondernemer is promise maar is dat ook zo dan dat gaat de tijd leren maar het is natuurlijk een constellation software is een beursgenoteerd bedrijf waar verschillende divisies onder zitten waar die promise in zit in nederland hebben ze heel veel bedrijven waar dat inderdaad zo is waar nog geen nieuwe eigenaar voor gevonden is maar ze proberen natuurlijk daar wel weer in die divisie wat aan toe te voegen de zogenaamde tuck-ins waar ik ook eentje van ben en dat willen ze onder een naam naar buiten brengen om gewoon helderheid te communiceren dus die snap ik dat doet geen pijn want we hadden het net over hoe zit je daar emotioneel in als je deze deal maakt als ondernemer dan moet je niet te lang lullen over je kientje en je dingetje doe iets voor het geld daar is dat dat station moet je gepasseerd zijn ja maar gaat het wel even naar de euro's dan nee dat gaat ook niet alleen over euro's maar je hebt wel over de beslissing van ik ga dit niet zelf naar een hoger plan kunnen brengen ik heb mijn top bereikt binnen mijn kunnen ik ga nu met hulp van private equity of van een wat grotere club ga ik het zien groeien ik stop je daar we gaan naar deal or no deal die past er goed bij let's go deal or no deal ja op de rubriek om beslissingen te nemen jongens ja wat doen we we hebben een paar stellingen gehoord wanneer ben je nou ready voor m&a ready voor p&a ready voor overname daar kan jij wat over roepen want daar zaten we nu ongeveer net in het vooronderwerp zeg je moet ook niet blijven zeiken je moet gewoon doen ja en ik was niet de enige die die beslissing kon nemen want ik was dan weliswaar de grootste aandeelhouder maar ik deed dat samen met een aantal zeer gerespecteerde partners eentje zit in finance en eentje zit nu als cto in het bedrijf dus dan moet je het wel met elkaar over hebben dan moet je wel met elkaar over eens zijn of je dat wil en wat e&e dus agenda is ook al ben je misschien de grootste aandeelhouder maar dan vind ik niet dat je moet zeggen jongens wanneer ben je dan klaar dan wanneer ben je er klaar voor nou als je ook gewoon ziet niet vanwege het geld want ik moet echt nog wel even doortrekken voor het pensioentje maar gewoon voor het moment van vroeg ik dit vrij nou ja en kan ik dit zelf of heb ik hier heb je de mensen nodig ja en ook geld nodig om de volgende fase herken jij dat toch nog niet dat mensen dat nodig hebben voor de volgende fase ik denk dat je met alles ziet dat een bepaalde fase van het schalen van een bedrijf of het volwassenen maken en ik denk van niks iets maken is fantastisch is een kunnen maar vervolgens daar weer verder gaan het is toch grappig dat een mkb-bedrijf op een x-aantal mensen blijft steken het kan ook een bewuste keuze zijn ik denk dat je vooral goed zelf moet weten wat wil je nou ben ik blij dat het op dit niveau zit ik kan dat behappen en ik kan er goed van leven en uiteindelijk moet je dat vooral blijven doen of komt er een punt dat je zegt van hoe ga ik hiermee verder vind ik het gaaf als het onderdeel wordt van wat groters hoe wil ik daar zelf een rol in spelen of ben ik aan mijn pensioen toe of vind ik het leuk om partijlijk bij te zijn hoe kijk je naar je mensen veel ondernemers zijn natuurlijk ook bezig met niet alleen zichzelf cultuur als het onderdeel wordt van wat anders hoe je het dan ook verkoopt wat dan ook dan gaan daar dingen veranderen dus er zijn denk ik heel veel heel veel facetten waar je gewoon een bewuste keuze over moet maken als je het voor jezelf heel helder hebt en je zit daar tegenover van welke constructie partij wat dan ook past daar het beste bij dan is de kans op een teleurstelling of de kans op succes het grootst denk ik ja en wat hebben we dan het liefste vanuit jullie of vanuit jullie heb je dan het liefst dat er nog van alles te doen is of moeten we ons best doen om verkoopklaar te zijn poetsen we hem eerst zelf op of gebeurt het daarna hoe werkt zoiets er zijn natuurlijk allemaal metrics waar je naar wilt kijken ik ga al met je b-dingetje in metrics sleutels metalsics hier bij kortens bijvoorbeeld één dingetje is klantconcentratie wil je afhankelijk zijn voor als ik zin heb 60 van je omzet van één specifikaat dat is een vraag die je kan stellen dat vinden jullie allemaal niet veel toch als het één klant is dan houdt het z'n knul op toch nou ja dat ligt er ook weer aan dat er weer live en teller is dat zou kunnen ik denk dat het zo is dat als je bijvoorbeeld kijkt naar jor kloutman zou bij hallon niet anders zijn je hebt op een gegeven moment zoveel kennis opgedaan expertise over die msp-markt ik denk dat we ontzettend goed zijn in het net wat verder kijken dan puur de p&l wat gebeurt er nou en het ook echt doorgronden wat er onderliggend gebeurt dat zorgt er dus ook voor dat er in mijn visie niet een perfect moment is maar dat er meerdere momenten zijn die goed zijn want we zijn toch in staat om net iets verder te kijken dan het is toch een beetje verkeerding of niet het is toch een beetje zo nou ja maar wel een ik denk dat wij dan goed in staat zijn om voorbij het lelijke uiterlijk te kunnen kijken als ik het zo moet omschrijven het is dan lopend voorstaande en dat hoeft ook niet omdat we het juist zo goed begrijpen sjurs jij bent onderdeel van jokkelaar jij weet ook hoe het werkt ik ben er bijna uit zo simpel is het dus het is oké maar jij weet ook als we kijken naar een nieuwe acquisitie dan gaan er heel veel mensen die echt wel wat van msp weten wat van de branche weten kijken allemaal mee dat zorgt dus ook voor nogmaals dat je veel verder gaat kijken dan hetgeen je in eerste instantie ziet en dus dat je ook juist kan investeren in bedrijven die in eerste instantie wat minder mooi uitzien ja eens maar des te beter de euro's toch of niet ligt eraan dat kan ja ligt eraan kijk wat ik ga hem zo afkrappen we gaan naar de bar jongen kijk meer dan zat we gaan gewoon even lullen over playbooks we gaan naar de bar aan de bar aan de bar aan de bar aan de bar zijn we beland bij effie en hedricka daar zitten we dan hè daar zitten we dan playbooks jongens hebben we het überhaupt nut voor een dsp die stand-alone is ik weet jor klaut altijd 18 ik heb er geen één open gedaan hoe zit het zal ik maar even starten dan ik weet dat jij er geen ene open hebt gedaan het is natuurlijk een mooi woord hè play bij de boek by definition ondernemers spelen niet bij de boek wat ze vaak vergeten is als ze tien of twintig jaar lang aan een club runnen dat al die kennis er wel zit maar dat ze geen moment hebben gevonden in die rat race om die kennis over te dragen dus dan stappen ze uit en dan verwacht het een verkoper die zelfde tachtig uur gaat maken als die ondernemen dat gaat niet gebeuren hendrika ja maar ik vind het überhaupt van de idioten dat je niet meer in een playbook werkt waarom zou je nou 8600 keer het wiel opnieuw gaan zitten uitvinden met z'n allen in plaats van je best practices pakken en dat gewoon efficiënt uitrollen ik geloof dat we dat lekker vinden hendrika ik vraag aan willem-jan wij vinden dat gewoon lekker hij heeft toch geen gezeik ja maar luister we hebben het vandaag ook over overnames ja dan ga je het dus ook over playbooks hebben want dan ga je toch juist die synergie zoeken dan ga je toch niet allemaal op je eigen eilandje zitten en het allemaal nog een keer opnieuw doen dus je moet op tijd beginnen wat met een overname of een playbook nee je doet playbooks ik wou zeggen met allebei denk ik maar met een playbook ook je moet zeker een playbook hebben maar je moet juist gaan zoeken wat zijn de best practices die voor onze organisatie werken en dat uitkoelen voor de rest van je organisatie die kennis die kunde die expertise de rondjes gaan steeds sneller private activity vraagt steeds meer dus je haalt een verkoper binnen en wat ik altijd heel raar heb gevonden is dan haal je een verkoper binnen als ondernemer en dan wil je dat hij een kunstje gaat doen en dan ga je hem dat zelf laten uitzoeken dan denk ik je bent ondernemer je hebt het 20 jaar gedaan je bent gevallen je bent opgestaan en dan ga je niet die best practice overdragen dus dan laat je hem zelf die route waar je het tien jaar over hebt gedaan weer tien jaar over doen terwijl je en daar is natuurlijk de route waar rutger ook zit terwijl je iemand kan leren om in zes maanden naar het einde toe te lopen en dan is het bizar dat dat niet gebeurt is dat een sleutel dan gaat het dan over zijn wij hè kijk ik heb van jou willem-johan we komen een beetje uit dezelfde markt komen uit de hospitality is dat dan het verschil dat die ondernemers denken yo fuck you ik heb helemaal geen zin om in line te lopen ik heb geen zin om dat te regelen is zo'n playbook handig voor de rest van je organisatie de ondernemer is niet in staat om het te doen hij heeft niet de mogelijkheid om het te doen de ondernemer en ik kennen er heel wat die zeggen allemaal ik ben geen verkoper beken gewoon kleur om een playbook goed te lopen moet je een verkoper zijn moet je elke dag hetzelfde willen doen volgens een bepaald playbook wil je in de discipline en in het gareau willen lopen iedere keer weer het grote verschil zit dat de ondernemer alles zelf deed want de msp's zijn gebouwd als een soort piramide er zit één ondernemer de rest consultants terwijl je eigenlijk naar een omgebouwde piramide wil meer verkopers want je hebt een playbook dus kun je meer verkopers aannemen die volgens zo'n playbook kunnen lopen die ondernemer deed alles dus als je één ding hebt wat je heel goed kunt doen en dat kan je ook makkelijk schalen en dat is wat je wil daar heb je voor daarom heb je private equity gekozen je wilt schalen dan moet je ook lever krijgen dan moet je ook zo prima playbook ik hou mensen aan boord die met een vrij simpel trucje iedere dag hetzelfde kunnen doen met een voorspelbaar en dat is heel belangrijk voorspelbaar resultaat en ik lijp natuurlijk bij jou terug george je wist het heel vaak ik start ergens mee je wist niet hoe het zou eindigen dat is prima voor jezelf maar dat kun jij een groen sales team niet aandoen helemaal waar ik haat voorspelbaar resultaat he loves it ja hij zei ik heb net wat in ja maar misschien ook nog even een nabrander voordat we hem weer terug bij jou gaan leggen sjors kijk wat je ook heel vaak ziet gebeuren is dat we silzen aannemen en dan denken nou hij of zij is al heel erg succesvol dus ik ga ervan uit dat hij of zij ook gewoon succesvol wordt bij mij in de organisatie dat is natuurlijk ook geen kiffen want je hebt de context van de organisatie nodig want niet jouw kunstje is niet in iedere organisatie wordt dat succesvol of niet het is heel context-afhankelijk dus ja het is ook nog eens een keer de vraag hou je iemand binnen en is hij of zij set up for succes of set up for failure en dat is ook wat je met zo'n playbook doet nog één nabrande ik had een mooi voorbeeld nog eens nog eentje ik ben aan het voetballen in de tuin met mijn zoontje van zeven en op een gegeven moment vind ik nog leuk doe ik wel mee hij komt er niet voorbij en hij zegt pap dat veld dat is veel te klein nee het veld is niet te klein jouw techniek is niet goed genoeg het punt is het veld moet niet groter gemaakt worden wat een ondernemer by definition doet een ondernemer is creatief wat doet hij als het veld te klein is gaat hij vanzelf het veld uitbreiden en dat wil je niet want dan ga je teveel die business-development-hoek in terwijl als je weet wat werkt wil je dat herhalen dus het veld moet klein blijven alleen je moet aan je techniek sleutelen en dat is waar je met een playbook andere verkopers helpt om met elkaar in gesprek te gaan over welke techniek is nodig om te passeren even een voetbalthema maar weet je play bij de boek dat is eigenlijk terug aan jou sors mooie zaal we gaan door naar de koffieautomaat ja heel erg bij de koffieautomaat waar slaat het eigenlijk op bij de koffieautomaat het is toch een beetje terug naar de bedrijven terug naar de koffieautomaat en stel dan dat het allemaal succesvol was ik heb ice cream ooit verkocht jij hebt santian verkocht aan spark jullie zitten aan de andere kant wat wordt er dan gezegd aan die koffieautomaat hebben medewerkers hebben die dat daarover hebben ze het er helemaal niet over hoe werkt zoiets nou ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat hebt ervaren tuurlijk plug hem maar weer terug in ja jij zat er meer in man teller sjoerds wat voelde je wij hadden een bar met een mooie machine zo'n ding als dat hier staat dus wij waren niet zo heel veel bij de koffieautomaat wij waren bij de koffiemachine en daar heb je wel even de tijd om met elkaar te lullen en wij hadden vanuit yourcloud wij komen van hetzelfde dak daar hadden we een honderd dagenplan en een honderd dagenplan betekent dat je in honderd dagen ingelijst wordt uiteindelijk binnen de organisatie en wat betekent dat ingelijfd want goed jullie schroeven misschien het loof van het dak dat doet yourcloud niet maar ja er verandert wel een hoop en dat gebeurt op hoveniveau wel de c-level die samen met het managementteam heeft daar best wel last van moet een hoop rapporteren moet een hoop gaan doen ineens en aan de koffieautomaat ja ik denk ik ben daar dan niet altijd bij maar ik denk dat aan de koffieautomaat wordt gezegd we werken niks of nou die brul lekker die gaat er met een serieus bak aan euro's vandoor ik ben benieuwd hoe het verder afloopt dat is denk ik ook wel het praatje wat daar gebeurt ik weet het niet wat daar precies wordt besproken ik heb eindelijk hoor ik niet wat er bij de koffieautomaat gebeurt net als dat willem-jan dat denk ik ook niet hoort bij de koffieautomaat gaat het denk ik over wat vindt je personeel ervan dat je de tent verkocht hebt en hoe je het ook bent of keert en ik had daar een prachtig verhaal over over investeerder en groeien en goed maar welke kant gaan we op we hebben vsa toen overgenomen als tweede bedrijf in noorse patality dat is best een succesverhaal maar goed aan de andere kant wij zaten onwijs in de lift ja wij schoten van een miljoen anderhalf miljoen twee miljoen hebben daar weet je bam weet je burn-out was voor mij geen burn-out was feest weet je alles gehaald super cool hospitality is gewoon echt wel serieus economisch gedreven hij heeft te maken met geopolitieke ellende dus oekraïne-shit israël-ellende weten mijn maten achter de bar wel ja dat heeft mega invloed ik denk dat jij dat nog wel weet vanuit je ptv-tijd op het moment dat er iets gebeurt in hospitality dan dondert het gelijk in elkaar het herstelt daarna ook ook sneller maar het is ook de eerste die valt en mijn grootste issue als ik zelf dan bij de koffieautomaat ga staan en het daar met jou over mag hebben is dat je als ondernemer denkt oké dan heb ik even een kut jaar heb ik even een kutjaar prima weet je zolang het op te vangen is en het is oké is er niks aan de hand zijn we gewoon oké hou je al je mensen binnen boord ga je daarna gewoon weer projectje draaien ga je gewoon weer door en dan gaat het weer zo en dus als je kijkt ik heb dat 25 jaar gedaan dan ging dat zo en dat ging af en toe heel goed en af en toe heel slecht en uiteindelijk stap je dan uit op het goede moment blijkbaar dat is ook niet van tevoren dat is hartstikke fijn ja je tropt me had je denk ik wel over nagedacht je had wel het gevoel of je een dal uitstapt op de berg denk ik nee op zich niet ik bedoel echt aan alle kanten hadden we wind mee we komen uit covid het was echt een klotentijd met alle respect echt slecht we hebben echt gewoon als potentie zwaar op onze kloten gehad met now en uitgestelde belasting en van alles en nog wat daar kwamen we best goed uit dus dat was in 2020 als je covid 2021 klonden we langzaam weer op 2022 verkocht 2023 ging ook nog goed en 2024 zag je ontwikkeling terug lopen dat gebeurt en ik denk dat het grote verschil in mijn les ook is en misschien ook de reden dat ik misschien niet per definitie fan ben van een soort construct van een soort lijk constructie dat ligt niet aan hallo dat ligt niet aan your clout dat ligt voornamelijk aan hoe ik in de wedstrijd sta is dat die lange adem er dan niet is dat we misschien in plaats van excel leren dat we met z'n allen excel leren en dat was wel mijn grootste focus en ik denk dat als je kijkt naar msp's msp's voor mij zoals ik er naar kijk is met name nbo4-niveau jongens die goeie dingen toffe dingen doen gave dingen bouwen groeien vanuit hun zolderkamertje door pannetje volgt pannetje pannetje bouwen gewoon gave dingen doen dat doen ze allemaal vanuit hier en dan kom je in die situatie terecht met of dat het dan private equity is of een andere club dan moet het vanuit hier en uiteindelijk wordt het tenminste wel lastig want je komt in een construct terecht waar je denk ik een jaar of 25 geleden ik was 25 dacht van nou weet je hartstikke goed ik ga gewoon lekker doen waar ik zin in heb ja en hoe je het ook bent of keert dat werkt natuurlijk niet als je geen eigenaar meer bent ik kom weer een beetje terug op je eerdere vraag ben je als ondernemer er klaar voor ik denk dat als je je realiseert als ondernemer dat je zelfstandig de zaak niet boven een bepaald niveau kan uittillen dat is een rationele conclusie en als je om die reden met private equity gaat praten dan moet je emotioneel volgen hè want je bent hier 100 procent de sleutel zal er over dragen zeker de andere kant zie je ook een tijdje terugsprak een msp die zei ik ben helemaal klaar maar ik heb er geen zin meer in ik wil al wat anders doen dus dan is je emotie eerder dan je ratio dan heb je misschien je tent niet op orde dus het is wel belangrijk om die twee met elkaar te veredigen anders heb je een zwaar gefrustreerd e-mail dan oorzaak je misschien een heel goed resultaat en zonde van de centen misschien ook dan ja nou goed het is maar net welke waarde je dan aan die centen hangt als je je baby in verkeerde handen ziet nog iets met koffieautomaat als ondernemert willem ik sluit me daarop aan en kijk wat jij zei de creativiteit de creatieve geest waarmee je een bedrijfje bouwt op het moment dat je hem overdraagt komt hij in een structuur terecht en dan krijg je te horen van ja maar jij moet niet meer daarmee bezig zijn want dat is silo operations en dat is silo development en dat is silo nee daar hebben andere mensen voor en dat je denkt van ja goed wat gaat er nu gebeuren dan dus dat is spannend maar dat is die culture versus metrics die jij net zei aan de andere kant heb je die structuur ook nodig om weer dat volgende plateau te bereiken dat ik zelf niet had bereikt heel simpel kom je weer in die discipline kom je weer in die discipline ja en wat is dan oké en wanneer heb je er spijt van want die stond geloof ik ook op je lijstje gelukkig in mijn lijstje ja ik dacht het wel maar ik kan het ook zijn vergeten ik heb een paar wijkjes verder dat moet ik zeggen maar daar moet je dan genoeg mee nemen maar die creativiteit combineren kijkers de private equity aan boord hebben voor een minority share om jou te helpen naar een hoger niveau dan laten ze je ondernemen want dan zijn ze niet gek want ze gaan hun geld niet investeren terwijl ze bij iemand alle ambitie en alle creativiteit gaan slopen want dan hebben ze een desinvestering gedaan dus laten we gaan je wilt het wel nuanceren hè dat is niet het pad dat ik per se op wil en dan kijk ik ook naar rutger en tom die hebben mij heel veel gebracht ik snap ook dat ik net misschien daar relatief ik zou zeggen negatief maar misschien wil ik wel zeggen transparant over uitgelaten heb het past ook bij je of het past niet bij je hè er is ook een moment van schakelen ik wil ook wel even aanraken ik denk dat als wij dat zouden doen bij onze ondernemers waar wij in investeren dan hebben we het niet goed gedaan denk ik precies helemaal terug naar jouw vraag wat gebeurt er bij de koffiemachine als het bedrijf wordt verkocht ik hoop zo min mogelijk omdat inderdaad die honderd dagen kan ik me voorstellen dat het voor managementleven spannend is want we moeten die systemen alignen de verzekeringen moeten goed geregeld zijn a b c d daar begeleiden we ook zo'n bedrijf mee na die honderd dagen moet het wel weer operational as usual worden en ik denk dat juist door het aansluiten bij een portfolio-investering dat het ook heel veel kansen biedt aan de ondernemers ik denk dat juist door opeens heel veel kennisoverdracht en mensen die echt met je mee gaan denken in je organisatie dat het ook juist de ondernemer kans biedt om nog meer te ondernemen en met elkaar zaken op te pakken sjors heeft het zelf ervaren denk ik als je kijkt hoe jij ook met andere management teams het kunt sparren hé jongens dit werkt niet dit werkt wel dit heb ik daar geleerd en juist op de kennisoverdracht en misschien wel het ondernemerschap juist extra kracht bij te zetten daar geloof ik wel en ik denk ook dat wij daarover staan ik heb onwijs veel geleerd en in de drie jaar ik heb drie jaar geleden verkocht ik heb onwijs veel geleerd daarvan en met name wat ik heel gaaf vond dat is misschien onderbelicht ook en dat vind ik jammer als dat zo zou zijn je kon nooit vergelijken met een ander bedrijf als nbsp je had geen idee wat er gebeurde in de markt en bij new york cloud is het relatief nee is het gewoon transparant daar kan je allemaal gewoon zien hoe het bij de andere bedrijven is je snapt dat het goed gaat je snapt dat het minder goed gaat je kan bellen naar je collega's en zeggen joh hoe heb je dit op orde gekregen en wij zien dit en we zien dat en kan ik jou daarmee helpen en mag ik bij jou even daarover uithuilen exact en dat is wel en ook die metrics daar ga ik het toch over hebben veel ondernemers vaak hebben ondernomen op ook op basis van onderbuiggevoel dat hadden ze best wel heel erg goed want anders waren ze niet gekomen waar ze nu staan of stonden juist voor metrics kan je het ook echt hardmaken en in zichzelf maken ja en dat is een mooie want we gaan maar door naar tech therapy ja jongens techtherapy wat kunnen we brengen vanuit p.a jongens wat doen we waar kom jij mee rutger je was al aan het woord ik ga daarna nog even naar tom maar wat gebeurt daar precies nou ja het werd net gesproken over playbooks er zijn verschillende soorten playbooks dus je hebt bijvoorbeeld inkoop playbooks die zijn heel makkelijk te implementeren en die is eigenlijk voor iedereen hetzelfde anders inkopen en gewoon meer marzen hoe zou je binnen jos zijn als je kort zo'n playbook typeert wat is een playbook een playbook is we hebben 35 ondernemingen pakken we het give or take give or take ja en het zijn eigenlijk allemaal kleine laboratoria die kunnen experimenteren proberen en oefenen op basis van hetgeen wat zij goed hebben gedaan en waar zij eigenlijk bewezen hebben dat ze iets kunnen vatten we samen en dat doen we in een document en dan zeggen we ja bij bedrijf a heeft dit ontzettend goed gewerkt sommige playbooks kan je één op één overnemen dus vervolg die inkoop maar andere playbooks dat is echt wel dit is een inspiratiedocument en we gaan het aanpassen op basis van jouw identiteit datgene wat jij doet dus het sector waar je in zit et cetera voor ons is een playbook dus echt op basis van best practices maar heeft iedereen in de groep gelijke playbooks of is daar wel een sluiting mag je hebt bedrijven die andere sectoren bedienen dat kan het al onderscheidend maken maar ik denk dat heel veel playbooks voor 90 de juiste richting insturen en 10 custom made per bedrijf worden aangepast en hallo hoe is daarbij hallo nou bij ons zijn ze wat generieker omdat wij alle bedrijven heel veel op elkaar lijken daar worden ze ook op gesteld dit is een focus op jullie appropriëren van het ene naar het andere bedrijf kijk wat succesvol is en daar doe je wat mee en jullie doen dat anders nou ja bij ons is het kijk wij zijn echt een platform wij geloven in dat we er een platform van maken en daar zijn we continu mee bezig in ieder bedrijf wat we kopen daar komt weer allerlei intelligentiebedrijven in en per vol maak je dat maar we doen wel heel veel dingen op dezelfde manier dus het wordt steeds duidelijker dus de nummer drie en vier die erbij kwamen hebben daar heel veel invloed op gehad en nu je bij nummer 25 bent is dat minder want de structuur loopt ga je gewoon mee ja maar als je dus allemaal relatief op dezelfde producten zit dan helpt het ook kan je daar ook de expertise veel op bouwen voor jongs hoe doe je het help je elkaar ook en maak je dat beter en kijk je uit voor je waar kunnen we de ondernemers ontzorgen waar je dan een beetje vanuit een soort we noemen het een servicekantoor we noemen het niet het hoofdkantoor want dat is te corporate wat zijn de activiteiten nog steeds corporate het heet alleen anders ja weet je dat is marketing maar uiteindelijk support je die ondernemer op heel veel vlakken er zijn er ook heel veel die heel blij zijn dan gaat die administratie dan naar jou en ik daar van lekker weet je kan ik dat dan kwijt weet je waarom niet of de factoratie weet je was altijd we hadden een ding en als piet op vakantie was dan moest het van de camping of dan deed je het gewoon even een maandje later ja jongens dat kan niet meer dat doen we niet weet je het is denk ik ook goed om want bij jullie kan je gewoon naar de camping heb ik gewoon naar de verkeerde club geklopt je hebt een workation staat in ons dingetje ja tijd om door te stappen we gaan weer naar de lazenbol jongens want dit wordt hem niet bedankt ja wordt alles eenheidsworst hebben we straks gewoon geen ondernemertjes meer zoals jij is het al straks hetzelfde of blijven we gewoon rebellerende partijtjes hebben uit lagen of verder is het anders piraten blijven komen piraten piraten ja vind ik een mooi woord ja de piraten blijven komen en die hebben de vc's en de private equities die hebben ze nodig want die doen even die start-up die hebben ergens creatie die hebben iets gevonden die hebben ergens tractie gevonden en heel opportunistisch en ook vijftien keer even goed hun kin geveegd zeg maar op het dek geen geveegd op het dek zeg maar toch goed goeie afspraak ken jij hem het is toch een dingetje uit lions jongens het is niet lions maar ik vind het een goeie tekst maar weet je die heb je nodig om uiteindelijk gewoon ergens business te creëren hem weer in ideeën te lanceren en dat wordt wanneer er een beetje attractie is geweest en er is omzet wordt dat wel weer opgepakt en dan heeft die ondernemer die heel goed is in die creatie maar niet in die scale-up heeft die private equity weer nodig dus piraten zijn springplank piraten zijn aardelijke steppingstones ja oké thank you for that en waar ben jij in 2027 dan ik hoor van alles en nog wat ik bedoel ik weet niet of ik alles mag bespreken maar je bent door wat hoepels heen gesprongen waar ben jij in 2027 dan ik kan het heel moeilijk voorspellen ik wil nog wel even een keer ergens een klein piraatje spreken jij hebt altijd jeuk toch jij wil altijd gewoon wat doen dat is een ander onderwerp ik weet niet de piraat pak je nog pas maar het is gewoon heel leuk ja als je ondernemer bent en dat is een beetje rode draad door je leven dan is het gewoon heel leuk om met creatie iets in de markt te toetsen waarop tractie ontstaat maar van je denkt hé zie je wel ik ben hier een starter tom ga je straks allemaal hetzelfde doen nee ik denk dat je overal allerlei los van de piraten hè nee maar allerlei markten zie je dat ik was bij kpn en bij holcim en daar kocht je de hele tijd op alles wat goed ging dat had ik op een gegeven moment weer op dat blijft doorgaan want om echt die nieuwe dingen te doen dat innoveren dat gaat over het algemeen niet uit de corporate setting komen dat duurt lang ook of het is te risicovol want wat is de business case er is voor alles ik geloof wel en ik vind het ook een mooie combi als je kijkt bij ons zie je dat er ondernemers in zitten en er zijn mensen die altijd loonslaaf zijn geweest blijf doen dat kan je het niet zomaar zeggen maar die functioneel ergens goed te zijn en die combinatie van hoe krijg je een x-aantal mensen die een bepaalde structuur baas maken gecombineerd met een goede mix van ondernemers kan je een heel tof bedrijf maken ik denk dat wij 27 weer veel gaver bedrijven zijn in die combi je kunt nog steeds hallo doen zeker maar stel even er zijn op dit moment zo'n kleine 2000 msb's in nederland dan had ik vandaag voor je de definitie msb meet maar bedrijven van enige omvang als je al een paar jaar verder kijkt blijven er honderd over blijven er duizend over blijven er twintig over wat is jullie idee daarover ik denk dat de consolidatie die nu gebeurt dat die nog een tijdje doorgaat dus daar gaat een consolidatieplaats vandaan maar ik denk ook dat er weer allerlei aanpalende dingen gaan komen je ziet ook weet je op security of ai er zullen straks ook alweer nog een andere techniek of ding komen waardoor die markt ook ontwikkeld telco en it dat zijn nu ook veelal al samen telco is natuurlijk volledig geconsolideerd er zijn geen niet bij de diversiteit die er tien jaar geleden was minder vreten die grote jongen elkaar op straks ook nou ja moet ze ook wel bij elkaar passen ik denk dat als je kijk want we doen net alsof al die grote jongens hetzelfde zijn maar ze hebben echt een andere structuur weet je of je als portfolio bent of dat je eigenlijk geïntegreerd bent zijn wij straks één msp wat is daar de toegevoegde waarde van om dat dan weer met alle andere dingen te gaan samenproeven i don't know size matters heb ik wel eens gehoord zeker en als jij het idee hebt dat je weer iets kan toevoegen daar want dat is denk ik ook een beetje de secret ik zou zeggen private actie zit er een bepaalde tijd in maar het is ook omdat die in staat zijn om het een stuk verder te gaan hallo is bij vortex begonnen die hebben daar onwijs gaaf eraan die hebben dat met die values aan de grond gestand en op een gegeven moment is dat op een niveau gekomen dat zeggen oké we hebben de volgende nodig en dan zegt klaas nou mooi wij gaan het weer een stap verder maken groter maken misschien buiten de grenzen kijken en dan komt daar op een gegeven moment ook weer een grens aan en dan is er misschien weer een partij die zegt van jongens hé ja eens gaan we daar nog even over evalueren tijdens de nasmaak de nasmaak jongens wat halen we hier nou uit hebben we hier wat aan met z'n allen hebben we wat aan dit gesprek gehad of was het eigenlijk allemaal bullshit hans ik denk zeker goed om ik denk dat één van de conclusies is er is niet één smaak als je het over pee hebt en ook de aanpak en wat past bij een ondernemer maar meerdere nasmaken zeg jij ik denk dat er meerdere nou het zijn meerdere smaken denk ik en ik denk dat dat voor elke ondernemer een andere nasmaak geeft op het moment dat ze overgenomen worden dus er is niet één smaak dat is misschien voor mij wel de belangrijkste conclusie dat is ook iets wat we in de praktijk heel erg zien dat is natuurlijk goed voor een ondernemer zoeken een huis waar je je prettig en veilig voelt en waar je denkt dat je kindje mooi kan opgroeien goeie tekst hè ja ik kan hier niks meer aan toevoegen het is echt een waanzinnige dag aan nee ik ben het wel met james ja interessant gesprek ook vanuit de kant van hallo maar ik kan er niks anders aan toevoegen ja zoek een goed onderkomen voor je doodgeborgen kindje nou liever niet maar dat zou ik niet willen zeggen nou ja zo is dat niet verdomd nou ik denk aanvullend is die timing ook vanuit een ondernemer bedenk goed wat jij wil en wanneer het een goede moment is ik denk dat heel veel wordt moedersprook gekeken de meest gezende acquisitie gegaan daar was al lang gesprekken mee hoe helpen we die ondernemers erbij om die timing te regelen nou ja ik denk dat er heel veel al met elkaar in gesprek zijn want het is een relatief klein beeldje maar als jij als ondernemer goed weet tot waar jij wil gaan en wil jij nog iets bereiken waar wil je het om brengen wil je daar zelf een rol in hebben kijk we hebben het nu over pe ik kan ook een grote emmer bij de bank halen dan moet je ook ineens in een bepaalde structuur dus alles wat jij gaat aangrijpen om te versnellen wat je vaak in de enige vorm met geld doet zorg ervoor dat dat de race die dan wordt gereden dat het ook jouw race is dus je zegt van ja ik ben ingestapt maar ik had eigenlijk dit niet verwacht dan ben je misschien ook al een beetje naïef of als je je bij de verkeerder hebt aangesloten heb je misschien niet goed genoeg je ziet dat bij ons ook en dat zal bij anderen ook zijn dat al die je wordt gevaarlijk ik sta nu op kladeisen nee maar ik denk dat er natuurlijk heel veel gesprekken zijn tussen degene die een bedrijf verkocht hebben onderdeel zijn van welke dan ook maar weten we dat weet je als je een hele meetje dat kunt horen nee dat weet je niet helemaal van tevoren maar je moet wel vind ik als ondernemer als je een beetje visie hebt ook de bocht door kunnen kijken en goed praten met andere partijen ik zit niet in wat on the fight dus nee precies maar ik denk ja weet je en het is ook niet one size fits all want de ene verkoopt zijn hele club en de andere haalt private equity erbij om de volgende fase te bereiken wat dat betreft zie ik private equity altijd als een turbootje dat kan je enorm versnellen maar bij verkeerd inzetten draai je ook je motor in de supermarkt na het airbow en dan komt er een grote plof en een grote rookplam uit je had een porsche toch of niet dank je zo moet je het wel zien het is ook niet one size fits all maar ik denk dat de wereld piraten nodig heeft voor de start-up en private equity nodig heeft voor de scale-up en de onderneming moet gauw nou er is ook een manier maar daar had jij het net ook over de koffiemachine gesprekken je hebt ook personeel en gedijden die goed in de nieuwe situatie ze kunnen nu carrieren maken de kaart de business unit ze hebben nu mogelijkheden die ik ze allemaal niet kon bieden dat is ook het eerlijke verhaal absoluut om daar nog aan toe te voegen los van het geld om verder te groeien ik denk zeker het msp-landschap is momenteel onderhevig aan enorm veel wet en regelgeving en een verandering in de klantbehoeften en ben jij in staat om dat volledig zelfstandig te kunnen bieden heb je er zin in dat kan ook een vraag zijn maar ik denk dat ook heel veel partijen het als kleine mkb het ontzettend lastig hebben om aan alle wet en regelgeving te kunnen voldoen om na de toenemende vrijgrond om ai te kunnen voldoen dan is het heel fijn als je hoort tot een groep en waar je echt de kennis overdracht hebt ja en zeker in die schaalgrote waarin je zit want je bent te groot voor het servet en te klaar voor het dat was hem hè je hangt daar een beetje tussenin en dan is het moeilijk om aan al dat soort zaken te voldoen vroeger hadden we een lifecycle van een product en een dienst van zeven jaar tegenwoordig is dat na een jaartje je moet eigenlijk al nieuw introduceren nieuw introduceren dus je hebt heel snel een obsoleter misschien moeten we ook gewoon bichamie weer introduceren als je gewoon links en rechts een beetje knuffelt en dan eens kijkt van wat er bij je past altijd gezellig zullen we daar eens afsluiten is dat oké voor jullie zeker super zijn we klaar jongens bedankt voor het kijken bedankt voor deze eerste aflevering van msp late night ik zie je de volgende keer
Na een overname verschuift de rol van vrijheid naar verantwoordelijkheid. Structuur, rapportage en afstemming nemen toe. Wie daar vooraf geen rekening mee houdt, raakt gefrustreerd ondanks een financieel goede uitkomst.
Er bestaat geen perfect verkoopmoment. Belangrijker is weten of je zelf de volgende groeifase kunt dragen. Wie ratio en emotie niet synchroon laat lopen, vergroot de kans op teleurstelling na de deal.
Playbooks maken groei voorspelbaar en overdraagbaar. Ze voorkomen dat kennis vertrekt met de ondernemer en helpen nieuwe mensen sneller succesvol te zijn binnen schaalbare, herhaalbare processen.






MSP Performance Club is een community voor MSP’s die weten dat data het startpunt is, maar vertrouwen het verschil maakt. Samen creëren en delen we best-practices voor commerciële groei.
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart