De MSP-markt groeit, maar vraagt om scherpe keuzes. Schaal of specialisatie, platform of niche, techniek of regie. AI en wetgeving versnellen de transitie. Wie relevant wil blijven, moet automatiseren, verdiepen in klantprocessen en de rol van businesspartner serieus invullen.
er liggen ontzettend veel dingen waar een kleinere msp gewoon niet aan toekomt aan de andere kant denk ik dat je je gewoon moet kiezen zeker als je groter wordt voor bewezen diensten en oplossingen daar zit ook de waarde kijk we kunnen wel schaalgang doen en dan kun je misschien bij fendor een paar procent korting gaan onderhandelen ja maar dan moet je dus wel in de schoenen van de klant gaan staan en dat is dus ook zijn of haar wereld echt doorleven dus wat je wel ziet is dat door dat volume kan je beter goedkoper leveren gaan we nou in transitie zien dat msp zich meer gaat bezighouden met business consultancy dan puur it dienstverlening ja dus het is heel belangrijk dat je in ieder geval de menukaart compleet hebt om een klant volledig te kunnen ondersteunen je zou kunst moeten gaan maken denk ik als individuele msp je kan niet alles zelf doen laten bedrijven zorgen dat mensen elkaar weten te vinden en samen gaan doen is hij wel geïnteresseerd genoeg om te begrijpen wat er speelt in een vertical heb jij een actueel voorbeeld zo wat die innovatie heeft opgelegd ik denk dat onze taak als msp is om te zorgen dat dat veilig kan this is msp late night welkom bij deze nieuwe uitzending van msp late night en bij de leeftijd hoort een bril dus helaas die zet ik even op vanavond geen discussie over tools tickets of sla's maar over identiteit en transities want de echte vraag is niet hoe groeit mijn msp de echte vraag is wat ben je straks nog als msp blijf je een it-partij of word je een business enabler bouw je een platform of word je onderdeel van dat platform dan kies je voor schaal of voor specialisatie aan tafel drie gasten die daar uitgesproken keuzes in maken maar allereerst de introductie aan mijn grote vriend sjors brul mijn co-host voor vanavond sjors dit is onze tiende uitzender mooi man fantastisch we zitten in de dubbele cijfers ik denk dat we moeten omdoken naar msp leeftijd in plaats van leeftijd msp leeftijd inderdaad aan tafel drie gasten future proof jobbert lommessen strategische uitdager die organisaties dwingt om toekomstbestendig te denken niet alleen efficiënter techone peter forstenbosch bouwt actief aan schaal integratie en platformdenken binnen msb-land last but not least erik van laar van smijtzer kijkt naar innovatie automation en hoe msb's zichzelf opnieuw kunnen uitvinden drie hele grote msp's aan tafel eigenlijk de gemiddelde msp is een mkb-bedrijf jullie zijn grote corporates dus ik heb eigenlijk voor het eerst een jasje aangetrokken ook voor jou erik dat wij allebei een jasje aan hebben het heeft ook met leeftijd te maken die combinatie wellicht ja en voor jou nog even specifiek de vraag smijtzer ik krijg de vraag wel eens wat betekent smijtzer nou precies voor jou denk ik een goede gelegenheid om hem nog even toe te lichten ja en dan ga ik hem gelijk iets anders uitspreken want we hebben over smizer het gaat over smile with the eyes wat we graag willen is dat onze klanten onze medewerkers blij worden van de dingen die we aan het doen zijn en elke dag eigenlijk met dat plezier met die glimlach in de ogen of naar het werk gaan of met de dingen werken die wij ze mogen aanbieden dus vooral smize smize oké het smizen met elkaar smizer ja wil je nog iets toelichten over future proof en techone of spreekt dat redelijk voor zich ik denk dat die naam van ons wel voor zich spreekt wat denk je bij jou ik kan er dagen over praten hans maar onze business units doen het werk dus die staan dicht bij de klanten wij mogen het ondersteunen vanuit de groep allright nou mannen nogmaals welkom zeer blij jullie aan tafel te hebben we gaan naar de check-in bij de check-in kijken we altijd even naar de actualiteit jullie persoonlijke actualiteit wat hebben we meegemaakt wat hoort ons waar hebben we om gelachen wat vonden we moeilijk wat vonden we lastig waar zijn we trots op maakt niet uit alles kan kijk maar aan peter alsof je iets wil gaan vertellen mag ik jou als eerste vragen jouw momenten delen met ons zeker ik kom net terug van een lang weekend lissabon en dat was niet zomaar eén van onze bedrijven één van de labels van techone want die vieren een jubileum en nou is het niet zo dat ik met elke label van techone mee mag op jubileum maar dit was het label waar ik oorspronkelijk zelf vandaan kom langkom toch langkom gefeliciteerd dankjewel leuk dus nee dat was gezellig ja super mooie stad goed weer gehad veel gegeten en gedronken dus die plank die laat ik van mij uitstaan oké heel goed sjors je bent terug in spanje ja zeker maar dat zeg ik bij iedere aflevering dat zeg ik ook zondag altijd goed wat ik interessant vond was dat odido aangepakt gaat worden dus er komt blijkbaar toch een collectieve rechtszaak tegen die heel lang gaat duren ik ben benieuwd wat daar gaat gebeuren en of dat daar een voorbeeld van gemaakt wordt en verder nee joh super naar mijn zin heb je je aangesloten bij die rechtszaak nee ik ben ook geen met geen klant nee wel verontwaardigd maar geen klant ja goede uitspraak nee ja absoluut het gaat natuurlijk nergens over wat daar gebeurd is dus ik ben benieuwd wat dat op gaat leveren ja absoluut ik hoop dat je dat aansluit er gaan ook vissingnetjes rond hè van hier sluit je aan om die kleine oh ja daar ook al daar kan het weer beginnen dat je er niet intrapt ja precies kan zo maar jeetje wow jobbert om met de feesten te beginnen de bloemencorso was in de streek zoals iemand die ik ken zegt de mooiste streek van nederland is de bollestreek dus dat reed van noordwijk naar haarlem daar maakten wij dan in heel holmen en binnenbroek wel een mooi feestje van dus dat was erg leuk blommetjes buitengezet blommetjes zeker buitengezet absoluut en we zijn zakelijk ook aan het verhuizen dus we hadden bescheiden drie kamertjes en dat wordt nu een iets grotere etage waar we ook met meer mensen bij elkaar kunnen samenkomen dat is een mooie ontwikkeling daar mag ik dus aan bijdragen om dat te begeleiden die verhuizing ja hartstikke leuk met een it-achtergrond is dat praktisch dat je daar ook mee bezig kan zijn en vrouwtje jullie gaan groter wonen we gaan met future proof group iets groter wonen ja dat klopt dus jullie gaan nog meer bedrijven kopen waarschijnlijk dat zou maar kunnen ja niet geheel ontoevallig op deze tafel nee daar ben ik niet actief onderdeel van maar dat gebeurt zeker ja allright dankjewel de uitsmaaitser de uitsmaaitser ik heb een collega gevraagd hoe ik een meister in smites zou zijn dus dat kan ik ook opgenomen worden nou ja borstwijk ik woon op de veluwe het is wel lekker weer de laatste tijd dus het is heerlijk buiten zijn in de tuin zijn en genieten van wat mooi is betekent ook een beetje snoeien en zorgen dat dingen kunnen groeien en dat is zowel thuis in de tuin maar ook zeker zakelijk waar we weer recent wat mooie bedrijven hebben mogen toevoegen aan smites om met elkaar te kunnen gaan groeien en te gaan bloeien wie was jullie meest recente overname de meest recente overname waar we trots op zijn is meos uit haarnem oké maar waarom past die goed bij jullie nou ik denk heel veel msps goed bij ons passen die aan de ene kant door willen gaan met de koers die ze ingezet hebben en tegelijk aan de achterkant wat meer support kunnen krijgen om die vloei te gaan versnellen en vooral kennis te gaan delen dingen samen te gaan doen want waar we het vanavond over hebben iedereen is bijna in transitie en bijna alleen kun je dat niet meer dat moet je samen gaan doen en die klik was er van twee kanten ja oké goed te horen ik ben heel blij mee ik ben benieuwd ook naar dat zakelijke snoeien dan nou daar komen we straks waarschijnlijk verder op ik was persoonlijk vorige week drie dagen in finland waarbij ik de assumptie had dat ik daar in helsinki moest waarop ik aan een klant vroeg van nou leuk hoe laat zien we elkaar in helsinki die zei van nou je moet daar vandaan om drieënhalve uur te treinen dat had ik even niet opgekeken dus dat was een vrij lange reis maar het was een hele goede meeting en dan realiseer je ook weer wat het verschil is tussen diverse nationaliteiten met finne nou ja probeert op een leuke manier mee te praten en grapjes te maken maar volledig stoomfeest en s'avonds als er een paar shotjes in zitten dan is het echt een compleet ander type mens dus dat was weer vrij bijzonder om nog mee te maken dus dat was mijn hoogtepuntje van vorige week eigenlijk nou laten we direct erin gaan welke strategische transitie die je nu ziet gebeuren waar ms space structureel te laat op reageren peter mag ik jou vragen daarop te reageren te laten reageren ja ik denk dat veel msps bezig zijn met vandaag de dag en als je het hebt over te laten reageren dan denk ik dat je nu bezig moet zijn om een agentic workforce in elkaar te zetten voor je klanten ja absoluut zie je dat ook zo erik ja ik denk wat peter zegt je moet bezig zijn met morgen en te veel zien we nog dat we proberen vandaag de dag te overleven nog en te weinig tijd nemen voor de morgen is de markt al groeiend of begint hij al te herstructureren jobert de markt groeit de markt nog of zijn we aan het consolideren met elkaar het wordt eigenlijk al jarenlang steeds meer dus als je kijkt wat er staat bij het gemiddelde mkb bedrijf in nederland en wat eigenlijk al ouder is dan een bepaalde houdbaarheidsdatum dan moet dat ook nog steeds onderhouden worden maar kan het niet weg omdat er nog een primair bedrijfsproces aan vasthangt maar er komen wel elke keer nieuwe dingen bij dus voor een msp wordt het ook steeds meer om te overzien dus ot wat gebruikt wordt in de maakindustrie bijvoorbeeld dat is een gigantisch ook een berg werk als je de markt defineert als zijn alles waar een stekker aan zit dan wordt hij alleen maar groter denk ik dus het is meer keuzes maken zou ik zeggen dat is echt wel belangrijk om dat aan het werk te doen ik zie ook nick weer peter nou ja ik weet natuurlijk niet precies vanuit mijn rol hoe het bij de anderen in onze business gaat alleen wij groeien nog steeds dat zeg je met een hele goede grote glimlach ik denk dat we allemaal diezelfde glimlach hebben omdat we denk ik allemaal bezig zijn en dat bindt ons ook wel dat we allemaal een beetje in die mkb-markt zitten en wat daar continu gaande is hoe men daar steeds meer en meer afhankelijk wordt van it maar ook it meer weten gaan gebruiken dat blijft toenemen dus ik denk dat mkb aan zich qua aantal mkb-bedrijven misschien niet heel hard groeit maar wat wij kunnen doen voor die bedrijven groeit wel voor ons als msp dus ik denk dat we allemaal nog steeds blijven groeien maar op je install base of ook qua nieuwe labels beide nieuwe logo's zoals wij dat al noemen en veel meer met je bestelde klanten wat is vandaag de dag de grootste mismatch tussen wat klanten vragen en wat msps leveren wie wil deze oppakken ja ik denk dat het ik weet niet of ik het een mismatch moet noemen maar wat je natuurlijk merkt is we hebben een van de hype woorden van twee letters de laatste tijd dat gaat over ai en iedereen wil er wat mee iedereen vindt dat we het ook moeten leveren maar de klanten weten zelf niet wat ze ermee moeten en dan heb ik het weer specifiek over het mkb-segment en eigenlijk ligt daarop de grote rol voor de msps hoe kunnen we die klanten aan de hand gaan nemen helpen in die volgende fase hoe kunnen we helpen om het te gaan gebruiken wat wij steeds zeggen je moet van aanzetten naar inzetten gaan hoe ga je zorgen dat het veel beter gebruikt wordt dat adoptie plaatsvindt en dat soort zaken en de klant weet het vaak niet en dat bedoel ik helemaal niet op een verwillende manier maar er is zoveel meer mogelijk waar men zich niet bewust van is dat is een grote opvoedkundige taak zeg jij voor de msp'er ja er zijn heel veel mogelijkheden ja zien jullie dat ook zo doen jullie dat ook ja ik denk dat het ook vooral te maken heeft met het woord hyperfuel je ziet hoort leest alles over overal het gaat alleen nog maar over ai eigenlijk in onze branche maar wat is je doel wat ga je ermee doen het is een tool eigenlijk en geen doel ik vind die twee letters wel interessant of het gaat over ai of het gaat over pa hier aan tafel denk ik en ik denk dat de belofte hier is van ai het gaat zeker bij mij in mijn werk dagelijks veel over ai dat klopt maar kunnen ze dat nog alleen want dat is eigenlijk wat ik bedoel met die pe jullie zijn allemaal msp's die andere msp's ook kopen en grote jongens kan een individuele msp dat nog je zou kunst moeten gaan maken als individuele msp je kan niet alles zelf doen vanaf hoe groot die msp is als je met drie man bent vier man of vijf of tien dan wordt het al heel lastig om het hele security speelveld te overzien wat ook van je verwacht wordt en als je daar dan ook nog iets wat de bedrijfsprocesmatige kant raakt wat ai eigenlijk daar heel dichtbij zit wat het op data gaat dan moet je natuurlijk ook weten welke data stop ik in dat ai voordat er wat uitkomt dan moet je of heel specifiek een hele kleine niche opzoeken als kleine msp of daar kan je ook onderdeel van een grotere paraplu zijn waar je je wel kan richten op die kleine niche maar geen gedoe hebt met de accountant of met regelgeving of met iso of dat soort dingen kun je dan nou ja zet er allemaal echt bij zo te spreken dat is wel grappig die data die dan nu ai-upcoming is wordt die data steeds genoemd governance belangrijk maar dat was natuurlijk al belangrijk het was gewoon niet op orde dus we hebben daar een inaanslag te maken voordat we de techniek is eigenlijk al verder dan dat wij organisatie zijn op novell moest je ook terecht voor de instellingen groepen dat is niet iets anders dan op standaard ik heb daar zelf nooit mee gewerkt maar ik geloof het gelijk jongens ik wil jullie meenemen naar de battle een aantal stellingen graag een korte reactie of een toelichting verticalisatie is de enige manier om nog onderscheidend te blijven erik ja en nee ik denk dat je absoluut schaal nodig hebt dus horizontaal moet zijn om je schaalbaarheid te gaan doen om de platformen beter te gaan beheren en dat je je verticalisering kan onderscheiden als je echt snapt wat het is dus niet wij leveren product x want dan is het de orde maar wij verdiepen wij snappen jouw processen en dan kunnen we je verder helpen kan je daar een voorbeeld van geven hij denkt heel veel markten we hadden het al eventjes over accountancy of andere dingen waar het voorbij kan komen ik denk dat het heel veel dingen gaat waar te veel denk ik in het verleden msps it leveranciers waren en heel trots waren op het product wat ze leverden maar het nu vooral gaat van beste klant wat is jouw toekomst waar ga jij naartoe en hoe kunnen wij jou helpen naar die volgende stap verder dan alleen maar de tradicionaliteit dienstverdeling ja want dat komt weer in de discussie waar we het net over hadden hoe kan ik je helpen je data verschillend in te richten als je data goed is hoe kan je wat met die data in ai of in automatisering het hoeft niet meteen ai te zijn maar hoe kun je die stappen gaan maken met elkaar dat kun je alleen maar doen als je echt snapt in welke markt die klant opereert jobbert future proof volgens mij zijn jullie ingedeeld in clusters zeker en bedrijven of labels business units hoe je het noemt in ieder geval dat is waar het echte werk gebeurt en wat we daar zien is dat er dingen bij elkaar gebracht worden bijvoorbeeld een van de bedrijven reverit die richt zich heel erg op het maken van koppelingen tussen systemen het voordeel daarvan is dat het ook allemaal de moderne azure-omgeving eigenlijk dat je dus bedrijfsprocessen ook efficiënter kan maken op die manier dus je hoeft niet de gegevens over te typen van het ene systeem naar het andere systeem dat zijn dan projecten die ook bij andere bedrijven wellicht spelen of andere klanten en die kunnen dat dan aan elkaar ook doorspelen dat soort dingen dus daar werkt het ook heel erg goed dat je elkaar weet te vinden in een groep die snap ik maar in verticalisatie is dat dan de enige manier de enige manier om onderscheidend te blijven dat is de stelling enige manier zal het niet zijn ik denk ook dat als je gewoon heel fatsoenlijk een klant terugbelt en heel goed je afspraken nakomt dat je ook een ontzettend goede boterham kan verdienen in de it dus het is niet de enige manier maar het is denk ik wel een manier om ook aan wettelijke regelgeving te kunnen voldoen die ook soms branche-specifiek is daar moet je toch iets vanaf weten als leverancier denk ik het is niet alleen de nis2-etiquette er zijn ook dingen die gewoon heel branche-specifiek zijn maar ja wat vanaf moet weten dus ik denk in de algemene zin is het wel de richting waar het op beweegt volgens mij nou ik denk dat jij daar een uitstekend voorbeeld van bent jorssen met je vorige bedrijf met sbit wat ook heel sterk op de vertical hospitality zat is dat iets wat je nou vaak in de markt ziet dat je denkt jongens kom op gaan we onze vertical opzoeken ja ja nee kijk die verdieping is daar natuurlijk een ding dus je kan heel breed zeg maar die it-dienstverlening oppakken tot aan de hotelkamer aan toe in mijn verhaal aan de andere kant ik zie wel ook steeds meer ook vanuit de hospitality waar ik dan vanuit kom naar horizontals opschuiven omdat het wordt langzaam toch steeds meer commodity ook wat er wat er leverbaar is dan moet je dan niet juist eruit dan moet je dan niet juist die verticalen nou weet ik niet uiteindelijk gaat het denk ik ook om volume dus wat je wel ziet is dat door dat volume kan je beter goedkoper leveren en kan je dat stukje misschien wel heel goed en moet je de rest misschien aan een wat kleinere verticale speler overlaten maar de vraag is of dat je als vertical ook die security de hele ai journey of dat je dat op orde krijgt of dat je dat samen moet gaan doen met grotere horizontals maar het is precies wat je zegt ik denk dat je heel goed moet kijken wat die schaalbaarheid is die je op de nou ja laten we het over de moderne werkplek hebben en dat soort zaken allemaal die is eigenlijk overal hetzelfde dus je verticalisatie doe je doordat je de processen van je klant snapt dat je je echt kunt verdiepen in de klant maar technologisch is het bijna niet meer anders en daardoor kun je juist wel wat meer weer die verticalisatie opzoeken ja en ik denk wel ook meer in samenwerking dat denk ik wel want ik denk dat we gewoon clubs zijn die gewoon heel goed zijn in azure en specifiek misschien niet in die vertical waar ze ook wifi doen en televisies en god weet wat allemaal dus ik denk dat die samenwerking belangrijk is de vraag is even en dat is interessant met de spelers die we hier aan tafel hebben maar ook waar ik vandaan kom ik heb uiteindelijk toen een yorkloud verkocht wat blijft intern wat kan je nog als msp zelf wat moet je met de partnerbedrijven binnen die organisatie doen en wat leg je buiten weg dat is wel een interessante we zitten hier aan loosdrecht in de studio stel dat ik een msp hier heb in loosdrecht en ik ben iemand die alle typen diensten biedt ik heb geen vertical hoe moet ik straks tegen dit soort geweld concurreren de enorme inkoopvolumes drie van de grootste m&a partijen in nederland wat moet ik nou een propositie bieden om competitief te blijven even los van de relatie die ik met klanten heb peter moet ik een vertical gaan opzoeken wat zou jou vinden het gaat niet zo in de glazen bol actie denk ik gaat u me iets verklappen nee hoor nee zeker niet dat is zo jammer er is genoeg te zien het is niet een confessionerentafel sowieso iedereen kijkt toch elke week dus dat is over twee weken maar ze weten dat ie eraan komt goeie redding je op zo'n vertical wil richten dan moet dat echt in je dna zitten dus je kan niet kiezen van nou ik pak er maar eentje ik kan niet zo van morgen even besluiten ik ga een vertical opzetten dat zou een beetje raar zijn dat zou heel vreemd zijn dus je kan niet zo dat moet in je dna zitten wat je dan in mijn optiek beter kan doen is zorgen dat je die enabler bent en de juiste partners wat sjors ook zegt maar laten we nu eens van alles maar het gaat vanavond over transitie en transitie in mijn betrekking gewoon keuzes maken dus ik denk dat je hier als msp in loos de rechte keuze moet maken ik ben regionaal gebonden ik heb hier mijn klanten zitten en dat doe ik dus dus kies ik niet de verticalisatie en kies ik zoals sjoerd zegt een keer een partner als ik wel wat in specifieke sectoren moet gaan doen maar of je kiest ervoor of je gaat ergens toch in de grote massa verdwijnen ben ik bang van hoe zien jullie dat bij tag1 hoe doe je dat bij techone hebben wij wij noemen dat powered by labels dus we hebben een aantal labels die echt eigenlijk een beetje vergelijkbaar met wat johan net zei die gewoon gespecialiseerd zijn en de msps dat zijn de enablers en gespecialiseerd bedoel je dan verticals of bedoel je een bepaalde it specialisatie beiden wel we hebben een aantal labels die zijn gewoon erg goed in de zorg bijvoorbeeld maar we hebben ook bedrijven die volledig op connectivity zitten of op cybersecurity maar zijn niet futureproof we hebben wel die smiley face we zijn het wel en we lachen ook de hele dag dus dat komt helemaal goed ik denk dat we het allemaal hebben je hebt je msp en wij noemen het ook een center of excellence rondom security rondom het power platform dat je die connectivity gaat doen en van oudsher zie je wel en we hebben natuurlijk allemaal msp's geaccuereerd dat ze wel in een bepaalde sector zaten dus ze hebben wat met hospitality of ze hebben wat in de zorg of ze hebben wat met retail en zo kun je ook mekaar helpen juist binnen de platform platform jobbert de msp wordt een platform of wordt irrelevant eens of on-eens als ik moet kiezen dan zou ik zeggen een platform want irrelevant worden we zeker niet als msp-branche het is alleen een vraag van welke service zit er in het managed providing stukje zeg maar dus uiteindelijk heb je altijd iets wat je als een kijk het is natuurlijk eigenlijk je kan het zien als een businessmodel je doet iets een stukje verzekering je neemt wat zorg uit de handen je definiëert wat je doet en je stopt het in een maandbedrag dat is de kenner van een msp dus de vraag is even van nou welke behoefte is er bij de klant en als we ons even richten bij berk tot mkb die willen in principe gewoon lekker hun werk kunnen doen en zolang ze daar geen gedoe van hebben en het allemaal behoorlijk efficiënt gaat is het prima kan het per maandbedrag afgerekend worden dat is dus ja het is veranderd eens maar er blijft heel veel oude spulletjes nog steeds nodig en naar de toekomst toe komen alleen maar dingen bij dus ik denk irrelevant nee maar je kunt het ook niet allemaal op één hoop vegen en zeggen nou we gaan het nu morgen allemaal op één manier allemaal overal hetzelfde doen in heel nkb nederland dat is gewoon ook niet zo er zijn ook cooler lokaal je hebt in het noorden van het land de loosrechtse msp die zou ik adviseren om dan vooral alle botenverhuurbedrijven hier in de buurt als allemaal dan te verticaliseren waar loop jij nou tegen aan heb je een goede verhuur-app hoe doe jij je proces met een formulier of een registratie echt wel in die business kant gaan kijken hoe krijg je de wind en zuilen nou ja bijvoorbeeld ja precies ja hopelijk mee het hoeft te laveren en dan zwinters met de toertocht op het ijs hier nou als er nog ijs zou liggen dan ja dat is weer een andere uitdaging nog meer ai dan met minder ijs hoe zien jullie dat bij techone platform techone straks als één groot platform ja dat is waar wij in geloven dus dat is ook waar we nog steeds iedere dag met heel veel plezier aan bouwen en ik denk dat dat de toekomst gaat zijn en ik denk ook wat ik net al zei we hebben een aantal aparte labels die ontzettend ver zijn in bepaalde dingen we hebben nu een label op de scale richt zich echt alleen maar op die bedrijfsproces van onze klanten dus die kijken mee die tekenen het uit die kijken waar we kunnen automatiseren hoe we ai kunnen inzetten er werd net al gezegd het hoeft niet altijd vanuit automatisering kom je al een heel eind maar ik denk dat het belangrijkste eigenlijk is dat onze andere levels daarvan leren dat ze nu al mee kunnen kijken met een van die bedrijven die al wat verder is en zich daaraan op kunnen trekken eens ja ik denk het wel een platform gaat je helpen echt die schaal te creëren en als je die schaal voor planten eigenlijk onzichtbaar kunt maken wat je daar gaat leveren dan houd je tijd over om juist in die relatie met de klant het verschil te gaan maken en dan kan het gaan over processen dan kan het gaan over automatisering en al dat soort zaken ja oké honda we zetten deze gezin hier aan tafel laten we doorgaan naar deal or no deal ja een vraag die eigenlijk een beetje aansluit op de vorige maar investeren in een eigen platform en ebay versus kiezen voor een platformvendor peter moeilijk aan de ene kant denk ik het is ook wel mijn hobby om zelf iets te verzinnen dat hebben alle msp's een beetje gevoeld klopt wel maar ik vind het ontzettend leuk om daar mee bezig te zijn aan de andere kant denk ik dat je je gewoon moet kiezen zeker als je groter wordt voor bewezen dienst en oplossingen hoe werkt dat bij jullie in de praktijk ik ben die msp in loosdrecht ik word morgen door techman verkocht welke transitie krijg ik dan voor mijn snuffert nou wat je voor je snuffert krijgt is eigenlijk heel simpel wij proberen de labels zo autonoom mogelijk te laten maar er zijn natuurlijk een aantal dingen waar we je ontzettend mee kunnen ontlasten dus dat gaat dan om eigenlijk alles wat niet met de klant te maken heeft dus bepaalde systemen waar klanten helemaal niks mee te maken hebben verder die kunnen wij prima voor je beheren en prima voor je ja inregelen zeg maar dat geldt ook voor recruitment dat geldt ook voor hr dat geldt voor al die randzaken de hele back-office eigenlijk ja die labels moeten met die klanten bezig zijn het blijft altijd het moeilijkste om gewoon de accountmanager met die klanten te laten bellen dat is waar het om gaat het persoonlijke contact en de rest daar hebben we een back-office voor dat is ook onderdeel van de due diligence dat je met de betreffende partij ook heel duidelijk maakt wat er straks aan transitie plaatsvindt op het moment dat je onderdeel bent van de family ja dat kan bij ons heel snel gaan maar wij hebben daar gewoon een draaiboek voor liggen en dat is gewoon opgeknipt in bepaalde stukjes nou uniek dat hoor je nergens ik denk dat de kracht van platformen is dat je een aantal dingen al uit ervaring ook door schade en schande wijs geworden bent dat je het ook een keer beter gaat doen en ik denk ook reëel eens naar die ondernemer die om welke keuze voor hem of haar ook morferend is besluit het bedrijf te verkopen om te kijken waar past het het beste en waar past het beste voor die klanten waar past het beste voor die medewerkers en soms willen ondernemers door en dan helpen ze te versnellen of soms gaan we een andere manier naar kijken maar ja ik denk dat we allemaal hetzelfde hebben daarin bij jullie ook robert ja dat zou je aan de collega's van de mre even precies de playbook moeten vragen maar dat is het natuurlijk wat ik uit mijn dagelijkse praktijk merk als ik ben partnermanager dus ik ondersteun de bedrijven bij het handig vinden en werken met de vendoren die er zijn ja er liggen ontzettend veel dingen waar een kleinere msp gewoon niet aan toekomt om eens goed naar een partnerprogramma te kijken om eens te kijken naar welk diplomaatje moet ik nou halen welke marketingcampagnes kan ik doen waar de vendoren aan bijdragen nou ik denk dat daar ontzettend veel waarde zit en dat is mijn rol om dat te doen je merkt gewoon dat daar ook mensen die bij de groep komen daar ook heel tevreden mee zijn dat we dat hebben daar zit ook de waarde kijk we kunnen wel schaalgang doen en dan kun je misschien bij vendora een paar procent korting gaan onderhandelen dat gaat het verschil niet maken het gaat wat je er samen mee kunt doen dus wij hebben centraal een programma hoe je microsoft enablement veel beter kunt gaan doen we hebben het visgoed aan de vendora want daar begon je vraag over vendora of eigen ip maar je kijkt wat kan ik met vendora maar hoe kan ik de data uit die tools van die vendora krijgen om juist weer in je eigen data warehouse of dat soort zaken er weer slimme dingen mee te gaan doen en ik denk dat daar het spel gaat dat er steeds minder eigen ip ontwikkeld wordt maar vooral in de lager onder met de data die we hebben daar het ip op ontstaat maar niet door zelf een psa of een billingpakket te gaan verzinnen wel om ze leeg te trekken leeg trekken wel ja dus dat betekent je keuze voor welke vendora ga je kiezen wie heeft er apis met wie kan je die data gebruiken dat wordt veel belangrijker we hebben de cyberbeveiligingswet tegen de tijd dat dit uitgezonden wordt is die er nog niet hij is door de tweede kamer hopelijk dan ook door de eerste kamer gaat men nou in de transitie zien dat msp zich meer gaat bezighouden met business consultancy dan puur it dienstverlening die discussie hebben we interne ook gevoerd daar kwam uit dat we wel moeten die klanten rekenen daarop dus die moeten bij ons terecht kunnen voor in ieder geval de basis je hoeft dat niet meteen je hele bedrijf om te gooien maar in ieder geval de basis zetten aan maatregelen moeten wij wel bij kunnen ondersteunen in een taal die ze snappen in een taal die ze snappen en weet je voor de techniek is dat natuurlijk sowieso logisch maar er zijn nog zoveel meer facetten die daarbij komen kijken en ja wij zijn niet verantwoordelijk maar we voelen ons wel verantwoordelijk om ze te helpen ja uiteraard en dat was eigenlijk de conclusie van het gesprek dat we intern voerden robert jij is partner manager jij ziet natuurlijk ook alle modellen om je heen dat houden we binnen future proof ja dus het is heel belangrijk dat je in ieder geval de menukaart compleet hebt om een klant volledig te kunnen ondersteunen ofwel zelf of de regisseur zijn naar een leverancier die het wel kan dus bijvoorbeeld leveringsvoorwaarden zijn superbelangrijk ook voor een mkb-bedrijf die allerlei risico's loopt in zijn bedrijfsvoering naar zijn klant weer toe dus wij doen niet levingvoorwaarden voor mkb bedrijven in elkaar zetten maar we kunnen wel adviseren om met een goede advocaat te gaan praten maar jullie adviseren actief op business consultancy en niet zozeer de traditionele ja business consultancy is natuurlijk een beetje afhankelijk of je daarmee bedoelt het implementeren van erp software of dat je meer het over advies geeft over hoe je een bedrijf inricht advies hoe je impact maakt op de business van een mkb ondernemer in een taal die de ondernemer ook nog snapt en eigenlijk het hele technische jargon ja ik denk dat het essentieel is dat die ondernemer die tegenover je zit als we het dan even over dat segment hebben dus niet de it manager waar je mee praat maar dat het essentieel is om dat te doen hoe doe je dat hoe je dat doet dat doe ik niet zelf maar heb je daar trainers voor of dat is niet zomaar zoiets nee het is vooral ook luisteren naar welke klant er tegenover je zit dus dan moet je toch luisteren naar wat je er naar toe wilt met het bedrijf als je het alleen over de cijferbeveiligingswet hebt dan heb je natuurlijk ook een aantal continuïteitsdiensten die je nodig hebt dus daar hebben we een aantal zaken voor om dat te adviseren maar als het echt gaat over hoe richt je dan je exact online pakket in met daar hebben we een business unit voor die zich daarop richt om ook die combinatie weer te maken maar zijn we daar als msp's zijn we er helemaal niet ik vind het wel grappig aan het begin vroeg je waar is dat smijzer voor maar als je een keer opzoekt zie je ook ons logo en daar zit van kapt een beetje de in van de loop in en voor ons is dat een hele bewuste keuze om die erin te zetten door te zeggen van we moeten continu met die klant in gesprek blijven en ik denk dat het daarover gaat dus we hebben het nu over nist 2 dus ze verantwoord voor die klant dus neem hem daarin mee maar wat wij met klanten doen en dat is een andere skill dan de traditionele msp is roadmaps met die klanten bespreken wat gaat er in jouw bedrijf gebeuren in jouw sector gebeuren wat gebeurt er vanuit wetgeving wat gebeurt er vanuit technologie en hoe moet jij die continu blijven aanpassen en eigenlijk continu met die klant samen in beweging zijn en dat is een andere rol die je hebt dan wat traditioneel de it leverancier was en als je praat over onze ambitie dan heb ik gezegd eigenlijk zou ik het heel gaaf vinden als wij als msp's de rol kunnen spelen die nu de accountant heeft nu heeft een mkb'er een vraag en dan gaat hij zijn accountant vragen wat hij daarmee doet en dat hoort hij bij msp's te doen wij hebben daar een veel beter beeld van maar ben je daar daar zijn we toch niet bij sommige klanten ben je er wel het is een vertrouwensband die je moet gaan doen daarom geloof ik ook dat je schaal moet creëren om dat te automatiseren dan kun je die menselijke kant juist gebruiken om dat vertrouwen te gaan bouwen en dit soort gesprekken te hebben en andere mensen ook op te leiden want dat ga je niet doen met de mensen die je nu hebt nee maar toch zou je je verrassen als je mensen het gesprek voert wat er anders kan zeker en je helpt ze daarmee dat er heel veel dingen mogelijk zijn we hebben het over transities dat is de weg waar jij ook denkt dat jullie naartoe moeten dat is eigenlijk hetgeen dat je zegt oke alright ik wil jullie de gelegenheid geven george jij doet het al om een slokje te nemen want we gaan aan de bar ja ik wil ook een hand eigenlijk wil ik gewoon een knuffel maar ja dat is een beetje hij staat net iets te ver ja precies hij staat in de weg dat doen we later ja ja wat vonden jullie ervan gaan we starten wil je aftroppen ik heb een hele volle lijst nou ik ook ik ook maar er was er eentje die er echt enorm uitspringt voor mij want ik hoorde peter zeggen een vertical moet in je dna zitten anders wordt het eigenlijk niks ik weet dat je het niet helemaal letterlijk zo zei maar toen dacht ik ja deze herken ik dus heel erg want ik denk we zien er best wel een hoop voorbijkomen en ik denk dat veel partijen wel zeggen we hebben een bepaalde vertical maar dat is heel vaak maar een leuk praatje en ik denk als een vertical niet in dat dna zit als het niet doorleefd is als het niet in iedere vezel van je bedrijf zit dat je er ook eigenlijk niet zo heel veel aan hebt dat het niet echt een verschil maakt verraadstijpel tot alloporie hè dus op het moment dat je de taal niet spreekt heel vaak is het woord taalgeval dat is leuk hè we hebben het over verticaliseren en noem maar op we kunnen het over het businessproces hebben maar de verkeerde taal is al het signaal dat je niet geïnteresseerd bent niet authentiek niet authentiek to be interesting you have to be interested dus ik denk dat waar het heel vaak fout gaat zeker vanuit de grotere partijen zoals we hier aan tafel zitten is dat die het beleidsmatige wel op orde hebben maar vraagt die verkoper met de poot in de modder is die wel geïnteresseerd genoeg om te begrijpen wat er speelt in een vertical ik denk dat dat heel lastig is omdat die cyclie waarin de verkoop actief is bij een organisatie te kort is om daarvoor te gaan heel lastig maar ik denk als je het juist heel goed beheerst als je echt die taal spreekt van die klant is het ongelooflijk krachtig ik denk taal echt de eerste signaal is ja maar dan moet je dus wel in de schoenen van die klant gaan staan en dat is dus ook zijn of haar wereld echt doorleven en we zien best wel partijen voorbijkomen die dat doen maar die snappen echt heel erg goed hoe de dagdagelijkse praktijk voor die klant er echt uitziet en wat dat betekent wat de implicatie is van bepaalde dingen en het woord business impact op een businessniveau dat snappen dat is echt wel andere koek maar ik denk wel dat dat de enige manier is waarop je echt het verschil gaat maken en daarnaast denk ik je moet gewoon knettergoed zijn in wat je doet want er werd net gesproken over verticalisering maar dat kan natuurlijk op verschillende vlakken want er werd ook even gesproken je kan ook heel erg goed zijn in een product maar ja komt weer terug op je moet gewoon knijtergoed zijn in datgeen wat je brengt ja of regio of branche of whoever je het ook categoriseert maar je moet wel ergens goed in zijn je kan niet alles ik ga tijd van je pikken je kent me dus dan sta ik hier en dan ga ik natuurlijk hard ik wil alleen de boekentip nog straks de boekentip mag je doen maar wat ik mooi vond is gewoon even met de poot in de modder hoor ik gilbert zeggen daar ga ik dan op aan je kunt het toch goed doen als je gewoon je klant op tijd terugbelt dat vind ik prachtig dus of je gaat voor verticals of je gaat gewoon voor de experience want alles is al uitgevonden behalve een ultieme experience overigens trailer here we come dat is ook waar wij voor gaan vanuit storio video's uitgevonden want het gaat om de experience back to you nee die viel mij ook op want ik dacht hoe simpel kan het zijn ja zo is het hoe simpel kan het zijn zal ik je even een originele vraag stellen jazeker heb je al boeken dit nee kans mag ik even ik heb er twee vandaag want ik was afgelopen week bij het managementboek galen van het jaar ik zat in de jury dit jaar hou op met mij ik zat in de jury van het jaar en er zijn twee boeken een prijs gekregen de eerste was voor het managementboek van het jaar en dat is zwijgenverzuim ik ga hem wel noemen hij heeft niks te maken met het onderwerp vandaag maar hij heeft betrekking op de impact die het verzuim heeft door de menopauze pyromenopause en welke impact dat op het bedrijfsleven heeft op een managementniveau en hoe dat nog onderschat wordt ja ik ga het er toch over hebben pas op hè pas op jij nee ik wil hem toch noemen niet verlichten ga door zo en de tweede opvlieger ja dat snap ik dat jij een opvlieger bent jij weet helemaal niet wat een opvlieger is en de tweede is en dat is het bestverkochte managementboek van het jaar dat is goeie gast van martijn verspeek en hij was er ook martijn verspeek heeft een installatiebureau in brabant en die gozer doet zijn bedrijf zo knijtergoed die heeft een wachtlijst aan mensen die bij hem willen werken die heeft een wachtlijst aan klanten gewoon een goeie gast ja en weet je wat hij zei wij doen gewoon lekker normaal in brabant maar wat die gozer doet hij doorleeft het in alles iedere ervaring in zijn bedrijf alles die experiences alles tot in detail voor de mensen voor de klanten voor het ecosysteem eromheen super simplistisch hij gaat het meestal over drugs ja hij installeert iets anders eigenlijk heel simplistisch maar doordat het simplistisch is maar knettergoed in de uitvoering is hij knijteronderscheidend oké top hans dan toch nog even want ik ben super nieuwsgierig ik vind het een mooi gesprek als ik één ding mag vragen kijken of er ruimte is waar ik zo nieuwsgierig ben is is er nog ruimte voor innovatie bij dit soort clubs want er is natuurlijk heel veel ruimte er wordt heel veel gekeken naar efficiëntie maar waar is dan de ruimte voor innovatie en waar landt dat bij de msp of op een hoger niveau en hoe landt het dan vervolgens weer uit de markt ik ben heel nieuwsgierig of daar ruimte is ga ik voor jou checken als jij dat wilt checken ga ik mij checken jij kent ze dan hoor ik het van jou is goed dankjewel jongens dankjewel voor jullie bijdrage jongens is er nog renovatie bij jullie hoe zit dat jobbert wordt dat door jou bedacht of door de labels nee was het maar zo'n 50 dat is niet zo maar ik mag het wel begeleiden coördineren om mensen met elkaar te verbinden dus ik hoor soms dezelfde initiatieven dezelfde ideeën bij verschillende bedrijven en dan wat ik probeer te doen is die mensen dan ook aan elkaar te verbinden en daar hebben wij infrastructuur voor om dat ook technisch mogelijk te maken en dadelijk een iets groter omgeving waar we dat ook kunnen fysiek kunnen faciliteren dat mensen bij elkaar kunnen komen en er zijn meerdere dingen die daar gebeuren denk aan het microsoft tenents beheren daar kun je natuurlijk op allerlei manieren doen en daar heb je heel uiteenlopende manieren van dit is goed genoeg misschien is dat nog iets beter en er zijn dus een club mensen uit de verschillende bedrijven die dat met elkaar ontdekken en richten ik ook bijvoorbeeld maar dat is maar één van de dingen hoe doe je dat peter bij techland heb je nou een structuur om innovatie te faciliteren met name ook bottom-up nou wat wij proberen is per onderwerp gewoon een groepje samen te stellen dus niet alleen het verzinnen maar ook het onderhouden van dwaars door de organisatie heen ja dus dat kan iemand zijn uit groningen iemand uit almelo en iemand uit rotterdam die met z'n drieën eigenlijk zo'n proces doorloopt heb jij een actueel voorbeeld van wat die innovatie heeft opgeleverd co-pilot wow dat zullen ze lang observeerd hebben nou ja co-pilot aanzetten is heel simpel het gaat erom erik willen jullie ja ik denk hetzelfde dus vooral vanuit de bedrijven zorgen dat mensen elkaar weten te vinden en samen gaan doen dus daarom vind ik het ook leuk dat het gaat over die goede gast want die goede gast zit in de msp's wij zijn toch allemaal een klein hoofdkantoororganisatietje en daar gebeurt niet zo heel veel voor ons is het juist om te zorgen dat we de mensen aan elkaar gaan verbinden en het leuke ervan als je naar voorbeelden kijkt is dat we gewoon één bedrijf bij ons hebben die bijvoorbeeld met ai juist niet die co-pilot-routes genomen hebben maar gekeken hebben in van wat voor bedrijfsprocessen gebeuren in een fabriek en welke data zit daar en dat je dus in één keer in de industrieautomatisering veel meer kunt gaan doen terwijl we allemaal het hebben over co-pilot en microsoft helpt ons te pushen met heel veel geld waar we nu achteraan moeten maar dat we bedrijven juist kunnen helpen met innovatie dicht bij hun kernproces en dan moet je mensen in de bedrijven wel de ruimte geven om die ideeën met elkaar te delen en dan mensen bij elkaar te halen en dan maak je een paar fouten je hebt een paar fantastische mooie dingen die je met elkaar kunt ontwikkelen dus je moet je ruimte geven innovatie want in de businesses in de bedrijven in de labels of hoe het bij iedereen hier maar heet daar zitten de goede gasten maar goed omdat jullie er alle drie over nagedacht hebben ook een proces voor hebben zit het altijd op je vraag heffie ja dat is een goede richting ik ben wel heel nieuwsgierig en je legt het bij me neer het is waar ik nieuwsgierig naar ben is hoeveel ruimte is er dan voor innovatie want uiteindelijk heb je hier te verantwoorden dus je hebt een idee je gaat als msp aan de slag hoeveel tijd heb je dan om dat echt daadwerkelijk tot fruition te brengen zoals het zo mooi heet in het engels hoe werkt dat bij jullie wil je daar een kort antwoord op geven ik denk dat je daar heel pragmatisch naar moet kijken en ik zou bijna zeggen zolang het duurt dat betekent dat je bij sommige dingen gewoon de kans geeft en dat je bijvoorbeeld het voorbeeld wat ik geef over ai echt in de initiële automatisering dat moet je echt een kans geven want daar gaat het pas gebeuren en er zijn initiatieven waar je heel snel moet zeggen van jongens we zien het gewoon niet vliegen laten we ermee stoppen en dan was denk ik dat voor mij ook het thema van vanavond het gaat over keuzes maken en soms doe je het aan de hand van een business case en zeg je van het mag een jaar duren en soms zeg je van we kijken wel het mag ook een beetje gebeuren anders wordt het allemaal zo strak maar je zegt het gebeurt in de bedrijven in hoeverre is een hoofdkantoor of een support office of wat voor prachtige naam jullie er allemaal voor bedacht hebben daarbij betrokken of laat je het gewoon gebeuren zolang de ebitda score voldoende is het ligt eigenlijk aan hoe je het bedrijf als we kijken hoe wij nog heel veel contact met de bedrijven hebben hoor je wat er speelt en ik vind het leuke van mijn rol als ceo is om te gaan verbinden dus ik hoor wat er bij jou wat speelt maar ik hoor bij jou ook iets ga eens met elkaar praten en daar moet het juist in gebeuren en als allebei de bedrijven vijf maanden op rij zeggen sorry ik heb rode cijfers want ik was aan het experimenteren ja dan worden de discussies ook wat anders maar dat doe je in overleg met elkaar en dan kijk je ja nogmaals heel pragmatisch ja onder de nood we moeten door we zijn strak in de tijd we gaan naar de koffieautomaat keuzes maken ik zag de vraag staan bij de koffieautomaat maar wat jij net zei erik als jij nou een management meeting hebt met jouw team met de bedrijven die je overgenomen hebt en jij zit nog even je slides door te werken maar al jouw mannen lopen richting koffieautomaat waar gaat het dan over nou ik ben daar niet bij dus ik heb geen idee misschien gaat het over je hebt een hele open cultuur waar je dingen deels met elkaar ja maar ik sta niet bij was ik bij het koffieappartement nee ik denk dat het over heel veel dingen gaat ik denk dat het soms gaat over toch eventjes van we moeten wat scherper zijn soms gaat het over wat gaaf dat we dit kunnen doen of wat ik heel veel hoor is van en dat merk je vooral bij de bedrijven als ze nog jong onderdeel van de groep zijn wat gaaf dat er zoveel meer mogelijk is en ik sprak laatst een ondernemer die eind vorig jaar bij ons onderdeel van de groep geworden is die zegt van ja ik kan nu dingen doen en ik krijg nu ruimte om dingen te doen die ik daarvoor niet kan ik heb geen lol in wat ik aan het doen ben wil je een voorbeeld geven wat ik net zei het bedrijf waar we wat we overgenomen eind vorig jaar wat vooral bezig is gewoon als kantoorautomaat is en levert die moderne werkplek heeft een grote klant die met name in die bouwsector zit en kan daar nu de tijd voor nemen en mag een leidende rol binnen de groep spelen om te kijken of zo'n data warehouse ai-achtige omgeving tot de rijkdom kan komen iemand zie je opbloeien en die zegt van ja als ik bezig was gebleven met wat ik laatst iemand anders wilde noemen corvée diensten dus bezig met hr of met finance want zo wordt erover gesproken door sommige bedrijven bij de koffie had je wat dan had ik er geen wonder in gehad en hoe kan ik dingen doen die ik gaaf vind en dat is natuurlijk het leuke van onze sector we hebben zoveel mensen met zoveel goede ideeën en kennis die vaak stilvallen doordat ze in een of andere structuur gecapseld gaan worden maar als we die de ruimte geven kunnen er heel veel mooie dingen gebeuren hoe is het bij jullie peter jullie zijn gekocht door kkr een grote amerikaanse partij waar praten mensen bij jullie over bij de koffie smaak in het begin heel veel over kkr ja dat maakt het vraagstel wat zeggen ze dan die waren daar ontzettend nieuwsgierig naar wat gaat dit allemaal betekenen voor ons zijn mensen dan bang dat ze in de amerikaanse structuur komen niet bang dat is vooral enthousiasme maar je wil gewoon weten wat er gaat gebeuren inmiddels zijn we weer wat verder iedereen weet dat het doorgaat zoals het ging dus op de werkvloer hebben ze daar geen last van koffieautomaatgesprekken over kkr zijn voorbij maar hebben ze het nu over nou ik denk toch wel dat ze het onder andere hebben over hoe hun toekomst eruit ziet je bedoelt met ai en alles wat eruit komt ja het gaat daar nog te weinig over vind ik hebben jullie daar interne goede decisions over zeker heel veel ja heel veel alleen het is soms nog de ene dag heb je een bepaalde mening en de andere dag denk je nou misschien valt het toch allemaal wel weer mee maar we weten het nog niet we weten het nog niet en ik denk wel dat alles aan de achterkant dat dat geautomatiseerd gaat worden dat het alleen nog maar over de voorkant moet gaan ja oké jobbert jullie zijn net verhuisd hè ja onze koffieapparaten moeten nog geleverd worden kom koffie drinken geweldig we hebben uiteraard een back-up en ook continuïteithans dus we hebben een nespresso machine nee ga door een extra fotonnet een nespresso piep het later maar weg apparaat nist-t-certified nist-t-certified ai-enabled en die doet het top die doet het top dus dat gaat eigenlijk wel lekker maar waar hebben mensen het over dan of dat goed gaat vandaag ging het heel concreet over een geluidje wat op de nieuwe locatie in de airco-installatie lijkt te zitten het zit hier wel in dat ga je uitzoeken als ik een kwartier terugkom hoor ik dat vertellen je weet het niet een chinees waarschijnlijk een klein chinees motortje maar daar ging het vandaag even over bij de koffieautomaat bij ons dus dat was het ja oké alright sjors om het rondje ook opnieuw te maken de koffieautomaat bistoria waar gaat dat over over hele goede koffie niet over die amerikaanse bocht want die is echt niet te drinken maar nee goede koffie is gewoon belangrijk hans want daar drijft de hele wereld op ik hoor hem af en toe even ja dat klopt ja het is een superprofessioneel ding moet hij even moet hij even puffen het is net als thuis ja hé wat wordt belangrijker techniek of klant-intimiteit is dat een vraag ja nee volgende vraag allemaal heel vreemd zijn intimiteit is altijd belangrijk we gaan naar tech-therapy tech-therapy tech-therapy we komen toch onvermijdelijk weer op ai peter wat is de rol van ai versnellen vervangen of een bedreiging het is geen bedreiging all of the above ja ik denk het wel kijk het punt is je kan het zien als een bedreiging als je niet op tijd begint als je niet start dan wordt het een bedreiging voor je dan gaat je baan zoals die nu is verdwijnen zowel voor ons als voor onze klanten dus het is groter dan alleen maar leverancierklant of msp-klant of wat dan ook dit gaat verder dan dat en ik denk dat we dat we met elkaar goed moeten kijken naar wat ik net zei die achterkant die we volledig kunnen gaan automatiseren en dat iedere medewerker gewoon een agentic workforce tot zijn beschikking heeft kijk zie je het alle drie mensen waarschijnlijk ja zoals zei het al all of the above het is geen keuze dat je niet meedoet het helpt je te versnellen en als je niks doet dan spel je niet meer mee de volgende vraag gaat daar ook over welke capabilities moet je nu behouden om over drie jaar nog relevant te zijn ja ik zal het woord niet van peter zeggen maar ik denk dat het gaat over agentic workforces het gaat over nadenken het gaat over zorgen hoe kan ik met data ontsluiten om met die data juist wat met ai te gaan doen en ik denk dat we niet moeten onderschatten over juist diensten die er ook omheen kan hoe ga je je klant daarin meenemen hoe kun je daar diensten voor maken hoe ga je zorgen dat dataclassificatie en dat soort zaken steeds belangrijker gaan worden heb je voorbeelden wat jullie doen vandaag de dag het gaat aan de hele simpele kant bijvoorbeeld aan de co-pilot kant gaat het over inderdaad je mag iets met co-pilot maar is je teamsomgeving wel voldoende ingericht maar het is zo vervelend als die stagiair ook toevallig de salarissen meeneemt omdat die bij de hr documenten mag komen dus het gaat echt over dat soort simpele diensten waar je dus als een virtual bijna ciso voor die klanten dienst kunt leveren omdat die klant zelf daar de capaciteit niet voor heeft of te klein voor is om dat soort diensten te gaan doen en ik denk je daarmee de klanten kunt gaan helpen wat bouwt futureproof de naam zegt het al natuurlijk dat jullie daarover nadenken wat bouwt futureproof vandaag de dag je wilt om het over een aantal jaren nog relevant te zijn om het over een aantal jaren nog relevant te zijn nieuwe technologieën implementeren waar zijn jullie mee bezig ik denk dat het ook per business unit wat verschilt wat er precies gedaan wordt concreet maar een van de business units geeft al jarenlang overigens heel veel inzicht in wat heb je allemaal ook een roadmap van als je hier staat waar kan je dan naartoe werken dat er dus dingen verbeterd moeten worden of dingen die achterstallig onderhoud hebben en makkelijke dingen goed doen is iets wat heel belangrijk is nu om later ook relevant te blijven want als je het nu niet goed organiseert als je daar ajaai op vast schroeft dan wordt de rommel alleen maar groter want het is natuurlijk onderdeel maar ook een vergroot glas dus het is een hele ijverige stagiair die allemaal dingen als je zegt ga eens die kant op nou daar gaan ze met z'n allen die robots maar ja dan vervolgens hebben ze met z'n allen de verkeerde kant opgerend dus daar kan je nog wel echt stappen maken om nu de dingen goed te organiseren en ik denk dat dat ook een van de dingen is die bij ons heel erg actueel is waar we mee bezig zijn ik geloof dat het nu een rol voor de msp gaat worden veel meer die orchestrator te gaan worden tussen alle bots agendic workforces voor klanten om daar het overzicht op te helpen houden zoals we vroeger overzicht hielden over de install base die een klant heeft gaat er zo meteen denk ik meer en meer die kant op hoe hou je overzicht en de governance op die ai workforce die bellen je dan op mijn robot heeft zijn eigen plan betrokken sorry ik zei er gaat een bruggetje ik sprak mooie woorden ik wou een bruggetje maken dank voor jouw toekomstblik van de msp want we gaan nu naar de glazen bol de glazen bol de glazen bol de glazen bol onderwerp waar we altijd even in de toekomst kijken en als er iemand kan dan zijn er deze mensen aan tafel en met deze bol moet dat zeker lukken dus ik wilde eigenlijk op jouw bruggetje verder gaan erik dus ik zou hem eigenlijk aan jou willen geven om even verder te gaan waar je net stopte de rol van de msp in de toekomst hoe zie jij dat ik zal er eens heel diep in kijken maar wat ik net al zei ik denk dat de rol die wij veel meer gaan krijgen is regie voor om die klanten helpende regie te voorgeven om die governance rondom een agentic workforce te gaan doen en ik denk dat we heel zorgvuldig moeten zijn met onze medewerkers ik denk dat het heel belangrijk is om continu onze mensen ook mee te nemen in wat er gaande is wat hun rol daarin kan gaan worden en dat we mee moeten blijven denken mee moeten blijven helpen met mensen om zich te kunnen ontwikkelen omdat wat jij net eerder zei is die baan overboord ik denk dat de functie die je nu hebt anders wordt maar die baan blijft er wel en dat het vooral onze rol is om mensen daarin te begeleiden oké mooie woorden jij mag kiezen aan wie hem geeft ik ga eens een keer een link alsjeblieft we hadden dezelfde vraag jovert welke vraag hoe denk jij toekomst msp je mag er zelf een tijdslijn bij noemen als je die weet ik hoop dat de ai die we hebben met z'n allen dat we die ook goed en dienstbaar inzetten en niet alleen om alleen oorlogsmateriaal te voeden zeg maar waar ik me zorgen over maak is de ontwikkeling van ai-modellen die dus veiligheidsonderzoeken op it-infrastructuren volledig geautomatiseerd doen en exploiteren en ik denk als dat soort technologie echt in de goede of in de verkeerde handen komt dat het als msp daar kan je niet meer dwijlen met de kraan zeg maar dat gaat natuurlijk niet meer gebeuren daarom dus die voorbereidingen op de dijk moet hoger in de msp-wereld dat zie ik in de glazen bol zeg maar dat kan ik niet positiever afsluiten helaas je mag ook kiezen wie hem geeft waarschijnlijk zie je in de glazen bol wie hem nu moet geven ik zie een msp-vormer die misschien heette niet eens meer zo maar een organisatie die bedrijven enabelt dat doet de huidige msp die echt goed z'n best doet al maar ik zie daar meer een soort vertakking in bepaalde specialismen dus cybersecurity uiteraard maar ook data and governance uiteraard en ook een stukje adoptie en die drie dingen bij elkaar dat zorgt gewoon voor dat jij toekomstverzendig bent we hebben daar een uitzending een keer over gelaten het is niet alleen een appje installeren wat mij betreft al kan dat een hulpmiddel zijn laat dat duidelijk zijn alleen het punt is meer dat we toe moeten naar een omgeving die we door die klant zelf ook kunnen laten beheren dus die klant moet zelf veel meer kunnen gaan doen die moet zichzelf veel beter kunnen ondersteunen daar hebben ze straks een agentic workforce voor dus dat betekent dat wij aan onze kant ook wat zuiniger moeten zijn met resources dus die klanten moeten zelf ook wat zelfredzamer worden nou ook hele mooie dingen die jij in die brol zit hij doet het goed vandaag nou george en jeroen ook iets moois te uithalen ik hoor net tech2 hoor ik en 3 ja nou ja ik ga een beetje jouw pad op wat ik zie dus die orchestrerende rol met name als ik kijk naar ai en mcps en alle connectoren die er aan die ai verbonden worden daar heeft het hele ai-ding eigenlijk een orchestrerende rol ik denk dat de msp moet zorgen dat ze dat veilig ontsluiten ik denk dat de ui's dat zal minder en minder worden alles zal vanuit die mcps gekoppeld vanuit wat voor ai cloud of openai of wat dan ook vandaan georchestreerd worden ik denk dat onze taak is als msp om te zorgen dat dat veilig kan wat ik op drie meter diep ongeveer zag dat zegt de bol ja oké alright dan wil ik jullie meenemen naar de nasmaak peter wie gaat deze markt domineren ik denk dat het helemaal ligt hoe je jezelf gaat aanpassen de komende tijd en ik denk wel dat daar voor ons een mooie kans ligt wij gaan het domineren nee maar wij alle drie zijn met de toekomst bezig en dat moet je wel doen en als we het dan weer hebben over de msp in loosdrecht dan wordt het pittig denk ik ja ik denk dat wie het gaat overleven zijn de spelers die die schaal kunnen automatiseren waardoor er heel veel tijd overblijft om die de woord veel eerder maar die intimiteit met die klanten om te zoeken en die klant aan de hand te kunnen nemen zoals jij net ook al aangaf die klanten helpen zelfredzaam te worden onze medewerkers aan de hand te nemen om die ontwikkeling goed te begeleiden en klanten daarin te helpen en de partijen die in staat zijn dat te doen zijn de absolute winnaars van morgen ja mooie balans vinden tussen gewoon inderdaad die klant terugbellen en zelfs service toeling aanbieden dan komt het helemaal dik in orde georgie ja ik denk dat ik ben het met jou eens het is nog steeds zeggen wat je doet en doen wat je zegt dan ben je oké oké waar moet je morgen direct mee stoppen wie wil daar iets over zeggen waar moet je nou direct mee stoppen ze hebben twee nou drank drank mag meer kapot in je livers waar moet je mee stoppen wat de achtergrond van de vraag is jullie zien natuurlijk wel heel veel partijen je ziet partijen die je graag binnen je club zou willen hebben maar je komt ook voorbeelden tegen waarvan je denkt die boot heb je eigenlijk even gemist waar zou je nou mee moeten stoppen als msp wat zijn er dingen waarvan je denkt daar moet je echt mee stoppen ik denk dat je nog te veel bedrijven ziet die eigenlijk bezig zijn met de techniek van gisteren die zijn eigenlijk nog halveren infrapartij als het ware terwijl ze pretenderen msp te zijn dus laat één van hen aan de echte infraspecialisten over zou ik zeggen zie je dat ook zo robert ja niet precies hetzelfde denk ik maar je ziet veel infrastructuur nog steeds wat ook heel relevant is maar ook dat kun je tegenwoordig natuurlijk automatiseren en optimaliseren maar precies maken wat de klant vraagt is denk ik hetgeen waar je als msp je moet stoppen als je dat al doet of je moet je dan helemaal in de maatwerk maar dan ben je geen msp meer dan ben je meer een vader die projecten doet dat kan ook daar kun je ook succesvol mee zijn maar dat ben je niet een msp een msp vindt de hokje stik in het loskoppelen van mensen van dienst eigenlijk dat is de basis erik sluit je daarmee aan ik sluit me daarmee aan ik denk dat je vooral moet stoppen met de techneuten zijn ik denk dat je moet beginnen met echt te zorgen dat je die klanten snapt en de rest wel gaat over automatiseren en vooral doorgaan met je klanten terugbellen excel ga ik meestoppen zelf excel ja dat moet je direct meestoppen er zijn echt programma's die dat veel beter vinden zonder klantensinsiderie ik kwam laatst achter dat ik in mijn eigen voorkast zie dat er zelfs een fout in zit als je even een jaar naar dat kijkt is dat zo'n menschelijke voorkast omhoog maar het was er wel weer goed alright some final words of wisdom sjors na deze uitzending ja laat je niets van de wijs brengen blijf dicht bij jezelf want uiteindelijk gaat het om die connectie met je klant delbert ja mooi gesproken ja mogen we je ook boten sjors zeker ja blijf in beweging volg wat ik zei die infinite loop blijf continu in gesprek met je klanten met je medewerkers en zorg dat je in beweging blijft want stilstaan is geen optie in onze markt infinite loop is de naam van het hoofdretort van apple toch ja als jij het zegt geloof ik jans ik ben niet zeker maar volgens mij is dat de naam van het hoofdretort toch oké en jij belgisch land belgisch land slaapgoed woord bel je klant ja praat met je klanten en de techniek inderdaad is niet relevant en jij nou bel je klant ja ga tot de meest simpele dingen ga die dialoog aan blijf niet achter je toetsenbord zitten en allemaal mooie technische dingen doen maar ga die dialoog aan en probeer te praten over business impact en niet over techniek probeer te kijken hoe je iemand echt daadwerkelijk kan helpen met een oplossing zonder dat jij hem iets gaat vertellen dat hij iets nodig heeft wat hij zelf niet snapt dat zijn misschien de basics maar ik denk dat je daar nog steeds heel veel mee kan in deze markt toch ja zeker allright op deze orde van final wisdom van dit wijze koppel hier aan tafel wil ik jullie hartelijk bedanken voor jullie a jullie aanwezigheid hier maar b ook vooral jullie openheid ik wil jullie bedanken voor het kijken naar msp late night tot de volgende keer
Door schaal te automatiseren ontstaat ruimte voor advies en klantregie. Zonder standaardisatie en platformdenken blijft een MSP hangen in operationeel werk en ontbreekt tijd voor innovatie en verdieping in klantprocessen.
Een vertical is alleen onderscheidend als je de taal en processen van de klant echt begrijpt. Zonder doorleefd inzicht in dagelijkse praktijk en wetgeving blijft het een marketinglabel zonder strategische waarde.
AI versnelt processen, maar vergroot ook fouten en risico’s. MSP’s moeten data, security en toegangsbeheer op orde brengen en regie nemen over agentic workforce om klanten veilig te laten opschalen.





MSP Performance Club is een community voor MSP’s die weten dat data het startpunt is, maar vertrouwen het verschil maakt. Samen creëren en delen we best-practices voor commerciële groei.
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart