Hoe kom je aan tafel bij MSP's?
Sluit je aan bij het mediaplatform waar MSP’s, vendoren en distributeurs elkaar ontmoeten. je wordt onderdeel van de gesprekken die ertoe doen. Versterk je merk, vergroot je bereik en bouw duurzame relaties binnen de MSP-community.
We zijn er weer. MSP Lanced Night in onze tweede uitzending. Mijn naam is Hans, Hans Terhove. Mijn vaste sidekick, George Brul. Welkom. Ik heb drie toppers uit de MSP-wereld vandaag aan tafel. Ik ga jullie straks introduceren. Maar allereerst het onderwerp van vandaag. De nieuwe intelligentie AI in de MSP-wereld. We kunnen tegenwoordig geen programma zien, geen kant openslaan, geen mens spreken en alles gaat over AI, zowel zakelijk als als privé, waarbij veel zaken waarschijnlijk ook geen AI zijn. Maar daar gaan we het ook over redden. Neo datacenters hebben we tegenwoordig. Datacenters die volledig worden ingericht op basis van processing power voor AI. Een enorme nieuwe groei-opportunity waarbij stroom de grootste uitdaging is. Maar ik wil allereerst naar de check-in, ook om jullie daarin voort te stellen. Dus over naar de check-in. Normaliter zou ik jullie zelf voorstellen, maar deze uitzending gaat over AI. Dus ik heb chat gevraagd om een introductie voor jullie te maken. En je hoopt niet dat het kale mannen baard is. Ik zet even mijn bril op, ik ben op een oude man inmiddels. Dus ik lees even voor wat de introductie van chat is. Je mag zeggen of je het ermee eens bent, dat is prima. Als je het niet mee eens bent, geef even aan wat de chat gemist heeft. Ik begin bij jou Mark, Mark van de Heuvel van Roma ICT. Welkom. Hij is de man van de praktijk. Geen hype, geen grote woorden, gewoon doen. Vanuit Deurne runt hij Roma ICT, maar de klant nog echt belt en AI gewoon moet werken. Hij test alles zelf en als het niet presteert, gaat het eruit. De nuchtere stem in de Mark van de Heuvel van Roma ICT. Ik kan me daar redelijk goed in vinden. Jan? Niks aan toe te voegen? Niks aan toe te voegen. Kan je voor de kijkers zo kort toelichten wat Roma betekent? Waar komt de naam vandaan? Roma is een verzinsel van mijn vrouw destijds bij gebrek aan beter door de twee herders van mijn voornaam en die van mijn compagnon te combineren. Rob en Mark Tot de Roon. Niks met zigeuners te maken. Niks met zigeau, maar even nee. Nou helder. Roma, welkom. Dan gaan we naar mijn linkerhand, naar Ronald Slachte van Campaj. De man die communicatie slimmer maakt dan ooit. Waar anderen nog scips schrijven, laat hij AI het gesprek voeren. Als technisch directeur van Campai weet hij precies waar de grens ligt tussen mens en machine en hoe je die elegant overschrijdt. Interessant. Dames en heren, de stem achter slimme support: Roland Slachter van Campaj. Bij Tom Nelos. Wat is die? Dat was GPT zes punt nul dan of zo denk ik. Ja, dit was zes punt nul. Dank je wel. Als wij er niet mee zijn mogen we dan ook iets zeggen. Jullie mogen daar zeker iets over. Als jullie zich willen aanvullen mag dat alles anders mag. Dan mag ik eerst even op die vulkaan heen. En campaign, wat betekent campaign? Dat betekent proost Soms kom je iemand tegen die tegen die technologie niet alleen gebruikt, maar er mee speelt. Hij startte Tradion vanuit zijn zolderkamer en bouwde het uit tot een voorloper in AI-gedreven ICT. Hij praat niet over de toekomst, hij neemt hem gewoon mee naar de studio, letterlijk. Vandaag met Humanoid, die zit bij ons in het publiek, rechtstreeks uit de wereld van morgen, Jan van Weigeren van Tradion. Iedereen heeft ook een mee hè? Die klei is zo makkelijk hier. Zit pa ja. Klopt de introductie ook? Ja ik doe het ervoor. Hebben jullie nou nog iets? Nee. Maar eerst even helder? Is het een man? Is een man. Waar zie je dat precies aan dan? Heitkar. We gaan het zo bekijken. Wat betekent Tradeon Jan? Tradeon is een fictieve naam. We ooit keer toen mijn bedrijf ben gestart heette het COMtech, er bestonden heel veel COMtechs in Nederland was wat verwarrend. Moest je een nieuwe naam bedenken en Tradeon punt nl was vrij en dat bekte lekker en het blijkt achteraf een kasteeltje Frankrijk te zijn. Ben je er al geweest? Nee nee nee. Sao Telijst. Sao Teenest? Ja. Oké, hartstikke goed. En je hebt inderdaad iemand meegenomen. Een robot. Ja, humanoid. Een humanoid. Wat is een humanoid precies? Een humanoid is een robot in de vorm van een mens. Armen, benen en beweegt als een mens. En grote voordeel van de Human Noit is heel de wereld is natuurlijk afgestemd op mensen met armen en benen. En zo'n Human Noit kan je in principe één op één op inzetten. Dus daar zit natuurlijk heel veel potentie in dat je omgeving niet hoeft aan te passen voor de robot. En wat kan, hoe heet jou, die heeft een naam? Ja het is een Unitree dus die komt uit China en precies zijn Unitree G1. En die luistert mee nu naar ons gesprek. En hij staat nu uit, de accu is er letterlijk uit. Dus je doet helemaal niks. Dat denk je dat juist? Ja nee, goede vraag. Waar kwam die ook weer in dan? China maar in die zin hij kan vooral heel snel lopen en hij kan handen geven hij heeft fives. En we zijn nu bezig om te laten communiceren dat is de functie die moet activeren zijn. En moet je dan programmeren of kan die zelf leren? Nee je moet echt wel programmeren dus hij is in principe relatief dom in die zin. Hij beweegt niet autonoom op dit moment. Maar kan je een goed gesprek met hem voeren? Ja zeker zeker. Hij kan niet strijken. Kan niet strijken? Niet? Niet? Wat is het nieuws over? Is er een besteller die is. Zeggen dat die kan schenken. En de vaatwasserwinkel had ik al even op. Meneer die heb je al toch? Ja ja. Dat is wel heel ambitieus hoor. Dan moet je nog even zien of je zover komt. Op korte termijn heel blij. Ja. Allright. Quote getrouw starten we altijd even met een rondje het nieuws. Nieuws wat jullie de laatste tijd geraakt heeft gezien hebben kan zakelijk privé mag alles zijn. Ronald? Zo het nieuws ja ik denk dat als we dan over het onderwerp AI mogen hebben denk ik dat er aan een vooravond zitten van iets wat we elke dag als ik nu inlog op mijn eigen desktop krijg ik gewoon weer een pop-up van er is weer wat nieuws En ik denk dat ik zelfs nu nog in deze fase van het ondernemen elke dag weer zeker de laatste paar weken. Het is ongelooflijk zelfs de handleidingen houden het gewoon niet meer bij. Dat vind ik wel de afgelopen week voor mezelf als ik om spreken is het lijkt wel of iemand ergens een sleutel heeft omgedraaid van we gaan eventjes iets aanzetten dat of misschien ben ik hier teveel mee bezig geweest in dat onderwerp dat ik het meer zie. Maar afgelopen week is het voor mij wel een paar dingen echt aangaan dat ik dacht van zo versnelling. Wat is er gebeurd, wat heeft iemand aangezet deze week? Ja ik zag een tijd terug een grafiek over hoe lang technologie duurt om honderd miljoen gebruikers te realiseren. Dan zie je het internet heeft daar twintig jaar over gedaan. Dan zie het helemaal teruglopen. Dan zie je dus budgettypty dat een aantal dagen is geweest. Dus de snelheid van de ontwikkelingen plaatsvinden die gaat exponentieel hard. En dat is ook hetgeen wat we dagelijks in het nieuws allemaal zien. Dus ja, gaan het vanavond over hebben. En jij Mark? Ik sluit me daar wel bij aan want uiteindelijk ook op wij zijn natuurlijk net als iedereen bezig met automatisering en en AI en het is gewoon op dit moment ooit gewoon te lastig om het om het bij te kunnen halen. En daar gaan we straks over hebben maar daar ben ik wel heel benieuwd naar hoe daar de rest van kijk. En persoonlijk nog iets bijzonders bij gewerkt? Nee niet in het bijzonder. Oké Jan. Het is niet van deze week maar natuurlijk het nieuws dat Nvidia de chipmaker heel veel geld investeerd in OpenAI en dat OpenAI chips koopt bij Nvidia en dat er deals met AMD worden gemaakt en Amazon. Er wordt ontzettend veel geld rondgepompt en ik zeg niet dat jij bubbel aankomt, ik word wel een beetje sceptisch. Er gebeurt al heel veel in een hele kleine club met bedrijfjes. Het was spannend waar het heen gaat. We hebben natuurlijk de .com bubbel gehad. Komt nu hetzelfde op ons af. Dus ik kijk er wel zeer geïnteresseerd in. Ik Durf niet te voorspellen denk dat niemand dat kan voorspellen. Maar dat hoe dat nu werkte en investering bij elkaar vind heel bijzonder hoe dat loopt. Heb je het gevoel dat het te hard gaat? Ja die moet ook eens ergens terugverdiend worden en daar komen zo meteen op. AI wordt in de praktijk ook echt werken. We staan echt een relatief jonge technologie waar natuurlijk nog echt groot succesverhalen. Ja, die willen we wel hebben binnen het mkb. Maar dat is niet een e-mailtje opstellen met Jaggupt. Dat is nog geen groot succesverhaal. Dat is knap dat kan. Maar ja. Dus dat en wat betreft de persoonlijke. Ik ben begonnen met dippen, koud water zwemmen. Heb ik deze week twee keer gedaan. Het was best pittig. En wat is koud water, Is dat ijs gehaald waar ze nooit in kunnen halen? Dus En wat doe je dan? Steek je je teen erin of ga je er helemaal in? Het is vijf minuutjes zwemmen, maar ik denk dat ga ik gewoon even doen. Kan je vertellen dat is best lang vijf minuten en tien graden. Dat hoop ik dus. Dat is de promise? Absoluut. Oké. Jij, George? Ben je ook een koudwater zwemmer of? Nee, ik heb wel ding, zo'n natuur vijver. Dat sowieso. Je hebt een huis in Spanje, dat was het alleen maar warm. Daar is het lekker warm water, dat is helemaal geen enkel probleem. Ja ik moet je eerlijk zeggen ik was maandag op Auto of Summit bij Paul hier in het publiek en daar was een futurist aan het woord en die zei dat in tweeduizend dertig dertig procent ongeveer van de uren die we maken als mens nu dat die dan door AI gemaakt worden. Dus dat vond ik best een heftig ding, maar ook gaaf. Dus ik was altijd heel erg tegen basisinkomen enzo, dat vond ik echt een linkse ingewikkeld verhaal. Maar inmiddels begin ik het geloof wel snappen, want uiteindelijk denk ik wel dat we langzaam de kant opgaan dat we vroeger werd werden zeg maar onderaan de markt zeg maar van alles en al wat geautomatiseerd. Ik denk dat dat voorlopig nog wel even blijft die robotisering ondanks het gave apparaat van jou, denk ik dat dat iets hoogdrempeliger is als het hele AI verhaal wat je nu ziet. En juist die laag daarboven heeft te vrezen denk ik. Alles met een wit borstje en we heel goed gekozen vandaag. Is denk ik straks overbodig. Ja. En dat gaat heel hard. En dat vond ik echt wel een gave learning. Dus ik denk dat ik toch langzaam voor basisinkomen ga. En dat wil niet zeggen dat ik dan automatisch D66 ga stemmen. Oké, helder. Moet je nog iets verder naar Lieks? Moet je verder op zijn? Mijn persoonlijke nieuws is niet zozeer technologie gerelateerd, maar ik ben twee dagen geleden bij de Dia Stweets Experience geweest. In Utrecht, in Tivoli. Dat zijn twee leden van de originele Dia Sweats die nog in de band zitten, waaronder Chris White, dat is de saxofonist trompettist met het typische Dia Sweats geluid. En ik was met een goede vriend van mij, we hadden de kaart een jaar al geregeld. Het Tivolie, geweldig theater. We stonden letterlijk vooraan en ik heb echt een wereldavond gehad. Kan niet garanderen dat de vijftig plussers dat weten. Dat zijn er twee van de originele Dia Strades en de rest zijn natuurlijk gewoon echt hele goede wereldmuzikanten moet ik zeggen. Ik heb de Dian Straight nog nooit zo goed live gehoord eigenlijk als eerder. Beter geworden? Ze zijn beter geworden. Nee het reisde zelf tweehonderdtwintig of dertig jaar niet meer op. Nee het was een bijzonder avond, echt heel graag. Nog even terug naar ai hebben jullie een persoonlijke toepassing van ai die je veel waarde brengt in je dagelijks leven straks kan landen over zakelijke dingen hebben maar gebruik je ai persoonlijk. Ik vraag altijd thuis of ik gelijk als ik een discussie heb thuis heb ik gelijk. Heb je het ook zo getraind dat je altijd gelijk hebt of je eigen straight. Zeg maar van als ik dan alsnog niet gelijk heb dan gelijk Dan heb je toch. Maar zo gek kijk af en toe is het nog wel eens handig om als je drukke dag hebt gehad om einde van de dag als je druk hebt gehad dan ben ik misschien wel aardig genoeg geweest in mijn e-mail om gewoon te vragen aan wie vraag je toch eigenlijk koop eigenlijk koop eigenlijk Ja gewoon wat Ben ik aardig genoeg geweest in mijn reacties naar klanten of heb ik daar misschien wat kort af of had ik het anders kunnen doen. Dan word je vaak verbaasd ook de. Ja soms wel ja zeker absoluut en dan die. Ik krijg altijd hele aardige e-mails. Ja, dat ja. Dus dat is meestal nadat ik die die pop heeft gedaan. En ja, dat dat is mijn dat is mijn dagelijks werk. Ook als ik veel weg ben of Doe je dat voor je vrouw als ik dan? Want dat is doe ik dan meestal zonder koop wat is buiten organisatie, dus dan weer. Maar ook als ik evenement ben dat is mij een dagen dus echt een dagen dingen. Ik kon niet zeg maar alles weten maar ik zou wel heel graag willen weten dat is wel een dagelijks ding goede toepassing. Voor jou wat gebruik jij privé? Ik vind het wel heftig om te horen dat je emotie want het zijn uiteindelijk is dat een emotionele vraag die je aan het kijken. Ik ben heel groot. Ik weet van vraag. George voor jou privé? Mij privé? Nou ja ik zit ik ben sowieso echt een Chachetypity man. Vind nog steeds dat die Alexa integratie niet goed is. Claudea heet ze een beetje. Claudea heet mij nee ja want ik vind het fijn als ze er een naam heeft en dat je gewoon ergens tegen kan praten open. Maar hij heet Aurelia. Heb ik mezelf bedacht. Dat vind ik dan weer moeilijk. Dat bedacht zelf. Ja snap ik maar nee ja ik gebruik heel veel als ik onderweg ben in de auto dan dan praat ik veel daar tegen. Weet je zo'n Ladenight show, ja die bereid ik ook op die manier voor. Dan zeg ik joh stel even voor dat je Hans bent, Dan wordt je iPhone ineens veel korter en veel breder. Dat is natuurlijk niet aardig Hans. Goed, Jan over mij. Waar gebruik jij je ik Even los van humanoids. Ja ik leef goed chat jippety dus ik praat veel tegen mijn heet is allemaal Linda al mijn AI agents heten Linda. Dus ik praat er heel veel tegen. Dat werkt perfect in auto samenvatting maken en wat ik tegenwoordig doe ik neem sessies op van evenementen bon naar recent een autotask dat dan kom. Dan neem je het gewoon op met voice recorder en laat gewoon transcript en hoogtepunten of de belangrijke punten uithalen superhandig. Of iemand mee te schrijven kan gewoon het verhaal luisteren. Het is goed om je hoogtepunten transcript. Ja de hoogtepunten van de presentatie. Ik snap er zuur. Nee dat weet ik echt vast als het goed is. Oké top dat is een goede toepassing. Ja heel goed ik heb een apparaatje Proad heet het. Ja, die wil ik wel zeggen. Dat is echt fantastisch. Ik zit in een gemeenteraad. Ik ben onderdeel van het bestuur van een gemeenschapster. We hebben regelmatig vergaderingen. Er heeft mij gevraagd om te nooit leren en ik denk da's prima. Ik koop zo'n ding, maar die koop wel zo'n ding. Ja. Nou die neemt dus echt werkelijk alles op. Van boven sla je hem transcribers dan maak je er tekst van en hij maakt er gewoon perfecte samenvatting van of verslagen van of op het moment dat ik in de auto zit gebruik ik hem ook om dingen op te nemen om later terug te halen. Dat is in ieder geval wat ik nu actueel heel veel gebruik. En waar ik mee bezig ben maar dat heeft meer met stukje toekomst te maken is. Mijn huis is redelijk geautomatiseerd en ik wil AI daarin gaan laten bepalen wanneer ik vuilmachines wel en niet aan ga zetten in verband met de warmtepomp en zonnepanelen en een accuned systeem. Want dat is in ontwikkeling maar dat is wel iets waar ik privé ben heel erg nieuwsgierig aan dan. Ik heb de plaat besteld gevallen half oktober en ik moet erop wachten dus het is een heel populair device. Ik heb ook heel lang moeten wachten. Ik mag niet installeren op een york cloud laptop toendertijd want die hadden onderzoek gedaan want als je dan een applicatie wil dan moet je dat indienen. Dat ben ik sowieso al niet gewend maar goed hij heeft dit een keer braaf gedaan en dan krijg je terug ja we gaan niet doen want we zien dat de audio opgeslagen wordt in China en de audio wordt mij lijkt top omdat de transcription gelijk gedaan werd, oké dan is gelijk de audio weg, dat is niet zo bij dat ding, dus de audio blijft staan Dus het is wel spannend ook. Ja het is spannend maar ik denk dat het geldt voor de meeste van dit soort technologieën zeker als het chinees is. Goed jongens, we moeten door naar de volgende rubriek. Stelling, graag jullie korte meeen erop. AI zal binnen vijf jaar meer beslissingen nemen dan mensen in de m s b. Ik denk dat ik zelf altijd de handtekening zet uiteindelijk, maar ik denk dat dat AI wel een hele goede voorbereider is. Maar de vraag is meer beslissingen nemen dan mensen? Ja dat denk ik wel ja dat denk dat denk ik uiteindelijk wel ja dat ja ik denk dat wel als dat dat uit de statement is ja als ik het dan vanuit de mbsp technische wereld zou zou bekijken dan zou ik het vanuit de technisch cijfer vanuit de servicedesk zou dan de beslissingen ja verder geatrazeerd worden zeker. Nee dat is aan het pad. Het gaat over vijf jaar. Dat dat nou zeker ook. Ik denk dat over vijf maanden dan heb je al bewezen dat ze zekerzinnig keer hetzelfde hebben gedaan. Maar dan acht uur het keer zeg je gewoon een paar. Ik denk zeker dat we er in systemen dus. Gaan we daar heen of niet? We gaan straks even dieper daarin. Ik denk wel dat je daar nu al ziet dat als het gaat over de klant facing beslissingen, dus de bepalingen die nu de service desk of een systeembeheerder doet basis van de vraag van een klant dat die keer geautomatiseerd kan worden en dat je in de loop der tijd ook AI gaat gebruiken om op een hoger C-Dafel niveau dingen voor je te laten. Ja de vraag is meer dan mensen, dat is eigenlijk waar we heen gaan. Is er meer dan mensen? Daar zijn natuurlijk heel discussies over. Ik heb dat AI grote bijdrage levert, daar zijn we het over eens. Daar gaan we straks nog wat dieper over hebben, maar zal het meer beslissen gaan? Ik denk we zoveel beslissen dat we op dit moment anno nu nog net even het laatste vinkje aan de klant vragen weet je het zeker ja of nee. En dan dat stukje als een klant op een gegeven moment dat na jaren zoiets heeft van eigenlijk is dat goed bevallen dat ook Thaia zeggen valt. Na zes maanden denk je wel als je het nou dertig keer ja hebt gezegd, hij dan bij de eenendertigste keer nog een keer dat weer door je hele dag helpt, is geen jager of zeg je van nou nou maar. Op ons vakgebied zijn heel veel msp'ers voor nodig die datzelfde dragen. Kijk als ze nou een paar partijen zijn die dat daar daarmee pionieren denk ik dat dat dat dat lastig in de draagkracht is om het laten accepteren bij de eindgebruikers. Maar bij de klant. Waar weten die dat dan? Jongens die parkeren we. Parkeren we. Ik kan er zo verder parkeren. Jan, ik wilde bij jou bij de intro heb ik het eigenlijk vergeten. Maar als ik jou zie moet ik altijd aan toen wij elkaar de eerste keer ontmoet ik denk vijf zes jaar geleden toen vertelde je mijn verhaal dat is me altijd bijgeleverd en dat is het verhaal met jouw Albert Heijn bonuskaart en een stuk techniek. Zonder nou de clou direct weg te begen, maar zou je dat willen verhaal vertellen dat verhaal wat je nooit vertelde. Ik vind de technologie mooi en ik vind het leuk om toe te passen. Dus ik zag een keer een chip, een NFC chip die in je hand kan implementeren. Kan je deuren meer over doen en er staat een linkedin-muziek kaartje op en zit gewoon onderhuids. Maar toen kwam ik ook een creditcard chip tegen die je ook onderhuids kunt implementeren. Dus die zit bij mij in mijn uit. Die is een creditcard chip. En daar kan ik mee betalen. Dus dan pak ik mijn bonuskaart met Albert Heijn. En daar pin ik dan mee. En zeg ik tegen die vrouw: ik heb wel betaald met de bonuskaart. Dus het komt wel goed. Daar raakt de gezeur af in de war. -Totale verwarring. Hoe kan die band met zijn bonuskaart? En een ander verhaal is ik was op het strand in Renesse en ik had hem net in mijn hand en denk dit ga testen. En ik wist zal ik bij de strandtent kon betalen met deze kaart. Dat is van hetzelfde van dezelfde provider. Dus ik kwam er aan in mijn zwembroek niks bij me. Ik bestel de cappuccino. Ik zeg die ga ik betalen. Dus ik hou mijn hand ervoor en hij vraagt dan de pincode. En toen meteen nog hey, dat is dan mijn telefoon. Dus ik zeg tegen die heren die banen en ik zeg kijk ik heb een chip in mijn hand maar kom even pincode gaan halen. Paxo die cappuccino terug. Hij zegt: Ik zie u zo meneer. -Ik laat je dan weer alles gaan bellen. Zijn niet alleen succesverhalen. Maar dit is best leuk om toe te passen. -Voor jou Jan, de stelling. Binnen vijf jaar meer beslissingen? Ja absoluut, omdat wij als MSP heel veel kleine beslissingen nemen en die kunnen zeker binnen vijf jaar geautomatiseerd worden. Ik denk alleen wel dat valt of staat met hoeveel wij gaan vertrouwen op PIJ. Want ben best wel van DIJ bezig, Ik ben daar super enthousiast over, maar het is nog niet perfect. Er zit natuurlijk best wel een foutmarge in en als het nou een keer echt goed of fout gaat, dan vertraagt het proces wel. Het gaat nooit meer weg, maar dat bepaalt wel de snelheid waarmee het gaat implementeren. Challengers is statement misschien, maar de service desk die zal volledig verdwijnen en louter door techniek worden ingevuld. Zijn we het daarmee eens? Jan? Nee, absoluut. Ik denk dat het aantal variabelen veels te groot omdat we te automatiseren. Plus denk dat de advertor niet juist reden was de variabelen heel groot. Ja je zegt honderd procent weg. Ik denk dat je altijd een soort escalatie hebt dat mensen met mensen willen praten en wil uitleggen waarom dat die printer niet werkt heel erg belangrijk is terwijl dat helemaal geen p1 is maar er moet contract getekend worden en een hele grote nieuwe vasthangt. Sommige context die ga je niet kwijt kunnen. Dus ik denk dat je altijd een soort escape houdt van echte mensen. Plus dat je misschien zo meteen wel een MSP krijgt waar je iets meer betaalt maar dat je echt mensen aan de telefoon krijgt. Hoe merk je iets verschil dan? Ja ik denk dat de stelling is van honderd procent nee ik denk dat er heel veel weg gaat maar dat er altijd menselijke interactie is om die keuzes te maken. En dat is ook weer soort wat ik net zei, wij vertrouwen kunnen wij wel heel veel vertrouwen bij AI, wij honderd procent vertrouwen. De feitelijkheid van LM modellen is geen honderd procent. En als slechte gewoonte vecht ik denk ik dat dat AI ons gaat helpen om om slechts de gewoontes weg te halen maar ook de slechte gewoontes weg te halen. Dus gewoon de ik geef al de voorbeeld als je ook een werker die elke dag iemand aan telefoon krijgt dat die uit de verkeerde print laden print. Die kan elke dag iemand terugbellen op de kantoor elke dag elke dag wordt die persoon weer geholpen en elke dag denkt dat dat wij dat iemand hebben geholpen. Maar de persoon die zou beter geholpen zijn als daar wat slims achter zit. Dat gewoon geanalyseerd wordt van, joh, hebt al vaker gebeld, dan is dat een oplossing. Sterker nog, we hebben het al voor je gedaan. Dus de slechtste gewoonte en ook de simpele geboenten kunnen eruit gehaald worden. Absoluut, waardoor de Extinent meer bij krijgen. Ben je het mee eens dat niet honderd procent Stel nou honderd keer dezelfde vraag aan AI en je krijgt uiteindelijk toch niet honderd keer hetzelfde antwoord. Ik krijg gewoon Diftar waar data nou weer zo'n aanhaalt. Als jij dat ik denk dat alles subject is, maar Nee, nee, dat wil dus zeggen dat het nog niet dit moment hiervan nog niet feilloos is. Ik weet zeker als je nu Dubbel me dit, maar denk je dat we daar de nabije toekomst daar naartoe gaan? We daar een heel duidelijk kan benaderen maar ik ben met Jan is hebben we niet helemaal zonder mijn scherm. Dus je zegt eigenlijk dat je eigen data source dan nog niet op orde is. Kijk ik ben het met je eens gaat de AI niet laten praten naar externe sourcen. Ik doe zelf voor vierentwintig jaar doen dit en dat houdt in dat er heel veel kennis in de organisatie is. Ticketsystemen en je hebt dingen genoteerd, er staat ongelooflijk veel data in. Dat houdt in dat met die data, als daar de AI tegen aangesproken wordt en aangevuld wordt met externe bronnen, dan heb je er wel wat aan. Je moet natuurlijk niet je data source uit tweeduizend drie erbij gaan halen waar we nogal met open source met Linux om wat het allemaal gratis was. Dan kan je maar nu ja, er is wel een probleem, want ik had wel straks wel jaren een pauze lekker over Je hebt een probleem met een programma account view wat je tien jaar geleden hebt opgelost die data Dat is wel een goed voordeel, want dat is nog steeds hetzelfde natuurlijk. Sijsdepup al? Neem maar je snapt wat ik bedoel. Uiteindelijk kun je die data niet meer gebruiken voor het probleem wat nu optreedt, ook al zou het daarop lijken. Ook daar zijn natuurlijk systemen voor. En in de instructies kan je daar natuurlijk wel tegenaan praten waarmee hij werkt. Ik denk dat belangrijk is, er zijn een aantal onderzoeken geweest. Eentje is van MIT geweest twee maanden geleden uit mijn hoofd, Dat negentig procent van de AI-projecten die gestart waren bij het bedrijfsleven, die zijn mislukt. Kijk, een hele rits van die daarin mislukt zijn. Ik denk dat die steeds beter worden, maar er blijft een soort menselijke factor nodig die op bepaalde processen akkoord moet geven, omdat wij niet durven AI daar voor de verantwoordelijkheid geven. Plus, ik sluit niet uit dat het bij wet verplicht wordt dat er een mens tussen zit. Dat we zeggen, ja we gaan onze maatschappij niet aan het model ophangen. Vervalidaties. Ja, dus ik denk dat echt een soort iedereen super hypet over AI. En ik ben ook super enthousiast, maar er moet echt wat realisme in komen. Niet ja ik vind die vergezicht dat het allemaal honderd procent automatisch is. Daar geloof ik niet in. Ik denk dat mensen gewoon denken we kopen de tools, we kopen AI en we hebben het nu niet goed van elkaar. Ik hoor heel veel in de markt we kunnen een tooltje aanzetten. Je pakt je creditcard, ja we kopen de tool en je laat het los op je op je datasource. Neem van mij als je je eigen processen in je eigen datasource, data lake niet voor elkaar hebt. Als het niet schoon is dan breekt het eigenlijk meer aandacht op de rotzooi En dan daadwerkelijk wat je eruit wil halen. Daar gaan we het nu over hebben in de volgende rubriek. Dus dank voor het bruggetje. We gaan naar Deal or no Deal. We gaan het hebben over hoe jullie op dit moment AI inzetten of daar aan het boeven zijn. Met als statement dat iedere MSP zit eigenlijk met dezelfde vraag. Gaan we het zelf bouwen? Kopen we losse tools? Dan gaan we die zelf integreren? Of wachten we op de grote platforms? Dat is de over Arts in Question denk ik. Marc, ben jij dagelijks hiermee bezig? Kan je voorbeelden geven wat je al toegepast hebt? En wet dat je breed? Ja, we zijn er dagelijks mee bezig. Wat wij gedaan hebben is gebruik maken van een aantal geautomatiseerde workflow systemen die ons in staat stellen op dit moment om de inhoud van tickets tegen in ons geval open AI aan te laten praten. En vervolgens daar een terugkoppeling op te geven met dit ticket zou wel eens heel goed in deze categorie prijs horen. Triage. Nou ja, triage inderdaad. Dan wordt er gekeken naar wat de teneur is van de mail of de reactie zeg maar die we binnenkrijgen of dat dat een hoge of lage prioriteit is. Dus daar wordt ook naar gekeken. En op basis van de vraag wordt er al een voorstel gedaan op een mogelijke oplossing of de manier waarop een servicedeskmedewerker zou kunnen reageren. Dat is bij ons de integratie van echt het gebruik maken van een stukje AI die iets terugkoppelt op basis van de inhoud van een ticket. Zijn dat gewoon losse tools die je gekocht hebt of iets wat je zult te vinden? Dit is een tool die wij gekocht hebben en die gebruik maakt van nou ja de Azure Open AI stack zeg maar. Ik denk dat het voor de gemiddelde en zelfs de semi grote MSP'er of überhaupt welk ander bedrijf dan ook in Nederland of in België zelf wel in Almere Zeewolde het gewoon niet te doen is om zelf aan AI te gaan sleutelen. Want tegen de tijd dat wij zover zijn dat we iets voor elkaar gebokst hebben, zijn de Microsofts van deze wereld ons alweer super voorbij gestoomd. Ja, daar kunnen wij niet tegen onboxen. En wat brengt het jou business wise, wat is de business impact van hetgeen wat je nu ingevoerd hebt? Nou de business impact brengt ons nu dat alle tickets voor tachtig procent ongeveer op een goede manier gecategoriseerd en geprioriteerd, prioritereniseerd worden. Strek woord. En dat we ook op basis zitten bij de peilpad. Van een stukje terugkoppeling de SUP-zes medewerker ook kunnen helpen. En dat scheelt ons gemiddeld tussen de, ik denk tussen de twintig en veertig procent die wij nu minder tijd hoeven te besteden aan een ticket op dit moment. Oké, maar denk je daar mensen mee uitgespaard? Daar hebben wij geen mensen mee uitgespaard. Tenminste daar heb ik niet bewust mensen voor uitgespaard. Dat betekent wel beter werk als je rijdt, ik heb capaciteit over. Dus die mensen doen andere dingen. Maar tachtig procent. Wat doet een normale servicedesk medewerker? Is er ook gewoon tachtig procent. We streven altijd gewoon naar veel te veel denk ik in AI hè. Bam, bam, ik hoor jou net ook zeggen, dan denk ik ja ik vind dat best ingewikkeld dat statement, het is niet goed genoeg, we moeten het controleren, laten we nou niet doen alsof we veilig zijn als mensen. We zijn eigenlijk, weet je, als je ziet wat je voor, nou ja goed het geldt niet overal, kaliber personeel kan vasthouden op een service desk, denk ik dat we blij zijn dat we AI hebben. Dat we tachtig procent kunnen qua triage kunnen automatiseren op die manier. Ja wat doet een junior systeembeheerder of een junior helpdeskbeheerder die doet denk ik. Ja maar ik denk dat je dat je haalde nu de stelling je had door de stelling was geen helpdesk Dus ik ben het gewoon met je eens maar het was helemaal geen helpdesk. En daar kwam die stelling vandaan. Waardoor zie je ook hoe jullie het persoonlijk op dit moment wat je vooruit denk was dat je bent. Grootste probleem is zeg maar is dat wij op dit moment alle tickets die binnenkomen, dat kan een verkoop vraag zijn, dat kan een klacht zijn, dat kan gewoon een probleem zijn. Iedereen op de servicedesk als we er niks aan zouden doen, zouden we al die tickets moeten beoordelen. Nu wordt een verkoop ticket, daar wordt automatisch in de achtergrond hup naar de verkoop af degelijk. Maar dat scheelt de mensen op de service. Daar scoor je heel veel overgood eigenlijk aan aan Rods voor deze nieuwe te behandelen. Heb je het eigenlijk alleen nog over de tickets die mensen geschreven hebben. Maar heb je enig idee? We monitoren allemaal toch? We hebben tools, allemaal integraties. Heb je enig idee hoe zo'n tickets op een gegeven moment hoeveel informatie dat in zo'n ticket staat. En normale servicedesk medewerker die ziet drie a viertjes vol met allemaal noise tekens geen idee hoe hoe goed zou het kunnen zo importeren wij het wij hebben een daar was zeg ik heel even vast moet ik hem weer vast ja je moet hem heel even vast ja daar komen we zwaar en ook nog je andere ook En je jasje rechtervormt het stip ja. Weet je wat? We doen het wel direct. Ik wil even aangeven je hebt een hele mooie infographic gemaakt. Ik denk dat dat een ander punt heeft. Je infographic? Misschien kan er iemand op knopje drukken dat we de infographic zien van Gampai. Hoor Ronald, wat zien we hier? Een hele drukke slide. Ik denk dat elke msp'er gemiddeld heel wat tools heeft. Dat zit als naar de link daar heb ik het over de verder door heb ik het aan de linkerkant hebben we dan eigenlijk alle collectors alle scans alle alle bronnen waar informatie vandaan zou kunnen komen. Dat hebben jullie in place op dit moment. Dat hebben wij in place en ook in overnames in de r sp gebeurt natuurlijk ook overnames in de in de de onze vent door land. En waardoor alle leveranciers allemaal eigen lay-outs hebben van van documenten. En je kan niet meer je kan tegenwoordig niet meer de output van de pakketten leveren aan je klant. Is onmogelijk meer dus lichtkant hebben wij allemaal scans draaien, collectoren denk aan xon driehonderdvijfenzestig scans of pentesten vulnerability scans. En die output daarvan die laten wij geautomatiseerd in het data lake komen. Met Power Automate wordt dat volledig verdeeld in klanten. Er worden extra metatags aan toegevoegd waardoor we met een magic agent, koop bij het agent uiteraard omdat het in onze eigen omgeving leeft, kunnen wij daar instructies opgeven en ook vragen stellen, analyses op doen. En dan niet zozeer aan de server-reeks kanten aan tickets maar meer aan de output van de resultaten van Oddit scans van vulnerability scans of te rapporteren naar de klant zodat je op eenduidige manier kan rapporteren en ook kan vragen. En sterker nog ook de klant toegang kan geven. Hebben zelf de power BI fase overgeslagen niet waarom maar die hebben wij overgeslagen. Ja goede omdat wij geen die technisch onderweg zijn om op powerb jij want elk land heel wat anders. Dit is eigenlijk shit trechter alles wordt opgeslagen in omdat het altijd documenten genereert zijn pdf zijn word documenten excel noem maar op je facturen je overeenkomsten die je hebt getekend met alles wat je maar kan bedenken wat een klant gerelateerd is. Alle shit. Alle shit En AI kan daar gewoon vanuit een rol tegenaan praten. Dus als je een CFO bent dan zeg je dat je de CFO bent. Dan heb je niks te maken met hoeveel tickets of hoeveel batches je niet hebt gemist. Of dit is gewoon, wat is de flow, wat is de groei van je van je facturatie. Hoeveel heb ik meer uitgegeven aan Microsoft driehonderdvijfenzestig, aan support of wat dan ook. Ik zie jou magic box staan, is dat jullie secret source wat je zelf hebt gebouwd? Ja, ik denk dat het, ja het is niet de secret source want het is ai, dat is hoe je het implementeert en in deel dat je inricht zeg maar de instructies, de klantbehoefte, je luistert de klant. Wat wil de klant eigenlijk? De klant wil geen onzin, die wil niet paarse groene blauwe reports, snapt er niks van, die bellen ons op, ik krijg nu weer een mail vanuit een applicatie die ken ik niet. Ik wil van Canva wil ik een rapport hebben. Dit is een Canva rapport. Dit is voor elke klant beschikbaar? Dit is voor elke klant beschikbaar. Hoe stel je dat beschikbaar? Dat is geautomatiseerd dus alles wat middels output geeft wordt met power autometer herkend. Daar wordt de klant daar gezien vanuit de BSA die wij gebruiken. Krijgt een flow, wordt afgestart, wordt aangemaakt en alles wat daarna dan gestuurd wordt vanuit alle systemen omdat we een PCA hebben wordt dat herkend. En wat brengt dit jou? Wat is de reactie van jouw partners klant hierin? Hiermee creëer je waarschijnlijk ook opportunities? Eigenlijk de klant vraagt altijd vragen die wij in het verleden nooit hadden. Die vraagt altijd, we konden altijd heel vaak zien wat we wel hadden gedaan gezegd en wat we wel hebben gedaan. We hebben zoveel computers gepest. Hoe hebben we die niet gedaan dan? Of wat heb je dan gemist? Of kan je vertellen wat er in het afgelopen jaar is gebeurd met onze gebruikersgroei hoeveel mensen hebben ongeoffboard? Dus ja op een gegeven moment zou je alleen maar moeten programmeren met power BI weer een vraag weer een vraag dus je moet continu andere widgets maken. Net als thuis. Is altijd de vraag waar je net geen antwoord op hebt. Ja hier zijn we wel heel druk mee en en het is lastig natuurlijk om de output zo te krijgen zodat iedereen dezelfde is om een rapport te krijgen. Maar ja, eigenlijk hoeft dat natuurlijk niet want de klant logt in en die heeft ook een dna die heeft ook een rol en die heeft zo'n hele andere vraagstellingen daarvoor. En de gebruiker leert dan eigenlijk dat het systeem leert daar het gebruik. Zoals ik tegen de systemen praat is bijvoorbeeld anders dan iemand die bij ons het technisch al bijna doet. Want die hele andere informatie hebben uit de uit de documenten uit de output. En we leven natuurlijk wel in het in het ecosysteem wat nog heet nog niet klaar is dat alles daadwerkelijk ook met elkaar kan praten. Dus de ideale wereld daar werken we heel hard aan met zijn allen. Maar het is er nog niet. Enige wat het altijd doet die applicaties is het sturen van documenten. Negentig procent is eigenlijk onleesbaar en is gemaakt voor een specifieke rol maar nooit voor de rol van degene die moet hebben. Maar omdat je de documenten bij elkaar brengt kan je wel wataties maken. Ik denk dat dit een heel mooi voorbeeld is voor hoe een MSV data insights gebruikt in business impact voor klanten. Wat je veel ziet is dat techniek gebruikt wordt intern om techniek te verbeteren, maar een MSP die denkt aan klant insights. Dat is denk ik een hele goede ontwikkeling wat we veel vaker zouden moeten zien. Jan? Ja ik doe anders vrij allergie en geen goed of slecht. Ik heb de vijfentwintig jaar dat ik msp ben allerlei slimme dingen bedacht en ook gebouwd en dan kwam het later gewoon in de applicatie zelf terug waar veel krachtiger was. Dus wij wachten echt tot de platformen zelf te gaan integreren. Dat triage, heb ik gehoord dat dat ook al komt in het platform wat wij gebruiken. Ja, dat het zelf ontwikkelt, is de ontwikkeltijd weer voor niks geweest. Wij hebben een data lake gemaakt met al onze dikte informatie. Gewoon eens kijken kunnen we de AI bevragen want dat zat niet in onze oplossing. Het werkt helemaal niet zo goed. Wat uiteindelijk zie je als je als MSP zelf echt ontwikkel dan moet je daar echt heel veel capaciteit voor hebben. En je moet het ook bijhouden. En dat is die grootste uillie hebben als we iets heel tof smaken moet het bijhouden. En ik haal gewoon een maandag een vendor, dan moet ik de goede vendor hebben. En die heeft natuurlijk zoveel ja zeg maar zo zoveel power om te ontwikkelen. Ja dan kan ik als nsp, en wij zijn met zestig medewerkers, ja daar kan ik niet tegenop. Dus ik ben daar van teruggekomen. Ik wacht gewoon scheef af en dan lift ik mee op technologie van van de vendor. Doe ik hard genoeg dan? Ja, volgens mij doen we best goed. Mij verplicht kaart regelmatig en ik was heel erg over de indruk van wat hun gebouwd hebben. Alleen als ik kijk naar de vragen die wij krijgen van onze klanten, dan kan ik die met de oplossing die Canva gebruikt gewoon niet beantwoorden want dit soort vragen krijgen wij op dit moment niet. Wij gebruiken natuurlijk op dit moment een aantal dezelfde soort tools en we hebben daar een aantal basisrapportages uitgehaald die voor onze klanten gewoon op dit moment meer dan ruim voldoende zijn. En in de maandelijkse, jaarlijkse of dagelijkse gesprekken daar komen zeg maar wel de losse dingen in terug. En ik verwacht net als wat Jan op aangeeft dat die consolidatie en die integratie van al die verschillende tools, die hot stakes en daar zien we ook echt bijna dagelijks zien we daar wel iets van terug, die wordt steeds beter. En ook logisch hè, want wij zitten in het advisory board en wij zitten deze leverancier te vertellen dit willen hebben. Dus die leverancier die heeft natuurlijk heel slim zijn rolskreet in interval msp landschap zitten. Dus het is ook stappen waar het vandaan komt zeg maar. Maar ik wil ook wel het is geen goed verslechterd want jij hebt nu wel een voorsprong. Je kan bepaalde klanten misschien aanspreken terwijl wij heel efficiënt zijn en geen overhead kosten hebben waardoor we meer voordeel hebben. Dus zeker zeker. Denk ook dat het in de toekomst ook steeds zichtbaarder wordt. Ik denk dat zeker vroeger hadden we tooltjes, iedereen kocht tooltjes of die ging naar evenement toe je moest kijken wat daar staat. Hoe goed even het is eigenlijk je kan in de rugzak vroeger met kon je gewoon met een rugzak voor ons terugkomen. Krijg je die rugzak ook niet. Niet altijd kan ik je zeggen maar Bij de goede partij. Maar tegenwoordig hebben wij in ieder geval als organisatie besloten de keu echt bewuste keuze gemaakt van we kiezen echt voor de integratie. En hij zegt we wachten daarop is is zeker ook een keuze. Maar je ziet ook dat er net een paar oplossingen zijn die net op dit moment nog op die blind spot springen die het leven nu tot wachten wel heel gemakkelijk maken. En triage is daar een heel goed voorbeeld van. Het recappen van alerts is daar een goed voorbeeld van. En er zijn natuurlijk allemaal oplossingen die zeker wel gaan komen. Maar als je organisatie binnen in fsp die echt toch die voorsprong, ja dan dan dan is hij dat al echt hele belangrijke punten om daarop in te springen. Maar wil jij nog een eentje? Zo hij is een. Dat is een mooie droge mond. Ja. Tijd voor onze volgende topic. Wij gaan door naar Bartle. Kan de mens wel of niet vervangen? Nou, even jullie expert mening maar. Ja, mensen stellen ons dan natuurlijk wel eens de vraag: gaat AI de mens vervangen? Maar ik zeg altijd: fuck no. Absoluut niet. En in sales ook niet. Wat geloof ik niet? Want ik denk dat juist juist die menselijkheid, die verbinding, dat maakt het verschil. Dat is waarom mensen kopen van mensen. Dat is waar relaties gebouwd worden. Dus ik geloof wel dat AI echt alles een stuk efficiënter kan maken en productiever kan maken. Dat ook moet. Zeker, ik denk dat herken jij ook wel als we naar het salesvak kijken. Er zijn veel te weinig sales professionals die überhaupt iets effectiefs met AI doen. Maar het gaat het nooit vervangen. Ik denk dat de secret sauce is de combinatie van. Want human versus AI. Dat is een mooie uitspraak. Foower the two is till a full. Dus dan kon je heel veel techniek in, maar de mensen die buiten in het veld het moeten verkopen, geef ze alsjeblieft niet die tool. Want ja, heb je een full aangenomen, dan gaat hij niet zo met die tool doen. Hij gaat alleen maar naar binnen kijken. Dus ik denk zelf dat die verkoper echt getraind moet worden in hoe die de tool moet gebruiken. Dat de verkoper nu namelijk gebaat zijn bij goede frameworks. Dus als je geen goed framework hebt, geldt voor technieken, helpdesk of wat dan ook, maar ook voor sales. Je moet een AI machine wel voeden met een bepaald framework die je vervolgens kunt bevragen op basis van het framework. Assales-methodologie? Assales-methodologie. Zeg joh, dit is de methodologie die ik hanteer. Dit is zoals wij werken. En daar tegen aan praten. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Want anders heb je die inconsistentie. Dus ik hoor hier ook een gesprek over ja, en ja is toch niet betrouwbaar, maar niet consistent. Zolang je hem geen framework geeft ja, waar moet hij dan je antwoord tegen valideren? Maar dat is ook de menselijkheid die blijft, hè. Want wij zullen als mensen ook moeten blijven valideren. Want als je dat dus niet meer doet, als je als mens niet meer blijft denken, wat blijft er dan straks nog van je over? Ja. Want je wordt natuurlijk echt lezen je as fuck. Als je niet meer zelf die slag nog blijft maken. Gewoon heel vaak fuck. Ja, dat zei je zo. Die verkopers zijn een heel lezen je as fuck. Maar sowieso. Maar ik denk Later be it. Dat is dan de vraag. Ja. Al zou ik chat GPT hebben, zou het me niet lukken. Het was niet human ord knit. Nee nee. En waarom niet? Heel simpel, want verkoop gaat over timing. Dus al zou er in het handboek staan, nu moet je zeggen wat heb je mooie blauwe ogen. En je timing is niet goed. Dus in het sales vak is timing iets wat niet wat ChatGPT niet gaat leren. Dus ik denk dat dat voor mij even de menselijke kant is. De verbinding maar ook timing dat ga je nooit kunnen kunnen regelen met met is hele mooie nuance die wij zouden zeggen in het sales vak. Ja, dat is ook niks. Ik kan me echt zo goed voorstellen dat je in het sales vak als verkoper je eigen door AI laat informeren zoveel mogelijk over die potentiële klant in zijn vakgebied, in zijn industrie, in zijn nou ja, technische niveau waar dat soort bedrijven in zitten en dat je op basis daarvan die verkoop pitch gaat houden. Aan de andere kant als je gaat kijken naar de technische kant van de tools die wij gebruiken, dan kan ik me voorstellen dat je juist wel AI een aantal nou ja, waar we het straks over hadden beslissingen aan het maken en daar de menselijk farter over gaat uit. De basisbeslissingen wel, hè. Want er zijn heel veel dingen in het sales proces die jij AI prima kan vervullen. Alleen ik geloof niet dat AI een deal gaat closen. Of die langetermijnrelatie met je klant gaat opbouwen of voor cross-and-up-sell gaat zorgen. En jij schetst net een hele mooie situatie, sales die gaat sparren met AI over klanten, potentiële klanten. Nou, dan mag je mij vertellen hoeveel je dat echt daadwerkelijk in de praktijk al ziet doen. Want ik ik schrik er af en toe van. Als ik sales professional spreek om te horen wat doe je nou echt met AI op met jouw vakgebied. Maar schrikken we Ja, de trein schrikken we niet sowieso qua Sables nog van MS-Pace. Ja, Jan, hoe geef je leiding aan AI? Ja, door in de lead te blijven. Dat is ook belangrijk. Schets eens hoe dat werkt binnen Tradedeal? Ben jij degene in de mastermind op dat gebied? Ja, ik ben wel van de nieuwe projecten en innovaties. Dan helpt natuurlijk met de rol die ik heb als algemeen directeur om daar prioriteit aan te hangen. En dan zie je dat het heel makkelijk is om mensen in eerste instantie enthousiast te maken. En om het dan in hun dagelijkse proces te laten terugkomen dat is natuurlijk veel lastiger. Is gewoon dat bonnetje hierin. Kan je een voorbeeld geven? Ja ik denk dat bij ons wij maken plannen van aanpakken voor projecten. Nou dan kan je natuurlijk met AI best wel stuk van automatiseren en dan laat je dat zien. Dus iedereen is best wel enthousiast en dan nou kom je een paar weken later een engineer tegen die zegt dat is een plan van aanpak nog te tikken. Met drie vingers. Kom op. Heb je dan ook het plan van aanpak binnen? Nee hoor je dit voor de klant. Kent natuurlijk het template en die kan je je naam toetsen. Dus het zijn dus laaghangend fruit. Daarentegen hebben wij dan onze engineers in de TechSTack En die zijn wel erg gemotiveerd om AI toe te passen. Die voelen zich juist geremd. Wanneer komt nou die vette functie? Ik heb het gezien op conferentie. Cool. Dus die moet ik meer remmen eigenlijk daarin. Dat is wel mooi dat ze graag willen dat ze niet als bedreigend ervaren. Ja, want die hebben de baan bij. Dat kost hem in de tijd. We een beetje aan op wat we net al hadden. De sales kanten die winnen het veel lastiger om daarmee aan de slag te gaan dan onze tech guys, onze service assemedewerker en onze systeemwereld, die zijn daar veel adaptiever in dan alles wat zeg maar meer commercieel georiënteerd is. Ja, er zit natuurlijk wel denk ik groot verschil tussen zeg maar techniek en een aantal rationele vraagstukken, waar denk ik techniek heel erg ondersteunend is om je daarin te helpen. Maar sales draait enorm om relatie. Dat draait enorm om de relatie die wij bijvoorbeeld met elkaar hebben. Is vrij lastig om dat door techniek te vervangen. Sterker nog, dat wil je niet, die relatie is vaak Maar om techniek te gebruiken, ondersteunend eraan, is natuurlijk heel erg goed voor Respectsverslagen, emoties, voordelen van producten pitchen waar je aan de hand van hetgeen wat klanten gebruiken wellicht zaken laat liggen. Wij gebruiken ook dat soort tools, is magic, dat is echt heel gaaf. Ja, maar toch hè, als je gaat kijken in een zes jaar geleden hadden wij een offerte voor het leveren van een nieuwe server en dat bestond uit één a viertje en daar stond bovenin, het waren serverkosten en daar stond onderin installatie server op locatie twintig uur en daar was het dan. En een mandaat nou ja bijvoorbeeld hè. Nee vooral om je maar een voorbeeld te geven en op moment dat je daar dan mee aan de slag gaat, nou ja dan heb je verkort dat je server op locatie gaat installeren maar dan komt dit bij je bent backup vergeten en je moet dit nog regelen en je moet dat documenteren. En nu hebben wij daar gewoon een standaard template in zitten. En inderdaad met wat je zegt, ze kunnen daar gebruik van maken. Je krijgt een compleet projectvoorstel. Hij berekent zelfs op basis van de andere schatting hoeveel uur je daar ongeveer mee bezig bent. En heel je project- en faseplan wordt uitgeschreven, inclusief als we dit hebben gedaan is het project opgeleverd krijg je een factuur en staat er niet letterlijk op die manier. En op moment dat je meer laat doen, is er gewoon echt aan werk. Is een vraag hoe werkt het bij jou Mark? Mark? Hoe geef je leiding aan AI? Is dat gelijk aan bij Jan? Dus wij gebruiken generatieve AI op deze manier en aan de verkoop kant. Daar heb ik net zo'n struggle met de mensen om het op die manier ook goed te gebruiken als wat dat Jan eigenlijk een beetje ervaart. En aan de techniek zie je inderdaad dat er heel veel gepionierd wordt om daar meer uit te gaan halen. En er wordt nog steeds meer gevraagd van kunnen we ook in ons ticketsysteem nog meer dingen automatiseren om de noise dan bepaalde alerts wat jij straks ook refereerde om die er tussenuit te halen. Om maar te zorgen dat wij gewoon bezig kunnen zijn met het omborden van nieuwe gebruikers en het helpen van onze klanten. En daar zo min mogelijk tijd mee kwijt te zijn. Ze schrijven geen regel code meer alles komt uit AI bij die jongens. Dat is echt winst. Ja Ronald. Ja ik ik zat even na nog even nog even na te denken over wat wat Jan zei. Kijk denk dat heel erg belangrijk is, is natuurlijk zo, we zijn altijd technisch, dus hoe makkelijk is het om het gewoon aan te zetten om dingen zo enthousiast te worden. Daar enthousiasme, ik kan heel de enthousiast bij. En als ondernemer zijnde zie je zoveel mogelijkheden, maar voor de organisatie is dat natuurlijk niet heel erg optimaal. Je moet echt wel voor jezelf een visie maken en een proces bedenken. Wil je, wat wil je doen en wat wil je eruit halen en wat wil je aanpakken wat te verbeteren. Want dat is de enige manier om het uiteindelijk ook te laten landen. Want als je niet als je niet omschrijft wat je uiteindelijk zou willen, ja, dan heb je geen leiding meer. Je wel dan managementteam dat jij ook de mastermight. Nee zeker niet denk dat door het omdat iedereen enthousiast is enthousiast is over alles dan moeten we elkaar remmen. We hebben dromenkamertjes we hebben het mogelijkhedenkamertjes en beperkingenkamertjes en daaruit moeten we de grenzen bepalen wat dan mogelijk is. Dus AI laat loslaten, nee dat is je moet het echt wel begeleiden en benoemen. Je hebt er twee dingen in. Je hebt zeg maar de dat je een proces hebt dat wil je gaan verbeteren plus innovatie in je bedrijf. En innovatie in bedrijf moet je niet kader. Dat is juist heel gaan slag. En wat zijn haar mogelijkheden? Ja absoluut zo. En soms zijn er mogelijkheden nu denk ik ja, is helemaal gezien. Ja, heb ik dezelfde in het begin van het gesprek zei over twee jaar, weet je niet dus alles wat je nu denkt wat onmogelijk zou kunnen zijn. Kijk wij hebben recent in de zomer eigenlijk een heel simpele flow bedacht de vakantie is jongens altijd enorm druk met tickets Ik ga naar het buitenland toe. Heb je enige deze driehonderd tickets per maand wat bij ons doorgaat en met zijn vakantie gaan en conditioner Access open moeten. Wij hebben aangegeven dat proces dan gaan wij leiden. Hoe willen wij dat nou? Dat hebben we geïmplementeerd dat dat volledig van a tot z zonder tussenkomst van iets, alleen de eindgebruiker die zegt, oké geautomatiseerd, van alles tot en met het vragen hebben van welk land tot en met het college van exos policy in de tenant. Is een proces die we van a tot z beschreven hebben en hebben uitgevoerd. We gaan even verder naar wat jullie jullie allemaal bedenken in bedrijven en doorzetten. Wat vinden jullie wensen daarvan? Daar hebben we een mooie rubriek voor dat heet Bij de koffieautomaat. Ik blijf het een heerlijk liedje vinden. Jan, weerstand of medewerking bij inzet van AI? Je gaf net het antwoord eigenlijk al. Meer medewerking denk ik. Ja, passie of medewerking. Zie je ook weerstand? Ja, bij de commerciële kant is natuurlijk minder draagvlak voor daarin. Dat zijn dus van jullie ook per se. Ja, dat ook. Ik denk dat vooral En dan vragen vertellen ze met de koffieautomaat? Dan denk ik zeggen Jan heb weer wat nieuws. Jee daar komt ie weer. Ja met zijn humor nooit. Is het al af. Dus nee nee nee dat val ik denk dat wij zien soms te snel gaan maar dat je hebt voors en tegens. Je bedrijf hier langzaam gaan Daar laten wij onze neus maar af en stoten, weet je. Lopen we wel voorop als als het daadwerkelijk ook echt werkt. Koffiemachine heb je toch? Sowieso koffiemachine, maar ik jij triggerde mij wel net, want toen jij zei van die twintig uur aan die server, ja, zijn we de backup nog vergeten hebben moeten nog een jp s moeten nog een dingetje. Wat is nou commercieel slimmer? Want als je in één keer die hele goede offerte hebt vanuit de AI dan zegt je klant misschien wel dat is te duur. Ik hou jij voor een heel mooie upsell af in die richting. Ja maar het probleem is dat iemand een bepaalde verwachting En de tijd die wij daarin gecalculeerd hebben, daar moeten we het voor doen. Want de projectprijs en vervolgens gaat die kant af en hij gaat al die dingen gewoon regelen. En nu hebben we gewoon volledig iets ruimte gegeven, het is andersom. En daarnaast heb je natuurlijk nog een aantal zaken die je inderdaad daarna kunt opzetten. Maar dit gaat echt over en niks vergeten en zorgen dat ik al precies weet wat die krijgt en dat we alle tijd die we daar aan bezig zijn ook gewoon netjes kunnen factureren. Oké. Terug naar de koffie als het was. Waar hebben mensen weerstand bij jou? Of wat is een challenge voor jullie? Omdat de grootste challenge die wij hebben bij AI en automatisering, want dan pak ik hem toch even samen, is bij onze security officer die het toch wel heel lastig vindt om allerlei tooltjes en op de GDAB en weet ik veel allerlei zaken aan elkaar te korrelen. Om nou ja wat wat wat Ronald ook aangaf. Een klant gezegd tegen een agent ik ga op vakantie, wanneer ga je op vakantie, ik ga veertien december en ik ga naar Spanje voor hoelang voor twee weken. En aan de achterkant wordt gewoon in een Microsoft tenant wordt gewoon een volledige aanpassing gedaan dat die man dus inderdaad de komende twee weken vanuit Spanje gewoon in kan loggen. Maar dat betekent dat die tool of die AI of die combinatie daarvan dus toegang heeft tot jouw volledige Microsoft Tenant en alle klanttennis die daar onderaan hangen. Dat is best heel goed ingeregeld. Ja dat klopt, maar uiteindelijk wil je ook, dat gaat dan over user onboarding die je ook kunt automatiseren. Dus dan weet die tool toegang tot het aanmaken van gebruikers. Dus ook het wijzigen van gebruikers. Op het, nou ja -Nu hoef je het sowieso belachelijk, dus iedereen in Spanje gaat op vakantie in december. Nee, maar goed, dat is zeg maar wel Ze hebben weer iets bedacht. Maar hebben ze wel erg over nagedacht wat voor gevolgen en effecten dat het heeft. Is bij ons wel zeg maar bij de koffieautomaat. Ja. Kijk overigens hetgeen wat jij net liet zien, jullie mooie infographic, is dat iets waar je tijdens dat proces weerstand in hebt gevoeld met personeel? Zeker niet van personeel wel voor degenen die met de klant praat dus dat we hebben een laag tussen degene die de support levert aan aan de klant. En we hebben de zeg maar we noemen dat dus Dus de persoon die praat over de business over de impact over wat gaat er gebeuren, wat is er gepudgetteerd et cetera. Dus iemand die dat moet voorbereiden. Ja en die zou natuurlijk heel graag willen dat dat altijd hetzelfde eruit ziet. En dat is natuurlijk wel bouwen bij jou zo als je mooi maakt. Maar het AI natuurlijk niet. Je kan het helemaal was programmeren maar dat is niet dat is niet de de visie die wij hebben met zo'n AI'en. Dus die vinden nog wel eens lastig van ja, ziet er nu anders uit. Dat is eigenlijk het enige stremming die nog wel eens hebben. Maar om even terug te komen over de koffiezetapparaat, die jongens hadden ze die de support en echt aan de techniek werken. Die zijn natuurlijk ongelooflijk blij mee. Alle simpele dingetjes is allemaal want daar zijn ze voelen zich te goed voor dat is allemaal simpel werk dus prima kunnen we leukere dingen doen nieuwe uitdagingen. Dat is ook goed zeker dat is dan weer het grote voordeel. Dat is ook wel iets wat wij ook horen. We hebben het al gehad over wat toekomstige ontwikkelingen maar ik wil hier toch nog even challenges met hoe de toekomst eruit gaat zien. Dus we gaan naar de glazen bol. De volgende rubriek. Deze overgangen die u hoort zijn overigens inderdaad zoals George terecht zegt, zijn met AI gemaakt. Door jou George. Compliment door AI. Ik bedoel deze wisselende stemmingen en gelei maar Als de glazen bol, laten we het eerst even nog wat dichter bij huis voeren. Waar gaat AI op korte termijn wat jou betreft de grootste impact maken? Oké, ik ver weg. Zat ver weg. Over twintig dertig procentjes afgestort kan worden gaat het hard. Waar denk je dat AI straks enorme waarde kan voegen voor iets wat nog niet bestaat? Ik denk dat ver weg iets wat op dat dealer staat. Ja ik denk dat wij leven in één ecosysteem als je daar een soort super agent AI opzet die alles meekijkt en letterlijk gewoon je adviseur wordt die des morgens wordt je wakker zeggen je wordt die klant gebeld die ticket is escalatie dat is een gap analyse want die dienst heeft die klant nog niet. Dat je echt een super assistent krijgt. Voor God mode. Ja ik denk als je die als je die op een platform kon zetten alle data bij elkaar zit dat is een voorwaarde. Ja dan denk ik dat, kom aan leven echt mooi te maken. En negen vijf mannen en Noor. Bij wijze nee. Deze ander type werk. Dat denk ik dat dat toekomst is. En Ronald wat denk jij dat? Ik denk dat als wordt toegevoegd a b leden of zo het tweeledig als qua techniek zou zou praten dan denk ik dat het als het over het stuk geaccepteerd dat gebruikers dat gewoon normaal vinden dat ze geautomatiseerd berichtje binnen krijgen joh we zagen iets op jouw werkplek dat hebben we gefixt prettige dag verder. Ik denk als nu hebben land of dat nou e hij is of niet hebben we discussie discussie daarover. Ze hebben antwoord op e copie dat gaat zo meteen worden nou dat dat Geul wordt natuurlijk gewoon heel dun. Maar van ons uit vanuit onze vanuit ons werkproces hoe briljant zou het zijn dat we als wij inloggen in onze werkomgeving. Heel goed. De rol weet wie jij bent want dat stuk logisch want dat hebben ergens bepaald en instructies ingevuld en ziet wat je moet doen. Wat moet je halen voor vandaag? Waar zijn de kansen, wat zijn vanuit techniek vanuit de servicedesk, waar zitten de klanten die bijvoorbeeld nog wat aandacht hebben, of waar zijn de backups toch niet optimaal of alle white spaceers die data leken zo ongelooflijk groot al die data bij elkaar. En dan vanuit de rol dat je dat niet dat vanuit rol dat je kan kiezen waar kijk ik tegenaan. Ja dat zou ik toch wel echt een Grote meerwaarde vertegenwoordigen. Ja zeker. Ik ik vertel jouw jouw reactie eigenlijk hetzelfde als wat Jan zegt inderdaad we gebruiken een bepaald ticketsysteem, bepaalde tooling die wordt door leverancier x y of z wordt aan voorzien. Daar draaien natuurlijk honderden, tienduizenden msp'ers onder die elke dag allemaal wel een keer eenzelfde soort probleem tegenkomen. En of dat nou in Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Spaans of Krieks of Turks is dan maakt in principe niet uit, want hij verstaat toch alles. Dus het oplossend vermogen van zo'n AI om aan de achtergrond of in de achtergrond al die rotklusjes voor je te doen die al opgelost zijn voordat je des morgens wakker wordt en die jou alleen nog maar laat zien inderdaad denk hieraan, neem eens contact op met die partner. Dat is zo door. Het is allemaal toegang. Dus het houdt in, ga je dan voor de ga je dan dat je al die daar maar dan ga dan Nee dit is een een ecosysteem waar we het precies hebben. Waarbij zijn er ik veel te beperkt in in de denkwijze, ik bedoel het is leuk dat van moet ik denken hoe wij het altijd deden. We zouden er niet gewoon andere oplossingen komen. Als je al die data bij elkaar hebt, zouden we er dan geen andere oplossingen komen? De vraagstuk ook goed, als ik jou het toverstokje geef, Mark. Je mag op AI gebied mag je nu wensen wat je zou willen en het is er. Dat zou je dan wensen. Ja, dat weet ik. Als het daarover uitgaat, dan denk ik dat eindgebruikers met problemen helemaal niemand bij ons komen. Want die zijn al Ik vind het wel goed, fantastisch businessmodel. Nee, maar heeft het overstookt. Tess is hier komen. We moeten in de basis. Zij dood. Je hebt zijn toverstookt. Wordt AI ook toch wel spanning. Wordt hij zo toegankelijk dat elke PC of elk werk some of elke telefoon. Volgens mij als je de ios zesentwintig dan heb je al AI op je telefoon volgens mij. Dat fixed zichzelf. Nou ja jongens maar bij wijze van spreken dan heb je daar gewoon geen hele best meer voor nodig. Dan zijn wij er als als msp'ers om die klanten te begeleiden in laten zien. Maar wat je eigenlijk zegt is dat de techneuten straks alleen maar tool dashboardbeheerders worden. Nee nee maar kan samen goed voor je stellen dat je aantal project Weten wat wat techneut wil techneut blijven. Ja maar een dashboard kom aan dat precies hier bedoel je we kijken veel te veel naar hoe we als gekeken hebben. Waarom zou je naar een dashboard kijken? Wat is het dashboard en wat is het dashboard? Denk wat Mark zei dat we straks inderdaad niks meer hoeven doen op dat gebied. Nog een hele andere zaak want dat is echt een liep naar de toekomst. Problemen automatisch worden opgelost en dat wij als msp'ers en onze techneuten die nog steeds techniek willen voeren, misschien op een andere manier techniek willen voeren en niet meer in hoeven te morgen konden een probleem aan te lossen, maar een juiste prompt moeten kunnen schrijven om een bepaald project te actualiseren. Dat is toch weer gek hè? Waarom zouden we weer een prompt? Als in de toekomst is voorbij. Dan zou je dat natuurlijk proberen hier technisch uit te werken. Weet dat jullie er helemaal niet er geen niet over zeggen ik denk toen wij. Wij kwamen van een on premise omgeving vandaan fysieke sales was echt super complex beginnen we de cloud het zou allemaal veel makkelijker worden. We zijn nu heel veel jaren verder. Ik van je idee niet makkelijker geworden je hebt het probleem verschoven. En zijn complexer geworden de samenhang is ongekend. Hé mannen we gaan het vandaag aan tafel niet oplossen helaas. Die illusie hadden we ook niet. Ik denk dat hier zeker nog een andere uitzending kunnen gaan mijden. Ik wil met jullie naar de laatste rubriek, het is de nasmaak. De nasmaak geven we even kort onze reflectie op het gesprek van vandaag. Wat hebben we geleerd, nieuwe inzichten, zaken die we gemist hebben voor volgende uitzending. Graag een korte ronde, Jan? Ja mijn inzicht is denk dat de campagne traden die een ander visie hebben of IT benaderen. Dus alleen al daarin de verschillende smaken binnen mspace is het AI landschap nog lang juist gespeeld. Voorlopig is nog heel veel ruimte voor m space onderscheiden ook met ea. Genoeg dynamiek zeker zeker. George grote vriend wat vinden we? Alles is kut en als het niet kut is is het klote. Wat zeg je van Roos? Je kan het beste gewoon zorgen dat alles weg geautomatiseerd is en dan kan je naar Spanje. Wijze woorden van George. Wals, ik ga mee naar Spanje. Maar gaan we zonder naar Spanje? Die heb ik net meegenomen. Op veertien plekken hoorde ik. Goed om te horen dat de inderdaad gelukkig ook nog andere partijen zijn die hiermee bezig zijn. Dus dat dat acceptatie dat ook gewoon land in in landschap. Ik goed om door goed om te horen dat er ook kritisch op blijven. En ik ben echt oprecht benieuwd over twee jaar. Ik zou ook hier graag dan wel weer dat ditzelfde gesprek kunnen doen. Dan zijn we wel heel heel veel verder met onze uitzending, maar dan ben je zeker weer al Koen. Mark, Twee dingen. We hebben het natuurlijk gehad over AI, de artificial intelligence in onze omgeving. En we hebben het gehad over automatisering. En ik denk dat we wel heel erg laten houden dat we wel twee totaal verschillende dingen zijn. Mecial complementair aan elkaar kunnen zijn en die elkaar kunnen gebruiken en kan je versterken. En twee is dat ik inderdaad heel erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen van AI die voor ons dingen gaat automatiseren. Want dat is zeg maar een beetje waar we naartoe gaan. Binnen de tools en de omgevingen van onze korte leveranciers en systemen die er op dit moment op gespak komen. Dus ik ben heel benieuwd wat we hier over een jaar als we weer met zijn vieren bij elkaar op tafel wikken. Ja, we dan kunnen zeggen van het afgelopen jaar en de toekomst dan. Nou, het onderwerp zal ongetwijfeld vaak voorbij komen ook in msp late night. Voor vandaag zit het erop. Ik wil jullie danken voor het zijn van mijn gasten voor de goede vruchtbare discussie. Dit was msp late night, tot de volgende keer.
Je komt niet zomaar binnen in een 'community'
Je valt snel buiten beeld
Marketing doet afstandelijk
Koud bellen werkt niet meer
Moeilijk toegang tot beslissers
Zonder vertrouwen geen toegang
Teveel leveranciers lijken op elkaar
Where leaders connect and create
Connect
Kom in contact met de MSP Late Night business club leden tijdens de round tables en netwerk events.
create
In plaats van te luisteren naar het laatste nieuws ben je onderdeel van de conversatie en gast aan tafel.
convert
We geven je het podium om jouw verhaal te delen met relevante MSP's in de markt.
Branding
sponsor vermelding
Zichtbaarheid is meer dan logo's tonen. Het gaat om herkenning, vertrouwen en relevantie op precies de plekken waar jouw doelgroep kijkt.
Interview
Thought leadership interview
In een één-op-één gesprek draait het om jullie visie en meerwaarde in de MSP-markt. Welke trends en uitdagingen zie je en hoe speel je daarop in? Het thought leadership interview helpt de sponsor zich te positioneren als een partij die de MSP-markt begrijpt, richting geeft en MSP’s helpt betere keuzes te maken voor de toekomst.
Roundtable
2x aan tafel
Sterke content opent deuren als gesprekspartner maak je de connectie. Als gast van onze MSP Talkshow ben je onderdeel van de conversatie die MSP's bezighouden om te groeien.
Netwerken
netwerken
Na iedere MSP Late Night sluiten we af met een borrel, niet zomaar een borrel, maar hét moment om verder te praten met je collega's aan tafel. De gesprekken die aan tafel zijn begonnen, krijgen hier hun vervolg. Ideeën worden plannen. Connecties worden kansen.
Kijkers
Gegarandeerde views
Met onze video marketing campagnes weten we wat realistisch is en daarom garanderen we minimaal 50.000 views via diverse kanalen voor de content die we samen maken.
1 hoofdsponsor
& 5 gold Sponsors
We bieden een uniek platform voor bedrijven die niet alleen zichtbaar willen zijn in de MSP-wereld, maar ook onderdeel zijn van de conversatie. Er is plek voor 1 sponsor in elk van de onderstaande categorieën.
Bonus
MSP late night businessclub
Sterke content opent deuren maar aan tafel moet jij het waarmaken. Tijdens onze netwerkavonden ontmoet je andere leiders die hun verhaal al scherp hebben staan en besteden we aandacht aan de groei van je bedrijf door relevante thema's te combineren met gerenommeerde sprekers.






€18k per jaar
gold sponsor commitment van 1 jaar
Heeft toegang tot exclusieve tafelsessies, inspirerende peers en concrete tools om jouw MSP verder te laten groeien.
2x aan tafel bij MSP Late Night als gast
1x 'Beyond the Leader' interview
Gegarandeerd 50.000 views via LinkedIn
Sponsor vermeldingen offline en online
BONUS: Toegang tot de MSP Late Night Businessclub
€30k per jaar
hoofdsponsor commitment van 2 jaar
Heeft toegang tot exclusieve tafelsessies, inspirerende peers en concrete tools om jouw MSP verder te laten groeien
