AI verandert de manier waarop MSP’s werken. Van automatische tickettriage tot datagedreven klantinzichten en AI-agents die processen sturen. Deze aflevering onderzoekt wat nu al werkt, waar grenzen liggen en hoe MSP’s realistisch en strategisch omgaan met automatisering en intelligentie.
this is msp late night the show for msp's yo we zijn er weer msb late night in onze tweede uitzending mijn naam is hans hans terhoven mijn vaste sidekick sjors brul welkom ik heb drie toppers uit de msb-wereld vandaag aan tafel ik ga jullie straks introduceren maar al eerst het onderwerp van vandaag de nieuwe intelligentie ai in de msb-wereld we kunnen tegenwoordig geen programma zien geen krant openslaan geen mens spreken en alles gaat over ai zowel zakelijk als privé waarbij veel zaken waarschijnlijk ook geen ai zijn maar daar gaan we het ook over redden neo-datacenters hebben we tegenwoordig datacenters die volledig worden ingericht op basis van processing power voor ai een enorme nieuwe groeiopportunity waarbij stroom de grootste uitdaging is maar ik wil allereerst naar de check-in ook om jullie daarin voor te stellen dus over naar de check-in normaliter zou ik jullie zelf voorstellen maar deze uitzending gaat over ai dus ik heb chad gevraagd om een introductie voor jullie te maken ik hoop niet dat het kale man uit bart is ik zet even mijn bril op ik ben ook een oude man inmiddels dus ik lees even voor wat de introductie van chad is je mag zeggen of je het er mee eens bent dat is prima als je het er niet mee eens bent geef even aan wat chad gemist heeft ik begin bij jou mark mark van de heuvel van roma ict welkom hij is de man van de praktijk geen hype geen grote woorden gewoon doen vanuit deurne runt hij roma ict maar de klant nog echt belt en ai gewoon moet werken hij test alles zelf en als het niet presteert gaat het eruit de nuchtere stem in de ai-storm mark van de heuvel van roma ict ik kan me daar redelijk goed in vinden ja niks aan toe te voegen kan je voor de kijkers ook kort toelichten wat roma betekent waar komt de naam vandaan roma is een verzinstel van mijn vrouw destijds bij gebrek aan beter door de twee uitersten van mijn volgende naam en van die van mijn compagnon te combineren rob en mark niks met chigeuners niet waar niks met chicoal maar nee la relder roma welkom dan gaan we naar mijn linkerhand naar roland slachter van kampai de man die communicatie slimmer maakt dan ooit waar anderen nog skips schrijven laat hij ai het gesprek voeren als technisch directeur van kampai weet hij precies waar de grens ligt tussen mens en machine en hoe je die elegant overschrijdt interessant dames en heren de stemachtig slimme support roland slachter van kampai bij pemuelos dat was gpt 6.0 ofzo denk ik ja dat was 6.0 dankjewel als wij er mee zijn mogen we dan ook iets serveren jullie mogen daar zeker iets serveren als jullie ze willen aanvullen mag dat ook anders mag vanavond niet dan mag ik eerst even op die verblijfde houding delen en kampai wat betekent kampai dat betekent proost op z'n poos kampai kampai kampai goed dan gaan we over naar jan jan van wijcheren van tradion onderdeel van future proof group soms kom je iemand tegen die technologie niet alleen gebruikt maar ermee speelt hij startte tradion vanuit zijn zolderkamer en bouwde het uit tot een voorloker in ai-gedreven ict hij praat niet over de toekomst hij neemt hem gewoon mee naar de studio letterlijk vandaag met humanoid die zit bij onze publiek rechtstreeks uit de wereld van morgen jan van wijchelen van tradeon jullie hebben het ook een beetje hè die klaar is zo makkelijk hier zit pa ja klopt de introductie al ja ik doe het ervoor hebben jullie daar nog iets van te voelen is het een vrouw of een man het is een man waar zie je dat precies aan dan haidkrui wat betekent tredion jan tredion is een fictieve naam toen ik in mijn bedrijf ben gestart heette het comtech maar er bestonden al heel veel comtechs in nederland dat was wat verwarrend ik moest er een nieuw naam bedenken en tredion.nl was vrij en dat bleek te lekker en het blijkt achteraf een kasteeltje frankrijk te zijn ben je er al geweest nee zoutenest oké hartstikke goed en je hebt inderdaad iemand meegenomen een robot een humanoid wat is een humanoid precies een humanoid is een robot in de vorm van een mens arme benen en beweegt als een mens en het grote voordeel van een humanoid is heel de wereld is natuurlijk afgestemd op mensen met armen en benen en zo'n humanoid kan je er in principe één op één op inzetten dus daar zit natuurlijk heel veel potentie in dat je je omgeving niet hoeft aan te passen voor de robot en wat kan hoe heet jouw die heeft een naam het is een unitree dus die komt uit china en om precies te zijn unitree v1 en die luistert mee naar ons gesprek hij staat nu uit de accu is letterlijk uit dus hij doet helemaal niks denk je dat juist goeie vraag maar heeft hij ook een vriend aan china maar in die zin hij kan wel heel stabiel lopen en hij kan handen geven high fives we zijn nu bezig om te laten communiceren dat is de functie die we te activeren zijn moet je hem programmeren of kan hij zelf leren nee je moet hem echt wel programmeren dus hij is in principe relatief dom in die zin hij beweegt niet autonoom op dit moment maar kan je een goed gesprek met hem voeren ja zeker zeker hij kan niet strijken dus dat is veel belangrijker kan hij strijken kan hij dat ook of niet ja voor degenen die het nieuws hebben volgen is hij besteller die is ze zeggen dat hij kan schenken ja de vaatwagens winkelaar had ik overal die heb je al toch ja ja dat is maar erg dat is wel heel amateurs hoor dan moet ik nog even zien of het zover komt opkort het op mootjes je wordt blij all right quote de getrouw starten we altijd even met een rondje het nieuws nieuws wat jullie de laatste tijd geraakt heeft gezien hebben kan zakelijk privé mag alles zijn roland zo het nieuws ja ik denk dat als we het dan over het onderwerp ai mogen hebben ja denk ik dat er aan een vooravond zitten van iets wat we elke dag als ik nu inlog op mijn eigen desktop krijg ik gewoon weer een pop-up van er is weer wat nieuws en ik denk dat ik zelfs nu nog in deze fase van het ondernemen elke dag weer zeker de laatste paar weken het is ongelooflijk zelfs de handleidingen houden het gewoon niet meer bij en dat vind ik wel de afgelopen week voor mezelf als ik onderdeel moet spreken het lijkt wel of iemand ergens een sleutel heeft omgedraaid van we gaan eventjes iets aanzetten of misschien ben ik hier te veel mee bezig geweest met dat ontwerp dat ik het meer zie maar de afgelopen week is het voor mij wel een paar dingen echt aarig aan dat ik dacht van zo verstelling wat is er gebeurd wat heeft iemand aangezet deze week ja ik zag een tijd terug een grafiek over hoelang technologie duurt om honderd miljoen gebruikers te realiseren en dan zie je het internet heeft daar twintig jaar over gedaan als je het allemaal terugloopt dan zie je dus bij chatty petit dat dat een aantal dagen is geweest dus de snelheid waarin ontwikkelingen plaatsvinden die gaat extraordinair hard en dat is ook hetgeen dat we dagelijks in het nieuws allemaal zien dus ja daar gaan we het vanavond over hebben en jij mark ik sluit me daar wel bij aan want wij zijn natuurlijk net als iedereen bezig met automatisering en ai en het is gewoon op dit moment ooit te lastig om het bij te kunnen halen en daar ben ik wel heel benieuwd naar hoe de rest erop kijkt en persoonlijk nog iets bijzonders bijgemaakt nee niet iets bijzonders oké jan het is niet van deze week maar natuurlijk het nieuws dat nvidia de chipmaker heel veel geld investeert in openai en dat openai chips koopt bij nvidia en dat de deals met amd worden gemaakt en amazon er wordt ontzettend veel geld rondgepompt ik zeg niet dat de ai-bubble aankomt maar ik word een beetje sceptisch er gebeurt al heel veel in een hele kleine club met bedrijfjes het was spannend waar het heen gaat we hebben natuurlijk de com bubbel gehad dat komt nu zelden op ons af dus ik kijk er wel zeer geïnteresseerd naar ik durf het niet te voorspellen ik denk dat niemand het kan voorspellen maar hoe dat nu werkt en die versiering bij elkaar vind ik heel bijzonder hoe dat loopt heb je het gevoel dat het te hard gaat ja dit moet ook eens ergens toeverdiend worden en daar komen we zo meteen weer op ai moet in de praktijk ook echt werken een relatief jonge technologie waar natuurlijk nog grote succesverhalen die willen we wel hebben in het mkb dat is niet een e-mailtje opstellen met jgpt dat is nog geen groot succesverhaal dat is knap dat kan ik ben begonnen met koud water zwemmen dat heb ik deze week twee keer gedaan dat was best pittig wat is koud water is dat ijsschaald water ja ongeveer en wat doe je dan steek je je teen erin of ga je er helemaal in het is vijf minuutjes zwemmen maar ik ga het gewoon even doen kan je vertellen dat is best lang vijf minuten in 10 graden dat hoop ik dus dat is de promise absoluut jij sjors ben jij ook een koudwaterswemmer nee ik heb wel zo'n ding zo'n natuurvijver dat sowieso jij hebt een huis in spanje daar is het alleen maar warm daar is het lekker warm water dus dat is helemaal geen enkel probleem ja ik moet eerlijk zeggen ik was maandag op autosummit bij paul hier in het publiek en daar was een futurist aan het woord en die zei dat in 2030 30 ongeveer van de uren die we maken als mens nu dat die dan door ai gemaakt worden dus dat vond ik best een heftig ding maar wel ook gaaf dus ik was altijd heel erg tegen basisinkomen en zo dat vond ik echt een links ingewikkeld verhaal maar inmiddels begin ik het geloof ik wel te snappen want uiteindelijk denk ik wel dat we langzaam de kant op gaan vroeger werd onderaan de markt van alles geautomatiseerd ik denk dat dat voorlopig nog wel even blijft die robotisering ondanks het gave apparaat van jou denk ik dat dat iets hoogdrempeliger is als het hele ai-verhaal wat je nu ziet en juist die laag daarboven heeft te vrezen denk ik en alles met een wit borstje heel goed gekozen vandaag is denk ik straks overbodig ja en dat gaat heel hard en dat vond ik echt wel een gave learning dus ik denk dat ik toch langzaam voor basisinkomen ga en dat wil niet zeggen dat ik dan automatisch d66 ga stemmen oké helder moet je nog iets schelen naar links moet je verder opzij ja mijn persoonlijke nieuws is niet zozeer technologie gerelateerd maar ik ben twee dagen geleden bij de dire straits experience geweest in utrecht in tivoli dat zijn twee leden van de originele dire straits die nog in de band zitten waaronder chris white dat is de saxofonist-trompetist met het typische dire straits geluid en ik was met een goede vriend van mij we hadden elkaar tien jaar geleden al geregeld tivoli een geweldig theater we stonden letterlijk vooraan en ik heb echt een wereldavond gehad gewoon ik kan in die geweld helemaal lopen ik heb de dire straits nog nooit zo goed live gehoord ze zijn beter geworden het reisde zelf 22 of 30 jaar niet meer op het was een bijzonder avond echt heel graag nog even terug naar ai hebben jullie een persoonlijke toepassing van ai die je veel waarde brengt in je dagelijks leven straks gaan we allemaal over zakelijke dingen hebben maar waar gebruik je ai persoonlijk ik vraag altijd thuis of ik gelijk heb als ik een discussie heb thuis dat heb ik gelijk heb je het ook zo getraind dat je altijd gelijk hebt of heb je in de statistiek als ik dan alsnog niet gelijk heb dan heb ik het gelijk dan heb je het toch nee maar zonder gekheid af en toe is het nog wel eens handig als je een drukke dag hebt gehad als je aan het einde van de dag druk hebt gehad dan ben ik misschien wel aardig genoeg geweest in mijn e-mail om gewoon te vragen aan aan wie vraag je dat dan aan koopaard ben ik aardig genoeg geweest in mijn reacties naar klanten of heb ik daar misschien wat kort af of had ik het anders kunnen doen dan word je vaak verbaasd ja soms wel zeker absoluut en dan lee ik krijg altijd hele aardige e-mails van jou ja dat is het meest saai dat ik die prompt heb gedaan dat is mijn dagelijks werk ook als ik veel weg ben doe het voor je vrouw welkom dat doe ik dan meestal zonder kopijnen want dat is buiten de organisatie maar ook als ik even wettend ben dat is echt een dagelijks ding ik wil niet alles weten maar ik zou wel heel graag willen weten dat is wel een dagelijks ding goeie toepassing george wat gebruik jij privé ik vind het wel heftig om te horen want uiteindelijk is dat een emotionele vraag ik ben heel rood wat ik weet van zoveel sjors voor jou privé wat gebruik je voor mij privé nou ja ik ben sowieso echt een chatsy petty man ik vind nog steeds dat die alexa integratie niet goed is claudia heet ze meer claudia heet mij ja want ik vind het fijn als het een naam heeft en dat je er nergens tegen kan praten mij heet aurelia heb mezelf bedacht vind ik dan weer moeilijk ja bedacht ze zelf ja snap ik maar nee ik gebruik het heel veel als ik onderweg ben in de auto dan praat ik veel daartegen zo'n late-night show bereid ik ook op die manier voor dan zeg ik joh stel even voor dat je hans bent dan word je iphone ineens veel korter veel breder dat is heel gek nee zo dat is natuurlijk niet aardig hans maar ik vraag je dat zo terug goed jan over mij jan waar gebruik jij ai voor uber even los van humanoids ja ik leef gezien op gpt dus ik praat veel tegen mijn agents allemaal linda al mijn ai agents heten linda dus ik praat hier veel tegen dat werkt perfect in de auto samenvattingen maken en wat ik tegenwoordig doe ik neem sessies op van evenementen bijvoorbeeld recent een autotask dattocom dan neem ik het gewoon op met de voice recorder en dan laat ik gewoon transcript en oogtepunten of de belangrijke punten eruit halen super handig je hoeft niemand om mee te schrijven je kan gewoon het verhaal luisteren en je zegt het is goed om die hoogtepunten transcripten ja de hoogtepunten van de presentatie ik snap het juur nee dat is wel weet ik niet maar ik kreeg vast wat goede oké top dat kon je toepassen ja ja goed ik heb een apparaatje ploud heet het ja die wil ik wel hebben dat is echt fantastisch ik zit in een gemeenteraad ik ben onderdeel van het bestuur van een gemeenschapsnijder we hebben regelmatig vergaderingen hij heeft mij gevraagd om te nooit te leren en ik denk dat is prima hij koopt zo'n ding maar hij koopt wel zo'n ding hij neemt dus echt werkelijk alles op hij wordt boven geslagen en dan moet je hem transcriben dan maak je er tekst van en dan maak je er gewoon perfecte samenvattingen van of verslagen van of op het moment dat ik in de auto zit gebruik ik hem ook om dingen op te nemen om later terug te halen dat is in ieder geval wat ik nu actueel heel veel gebruik en waar ik mee bezig ben maar dat heeft meer met een stukje toekomstbediening te maken is mijn huis is redelijk geautomatiseerd en ik wil ai daarin gaan laten bepalen wanneer ik een bepaalde machines niet aan ga zetten in verband met de warmtepomp een zonnepanelen en een accu-systeem dat is in ontwikkeling maar dat is wel iets waar ik primair wel heel erg nieuwsgierig aan ben ik heb de plaat besteld toevallig half oktober en ik moet erop wachten dus het is een heel populair device ik heb ook heel erg moeten wachten maar ik mocht hem niet installeren op een yourcloud laptop toen in de tijd want die hadden onderzoek gedaan want als je dan een applicatie wil dan moet je dat indienen daar ben ik sowieso wel niet gewend maar goed hij heeft dit een keer braaf gedaan en dan krijg je terug ja we gaan het niet doen want we zien dat de audio opgeslagen wordt in china en de audio wordt niet mij lijkt het top omdat de transcription gelijk gedaan werd oké dan is gelijk de audio weg dat is niet zo bij dat ding dus de audio blijft staan dus het is wel spannend ook ja het is spannend maar ik denk dat het geldt voor de meeste van dit soort technologieën zeker als het chinees is hoppakee jongens we moeten door naar de volgende rubriek naar de battle een stelling en graag jullie kort en meen erop ai zal binnen vijf jaar meer beslissingen nemen dan mensen in de msb roland ik denk dat ik zelf altijd de handtekening zet uiteindelijk maar ik denk dat ai wel een hele goede voorbereider is maar de vraag is meer beslissingen nemen dan mensen ja dat denk ik wel dat denk ik uiteindelijk wel ja ik denk dat wel als ik het dan vanuit de msp technische wereld zou bekijken dan zou ik het vanuit de technische vanuit de serverdesk zou ik dan de beslissingen verder geautoriseerd worden zeker het gaat over vijf jaar hè roland ik denk dat over vijf maanden dan heb je al bewezen dat ze een of twee keer hetzelfde hebben gedaan dat had je natuurlijk een keer zeg ik gewoon de paar ik denk zeker dat we erin zullen stemmen dus gaan we er heen of niet we gaan straks even dieper naar binnen denk ik wel aan je daar nu al ziet dat als het gaat over de klant-facing beslissingen dus de bepalingen die nu de servicedesk of een systeembeheerder doet op basis van de vraag van een klant dat die keer geautomatiseerd kan worden en dat je in de loop der tijd ook ai gaat gebruiken om op een hoger c-level niveau dingen voor je te uit te vissen vandaag is het meer dan mensen dat is eigenlijk waar we heen gaan hoe is het meer dan mensen daar zijn natuurlijk heel veel discussies over ik denk dat ai een grote bijdrage levert daar zijn we over eens daar gaan we het straks nog wat dieper over hebben maar zal het meer beslissen zijn dat is de enige vraag ik denk dat we zo beslissen maar dat we op dit moment en ook nu nog net even het laatste vinkje aan de klant vragen weet je het zeker dat stukje als een klant op een gegeven moment al jaren zoiets heeft gehad eigenlijk is dat goed bevallen dat op het daar jaar zeggen van na zes maanden denk ik als je het nou dertig keer ja hebt gezegd haal je dan bij de 31e keer nog een keer dat weer door je hele helptest heen en jagen of zeg je van nou dat is ook dertig keer goed in ons vakgebied zijn er heel veel msp'ers voor nodig die datzelfde dragen als er nou een paar partijen zijn die daarmee pionieren denk ik dat het lastig in de draagkracht is om het daar te accepteren bij de eindgebruikers bij mij is het bij de klanten maar weten die dat al jongens die parkeren we even we parkeren even jan ik wilde bij jou bij de intro ben ik het eigenlijk vergeten maar als ik jou zie moet ik altijd toen we elkaar de eerste keer ontmoeten ik denk vijf zes jaar geleden toen vertelde je mij een verhaal dat is me altijd bijgeleefd en dat is het verhaal met jouw albert heijn bonuskaart een stuk techniek zonder nou de kloe direct weg te beven zou je dat willen vertellen ik vind de technologie mooi en ik vind het leuk om toe te passen ik zag een nfc-chip die je in je hand kunt implementeren daar kan je deuren mee overdoen er staat een linkedin-visitekaartje op en daar zit gewoon onderhouds maar toen kwam ik ook een creditkaartchip tegen die je ook onderhouds kunt implementeren dus die zit bij mij uit die is een creditkaartchip en daar kan ik mee betalen dus dan pak ik mijn bonuskaart met albert heijn en dan pin ik dan mee en zeg ik tegen die vrouw ik heb me betaald met de bonuskaart dus het komt wel goed dan ga ik de kasseur af in de warren totale verwarring hoe kan die man met zijn bonuskaart betalen en een ander verhaal is ik was op het strand in renesse en ik had hem net in mijn hand en ik dacht dit ga ik testen en ik wist dat ik bij de strandtent kon betalen met deze kaart dat was van dezelfde provider dus ik kwam eraan in mijn zwembroek niks bij me ik bestelde een cappuccino ik zeg die ga ik betalen dus ik hou mijn hand ervoor en hij vraagt dan de pincoder en toen dacht ik dat is dan m'n telefoon dus ik zeg tegen gerard lubach ik heb een chip in m'n hand maar ik kom even een pincode halen zij pakt zo die cappuccino terug hij zegt ik zie u zo meneer het lijkt me wel dat alles gebeurd het zijn niet alleen succesverhalen maar het is best leuk om te passen voor jou jan de stelling binnen vijf jaar meer beslissingen ja absoluut want wij als msb heel veel kleine beslissingen nemen en die kunnen zeker binnen vijf jaar geautomiseerd worden ik denk dat dat valt gestaat met hoeveel wij gaan vertrouwen op ai want ik ben best wel veel met ai bezig ik ben daar super enthousiast over maar het is nog niet perfect er zit natuurlijk best wel een foutmarge in en als er nou een keer echt een goede fout gaat dan vertraagt het proces wel het gaat nooit meer weg maar dat bepaalt toch de snelheid waarmee je het gaat implementeren een challenging statement misschien maar de service desk die zal volledig verdwijnen en louder door techniek worden ingevuld zijn we het daarmee eens nee jan nee absoluut niet ik denk dat het aantal variabels veel te groot is om dat te automatiseren dat is niet juist een reden als de variabel heel groot is je zegt 100 weg ik denk dat je altijd een soort esclatus hebt dat mensen met mensen willen praten en willen uitleggen waarom dat die printer niet werkt heel erg belangrijk is terwijl het helemaal geen p1 is maar er moeten contracten getekend worden waar een hele grote wiel aan vasthangt sommige contexten ga je niet kwijt kunnen dus ik denk dat je altijd een soort escape houdt van echte mensen plus dat je misschien zometeen wel een msp krijgt waar je iets meer betaalt maar dat je echt mensen aan de telefoon krijgt dit is heel schaalbaar hoe merk je het verschil dan ik denk dat de stelling is van honderd procent nee ik denk dat er heel veel weggaat maar dat er altijd menselijk interactie is om die keuzes te maken en dat is ook weer een soort wat ik net zei wij vertrouwen kunnen wij wel heel veel vertrouwen ja hier kunnen wij honderd procent vertrouwen de feitelijkheid van lbm-modellen is geen honderd procent en als slechte gewoontes weg ik denk dat ai ons gaat helpen om slechts de gewoontes weg te halen maar ook de slechte gewoontes weg te halen ik geef wel de voorbeeld van een werker die elke dag iemand aan de telefoon krijgt dat hij uit de verkeerde printlade print en die kan elke dag iemand terugbellen op de kantoor elke dag wordt die persoon weer geholpen en elke dag denkt dat wij dat iemand hebben geholpen maar de persoon die zou beter geholpen zijn als daar wat slims achter zit dat er geanalyseerd wordt van je hebt al vaker gebeld dan is dat een oplossing sterk nog we hebben het al voor je gedaan dus de slechtste gewoonten en ook de simpele gewoonten kunnen eruit gehaald worden dat absoluut maar door de engineers die het meer tijd krijgen ben je het mee eens dat het niet 100 geld is super stel nou honderd keer dezelfde vraag aan een ai en je krijgt uiteindelijk toch niet honderd keer hetzelfde aanbod het is vrijwel de aantal dauwers die we al hebben gehad dat is denk ik wel weer een ander subject nee maar dat wil dus zeggen dat het op dit moment in ieder geval nog niet feilloos is ik weet het zeker als je nu nu bij mij niet maar denk je dat we daar in de toekomst naartoe gaan dat we daar een heel dat we daar kan benaderen maar ik ben het met jan eens dat we het niet helemaal zonder mensen kunnen dus je zegt eigenlijk dat je eigen datasource dan nog niet op orde is kijk ik ben het een beetje eens je gaat de ai niet laten praten naar externe sources ik doe zelf al 24 jaar dit en dat houdt in dat er heel veel kennis in de organisatie is ticketsystemen je hebt dingen genoteerd er staat ongelooflijk veel data in dat houdt in dat met die data als daar de ai tegenaan gesproken wordt en aangevuld wordt met externe bronnen dan heb je er wel wat aan je moet natuurlijk niet je datasource uit 2003 erbij gaan halen waar we nogal met open source met linux omdat dat allemaal gratis was dat is wel het probleem want ik had daar straks een belangrijke pauze over je hebt een probleem met een programma account view wat je tien jaar geleden hebt ook gelost dat is wel een goed voorbeeld want dat is nog steeds hetzelfde met de curriculum uiteindelijk kun je die data niet meer gebruiken voor het probleem wat nu optreedt ook al zou het daarop lijken maar ook daar zijn natuurlijk systemen voor in de instructies kan je daar wel tegenaan praten waarmee hij werkt ik denk dat het belangrijk is er zijn een aantal onderzoeken geweest eentje is van mit geweest twee maanden geleden uit mijn hoofd dat 90 van de ai-projecten die gestart waren bij het bedrijfsleven zijn mislukt een hele rits van die mislukt zijn ik denk dat die steeds beter worden maar er blijft een soort menselijke factor nodig die op bepaalde processen akkoord moet worden gegeven omdat wij niet durven ai daarvoor de verantwoordelijkheid geven plus ik sluit niet uit dat er bij wet verpricht wordt dat er een mens tussen zit want we zeggen ja we gaan onze maatschappij niet aan het model ophangen vervalidaties ja dus ik denk dat echt een soort iedereen is super hyped over ai en ik ben ook super enthousiast maar er moet echt wat realisme in komen en er niet ja ik vind die verre gezicht dat het allemaal honderd procent automatisch is daar geloof ik niet in ik denk dat mensen gewoon denken we kopen de tools in we kopen ai en we hebben het nu niet goed van elkaar ik hoor over in de markt we kunnen een tooltje aanzetten je pakt je creditcard je koopt een tool en je laat het los op je data source neem voor mij aan als je je eigen proces in je eigen data source dat data lake niet voor elkaar hebt als het niet schoon is dan brengt het eigenlijk meer aandacht op de rotzooi dan daadwerkelijk wat je eruit wil halen daar gaan we het nu over hebben in de volgende rubriek dus dank voor het bruggetje we gaan naar deal or no deal we gaan het hebben over hoe jullie op dit moment ai inzetten of daar aan het boeven zijn met dat statement dat iedere msp zit met dezelfde vraag gaan we het zelf bouwen kopen we losse tools gaan we die zelf integreren of wachten we op de grote platforms dat is de overarching question denk ik mark ben jij dagelijks hierbij bezig kan je voorrunden geven wat je al toegepast hebt ja we zijn er dagelijks mee bezig wat wij gedaan hebben is gebruikmaken van een aantal geautomatiseerde wurfelsystemen die ons in staat stellen op dit moment om de inhoud van tickets tegen in ons geval open ai aan te laten praten en vervolgens daar een terugkoppeling op te geven met dit ticket zou wel eens heel goed in deze categorieprijs horen driage nou ja driage inderdaad dan wordt er een kliktekenaar wat de tenneur is van de mail of de reactie die we binnenkrijgen of dat een hoge of lage prioriteit is dus daar wordt ook naar gekeken en op basis van de vraag wordt er al een voorstel gedaan op een mogelijke oplossing of de manier waarop een service desk een medewerker zou kunnen reageren daar is bij ons de integratie van echt het gebruik maken van een stukje ai die iets terug koppelt op basis van de inhoud van een ticket is dat een van losse tools die je gekocht hebt of iets met jezelf te zenden dit is een tool die wij gekocht hebben en die gebruik maakt van de azure openai stack zeg maar ik denk dat het voor de gemiddelde en zelfs de semi grote msp'er of überhaupt welk ander bedrijf dan ook in nederland of misschien zelf wel in heel de wereld gewoon niet te doen is om zelf aan ai te gaan sleutelen want tegen de tijd dat wij zover zijn dat we iets voor elkaar geboxed hebben zijn de microsoft's van deze wereld ons alweer super hard voorbij gestoomd dat kunnen wij niet tegenom boxen wat is de business impact van wat je nu ingevoerd hebt de business impact brengt ons nu dat alle tickets voor 80 ongeveer op een goede manier gecategoriseerd en geprioriteerd worden slagwoord priorisation en daarop zitten we op basis van een stukje terugkoppeling de service-as-media-werkzaamheden kunnen helpen en dat scheelt ons gemiddeld tussen de ik denk tussen de 20 en 40 procent die wij nu minder tijd hoeven te besteden aan een ticket oké maar kun je daar mensen bij uitgespaard daar hebben wij geen mensen mee uitgespaard tenminste daar heb ik niet bewust mensen voor uitgespaard dat betekent wel dat je er weer af bent gereden ik heb capaciteit over dus je gaat die mensen doen naar een andere ding hij maakt 80 procent wat doet een normale servicedeskmedewerker is toch ook gewoon 80 procent we streven altijd gewoon naar veel te veel denk je ik hoor jou net ook zeggen ik vind dat best ingewikkeld dat statement het is niet goed genoeg we moeten het controleren laten we nou niet doen alsof we heilig zijn als mens we zijn eigenlijk als je ziet wat je voor het geldt niet overal maar kaliberpersoneel kan vasthouden op een servicedesk ik denk dat we blij zijn dat we ai hebben dat we 80 qua triage kunnen automatiseren op die manier wat doet een junior systeembeheerder of een junior helpdeskbeheerder je houdt nu de stelling door dat de stelling geen helpdesk was ik ben het met je eens maar het was helemaal geen helpdesk daar kwam de stelling vandaan maar daardoor zie je ook hoe jullie het persoonlijk op dit moment verbruikt hebben het grootste probleem is dat we op dit moment alle tickets die binnenkomen dat kan een verkoopvraag zijn dat kan een klacht zijn dat kan gewoon een probleem zijn iedereen op de servicedesk als we er niks aan zouden doen zouden we al die tickets moeten beoordelen nu krouden we ook een verkoopticket dat betekent dat we automatisch aan de achterkant naar de verkoopafdeling zuren dat scheelt de mensen op de servicedesk want daar scoor je heel veel overgroot aan aan een hotspot die ze nieuw moeten behandelen dan heb je het eigenlijk alleen nog over de tickets die mensen geschreven hebben maar heb je enig idee we monitoren allemaal toch we hebben tools we hebben allemaal integraties heb je enig idee hoeveel informatie er in zo'n ticket staat een normale serverdeskmedewerker die ziet drie a4'tjes vol met allemaal noise tekens geen idee hoe zouden ze het kunnen redden zo implementeren wij het wij hebben een dame die zegt hij kan het moet ik hem weer vasthouden ja je moet hem heel even vasthouden en ook nog je handen wouden touwen en je jasje recht we doen het wel direct ik wil even aangeven je hebt een hele mooie infographic gemaakt ik denk dat dat een ander punt is zijn jullie met infographic misschien kan er iemand op het knopje drukken dat is de infographic scene van kampai ja hoor ronald wat zien we hier een hele drukke slide ik denk dat elke msp'er gemiddeld een heleboel tools heeft dat is aan de linkerkant daar heb je het over de fedora aan de linkerkant hebben we dan eigenlijk alle collectors alle scans alle bronnen waar informatie vandaan zou kunnen komen dat hebben jullie in place op dit moment dat hebben wij in place en ook in overnames in de msp gebeuren er natuurlijk ook overnames in onze vendoorland waardoor alle leveranciers allemaal eigen layouts hebben van documenten je kan tegenwoordig niet meer de output van de pakketten leveren aan je klant dat is onmogelijk meer dus linkerkant hebben wij allemaal scans draaien collectoren denken aan microsoft 365 scans of pentesten vulnerability scans en die output daarvan laten wij geautomatiseerd in een data lake komen met power automate wordt dat volledig verdeeld in klanten er worden extra metatechs aan toegevoegd waardoor we met een magic agent een koopwaardig agent uiteraard omdat het in onze eigen omgeving leeft kunnen wij daar instructies op geven en ook vragen nastellen analyses op doen het is niet zozeer aan de servicetekenskant aan tickets maar meer aan de output van de resultaten ervan van audit scans van fundability scans om te rapporteren naar de klant zodat je op eenduidige manier kan rapporteren en ook kan vragen en sterker nog ook de klant toegang kan geven want wij hebben zelf de power bi fase overgeslagen vragen we niet waarom maar die hebben wij overgeslagen goed omdat wij geen technische onderleg zijn op power bi want elk klant wil wat anders dit is eigenlijk een shit-rechter alles wordt opgeslagen omdat het altijd documenten genereert dat zijn pdf's word documenten excel noem maar op je facturen je overeenkomsten die je hebt getekend met alles wat je maar kan bedenken wat een klant gerenoteerd is all the shit en ai kan daar gewoon uit een rol tegenaan praten dus als je een cfo bent dan zeg je dat je een cfo bent dan heb je niks te maken met hoeveel tickets of hoeveel patches je niet hebt gemist dit is gewoon wat is de flow wat is de groei van je facturatiewezen hoeveel heb je meer uitgegeven aan microsoft 365 waar we support of wat dan ook ik zie jouw magic box staan is dat jullie secret source wat je zelf hebt gebouwd het is niet een secret source want het is ai het is hoe je het implementeert en in deel dat je het inricht de instructies de klantbehoeften je luistert naar de klant wat wil de klant nou eigenlijk de klant wil geen onzin die wil niet paarse groene blauwe reports die snapt er niks van die bellen ons op ik krijg nu weer een mail vanuit een applicatie die ken ik niet ik wil van kampai een rapport hebben dit is een kampai rapport en dit is voor elke klant beschikbaar dit is voor elke klant beschikbaar ja en hoe stel je dat beschikbaar dat is geautomatiseerd dus alles wat mails output geeft wordt met power automate herkend dan wordt de klant wordt daar wordt gezien vanuit de psa die wij gebruiken krijgt een flow wordt afgestort wordt aangemaakt en alles wat er daarna dan gestuurd wordt vanuit alle systemen omdat we de psa hebben wordt dat herkend en wat brengt dit jou wat is de reactie van jou en van jouw partners klanten hierin hiermee creëer je waarschijnlijk ook opportunities eigenlijk de klant vraagt altijd vragen die wij in het verleden nooit hadden die vraagt altijd we konden altijd heel vaak zien wat we wel hadden gedaan gezegd wat we wel hebben gedaan we hebben zoveel computers gepest hoeveel hebben we er niet gedaan dan of wat heb je nou gemist of kan je vertellen wat er in het afgelopen jaar is gebeurd met onze gebruikersgroei hoeveel mensen hebben ongeoffboard dus ja op een gegeven moment zou je alleen maar moeten programmeren met power bi's weer een vraag weer een vraag dus je moet continu andere widgets maken het is net als thuis er zitten altijd vragen waar je net geen antwoord op hebt hier zijn we wel heel druk mee het is natuurlijk lastig om de output zo te krijgen zodat iedereen hetzelfde is om een rapport te krijgen maar ja eigenlijk hoeft dat natuurlijk niet want de klant logt in en die heeft ook een dna die heeft ook een rol en die heeft een andere en hele andere vraagstellingen daarvoor en de gebruiker leert dan eigenlijk het systeem leert naar het gebruik zoals ik tegen het systeem praat is het bijvoorbeeld anders dan iemand die bij ons het technisch alleen doet want die hebben hele andere informatie uit de documenten uit de output en we leven natuurlijk wel in een ecosysteem wat nog niet klaar is dat alles daadwerkelijk met elkaar kan praten de ideale wereld daar werken we heel hard aan maar het is er nog niet het enige wat de applicaties altijd doen is het sturen van documenten 90 is onleesbaar en gemaakt voor een specifieke rol maar nooit voor de rol van degene die je moet hebben maar omdat je de documenten bij elkaar brengt kan je wel relaties maken ik moest zo afvieten ik was natuurlijk een beetje benieuwd ik denk dat dit een heel mooi porret een mooi voorbeeld is voor hoe een msb inderdaad data insights gebruikt in zeg maar business impacts voor klanten wat je veel ziet is dat techniek gebruikt wordt intern om techniek te verweteren maar een msb die denkt aan klant insights dat is denk ik een hele goede ontwikkeling wat we veel vaker zouden moeten zien jan ja ik heb een allerlei allergieën en geen goed of slecht ik heb de 25 jaar dat ik msb ben allerlei slimme dingen bedacht en ook gebouwd en dan kwam het later gewoon in de applicatie zelf terug waar veel krachtiger was dus wij wachten echt tot de platform zelf gaan integreren dat triage heb ik gehoord dat dat ook al komt in het platform wat wij gebruiken ja dat het zelf ontwikkelt was de ontwikkeltijd weer voor niks geweest wij hebben een data lake gemaakt met al onze dict-informatie gewoon eens kijken kunnen we dat met ai bevragen want dat zat niet in ons oplossing dat werkt helemaal niet zo goed wat ik uiteindelijk zie als je als msp zelf echt ontwikkelt dan moet je daar echt heel veel capaciteit voor hebben en je moet het ook bijhouden dat is die grootse uiterlijk als we iets heel tofs maken dan moet je het bijhouden en ik haal gewoon een maand van de dag een vendor dan moet ik de goede vendor hebben en die heeft natuurlijk zoveel power om te ontwikkelen dat kan ik als msp wij zijn met 60 medewerkers dat kan ik niet tegenop dus ik ben daar van teruggekomen ik heb een wachthoris geschreven af en dan lifte ik mee op de technologie van de vendor ja volgens mij doen we het best goed wij verplikken elkaar natuurlijk regelmatig en ik was heel erg over de indruk van wat hun gebouwd hebben als ik kijk naar de vragen die wij krijgen van onze klanten dan kan ik die met de oplossing die kampai gebruikt niet beantwoorden want dit soort vragen krijgen wij op dit moment niet wij gebruiken natuurlijk op dit moment een aantal dezelfde soort tools en we hebben daar een aantal basisrapportages uitgehaald die voor onze klanten gewoon op dit moment meer dan ruim voldoende zijn en in de maandelijkse jaarlijkse of taalrijkse gesprekken daar komen zeg maar wel de losse dings in terug en ik verwacht net als wat jan ook al gegeven heeft dat die consolidatie en die integratie met al die verschillende tools die hotstakes en daar zien we ook echt bijna dagelijks zien we daar wel iets aan terug die wordt steeds beter dat is ook logisch want wij zitten in een advisory board en wij zitten tegen zo'n leverancier te vertellen wat we willen hebben dus die leverancier die heeft natuurlijk heel slim zijn volkscircuit in de msp landschap zitten dus ik snap waar het vandaan komt zeg maar maar het is geen goed of slecht want jij hebt nu wel een voorsprong je kan bepaalde klanten misschien aanspreken terwijl wij heel efficiënt zijn en geen overheadkosten hebben waardoor we weer een voordeel hebben dus dat is misschien goed ik denk ook dat het in de toekomst ook steeds zichtbaarder wordt vroeger hadden we toeltjes iedereen kocht toeltjes je ging naar evenementen toe en je moest kijken wat daar stond hoe goed dat evenement was vroeger kon je met vondstjes gewoon met een rugzak terugkomen dan kreeg je die rugzak ook weg niet altijd kan ik het je wel zeggen bij de goede partijen maar tegenwoordig hebben wij in ieder geval als organisatie besloten echt de beste keuze gemaakt van we kiezen echt voor de integratie en jij zegt we wachten daarop is zeker ook een keuze maar je ziet ook dat er net een paar onbelossingen zijn die net op dit moment nog op die blind spots springen die het leven nu tot wachten wel heel gemakkelijk maken en triage is daar een heel goed voorbeeld van het recappen van alerts is daar een goed voorbeeld van en er zijn natuurlijk andere oplossingen die zeker wel gaan komen maar als je altijd een organisatie bent die echt nog niveau spookt dan is dat wel echt een hele belangrijke punt om daar ook in te springen maar wil jij nog een enge zo hij is dat is een lijf dat is een droge mond ook naar wijn gesproken ja tijd voor ons volgende topic we gaan door naar bar talk kan de mes wel of niet vervangen nou even jullie expertmening maar ja mensen stellen ons dan natuurlijk weleens de vraag hè ai gaat ai de mens vervangen maar ik zeg altijd fuck no absoluut niet en zelfs ook niet wat geloof ik niet want ik denk dat juist die menselijkheid die verbinding dat maakt het verschil dat is waarom mensen kopen van mensen dat is waar relaties gebouwd worden dus ik geloof wel dat ai echt alles een stuk efficiënter kan maken productiever kan maken dat ook moet zeker ik denk aan het rka-opdracht ook al als we naar het sales vak kijken er zijn veel te weinig sales professionals die überhaupt iets effectiefs met ai doen maar het gaat het nooit vervangen ik denk dat de secret sauce is de combinatie van een human versus ai nou zo'n mooie uitspraak is natuurlijk a fool with a tool is still a fool dus ik hoor hier heel veel techniek maar de mensen die het buiten in het veld moeten verkopen geef ze alsjeblieft niet die tool want ja heb je een fool aangenomen dan gaat hij niet zoveel met die tool doen dan gaat hij alleen maar naar binnen kijken dus ik denk zelf dat die verkoper echt getraind moet worden in hoe hij die tool moet gebruiken maar dat verkochingen namelijk gebaat zijn bij goede frameworks dus als je geen goed framework hebt geldt voor technieken helpdesk of wat dan ook maar ook voor sales wat bedoel je met framework methodologie je moet een ai-machine wel voeden met een bepaald framework die je vervolgens kunt bevragen op basis van dat framework een sales-methodologie een sales-methodologie je zegt dit is de methodologie die ik hanteer dit is zoals wij het werk hebben serieus stiekem ze hebben poppels daar ja en daar tegenaan praten ik denk dat dat heel belangrijk is want anders heb je die inconsistentie dus ik hoorde je ook een gesprek over ai is nog niet betrouwbaar nog niet consistent zolang je hem geen framework geeft waar moet hij dan je antwoord tegen valideren maar dat is ook de menselijkheid die blijft want wij zullen als mensen ook moeten blijven valideren want als je dat niet meer doet als je als mens niet meer blijft denken wat blijft er dan straks nog van je over want je wordt natuurlijk echt lazy as fuck als je niet meer zelf die slag nog blijft maken van heel vaak fuck sorry ja dat zei ze al die verkopers zeiden deze is fuck lead or be led dat is dan de vraag maar ik denk wel een mooi mooi voorbeeld ik weet nog dat ik voor het eerst een verkeerde vroeg aan een leuk meisje toen dacht ik van wanneer ga ik dit vragen heb jij vast wat dat is al heel lang geleden hoor maar dat ik voorbereiding had ik zei je ziet me het niet doen toch nee dat is het punt al zou ik een chatje kwartier hebben zou het me niet lukken het was de humor nooit meer nee maar waarom niet heel simpel want verkoop gaat over timing dus al zou het handboek staan nu moet je zeggen wat heb je mooie blauwe ogen en je timing is niet goed dus in het salesvak is timing iets wat jcpt niet gaat leren dus ik denk dat dat voor mij even de menselijke kant is de verbinding maar ook timing dat ga je nooit kunnen regelen met er zitten mooie diwams in die markt in het salesvak ja dat is ook niks ik kan me echt zo goed voorstellen dat je in het salesvak als verkoper je eigen door ai laat informeren zoveel mogelijk over die potentiële klant in zijn vakgebied in zijn industrie in zijn technische niveau waar dat soort bedrijven in zitten en dat je op basis daarvan die verkooppitch gaat houden aan de andere kant als je gaat kijken naar nou ja de technische kant van de tools die wij gebruiken dan kan ik me voorstellen dat je juist wel ai en een aantal nou ja wat we straks ook al hadden beslissingen gaat maken en daar de mensen vader over gaat uit dus basisbeslissingen wel want er zijn heel veel dingen in het salesproces die ai prima kan vervullen alleen ik geloof niet dat ai een deal gaat klozen of die langetermijnrelatie met je klant gaat opbouwen of een cross-en-up zo gaat zorgen en je schetst net een hele mooie situatie sales die gaat sparren met ai over potentiële klanten nou dan mag je mij vertellen hoe voel je je dat dat echt daadwerkelijk in de praktijk al ziet doen want ik schrik er af en toe van als ik sales professionals spreek om te horen wat doe je nou echt met ai of met jouw vakgebied maar schrikken we niet sowieso qua sales van ms space ja als ik heel eerlijk ben ja kijk maar nou hans zullen we dit bezig herkeren ja techtherapy jan hoe geef je leiding aan ai door in de lier te blijven dat is belangrijk schets eens hoe dat werkt binnen tredio ben jij de mastermind in dat gebied ja ik ben wel van de nieuwe projecten en innovaties dat helpt natuurlijk met de rol die ik heb als algemeen directeur om daar prioriteit aan te hangen en dan zie je dat het heel makkelijk is om mensen in de eerste instantie enthousiast te maken en om het dan in een dagelijks proces te laten terugkomen dat is natuurlijk veel lastiger dat bom zie je daarin kan je een voorbeeld geven ja ik denk dat wij maken plannen van aanpak voor projecten daar kan je natuurlijk met ai best wel een stuk van automatiseren en dan laat je dat zien dat is best wel adjusted en dan kom je een paar weken later een ingenieur tegen die zegt dat is een plan van aanpak nog te tikken met drie vinger kom op hebben we dan ook dit plafond aanpak binnen het regio dit voor een klant we hebben natuurlijk een template en die kan je toetsen dus dat is het laag hangend fruit daarentegen hebben wij dan onze engineers in de tech stack en die zijn wel erg gemotiveerd om ai toe te passen die voelen zich juist geremd wanneer komt nou die vette functie ik heb het gezien op de conferentie die moet het meer remmen eigenlijk daarin dat is wel mooi dat ze graag winnen dat ze het niet als bedreigend ervaren ja want die hebben er baar bij dat kost ze minder tijd wij hadden ook wel weer een beetje aanval met metal de saleskanten die vinden het veel lastiger om daarmee aan de slag te gaan dan onze tech guys onze services medewerkers onze systeembeheersers die zijn daar veel adoptiever in dan alles wat zeg maar meer commercieel georiënteerd is ja er zit natuurlijk wel een groot verschil tussen techniek en een aantal rationele vraagstukken waar techniek heel erg ondersteunend is om je daarin te helpen maar sales draait natuurlijk enorm om relatie dat draait enorm om de relatie die wij bijvoorbeeld met elkaar hebben dat is vrij lastig om dat door techniek te vervangen sterker nog dat wil je niet want die relatie is vaak maar om techniek te gebruiken ondersteunend eraan is dit heel erg goed voor gespreksverslagen emoties voordelen van producten pitchen waar je aan de hand van hetgeen wat klanten gebruiken wellicht zaken laat liggen wij gebruiken ook dat soort tools dat is magic dat is echt heel erg goed ja maar toch hè als je weet kijken in een zes jaar geleden maakten wij ontvechten voor het leveren van een nieuwe server en dat bestond uit één a4'tje en daar stond bovenin waar de server koopst en daar stond onderin installatieserver op locatie 20 uur en dat was het dan bijvoorbeeld om je maar een voordeel te geven op het moment dat je daarmee aan de slag gaat dan heb je verkocht dat je je server op locatie gaat installeren maar dan komt dit bij je dan bent de backup vergeten je moet dit nog regelen je moet dat nog documenteren nu hebben we daar gewoon een standaard template in zitten en inderdaad met wat je zegt ze kunnen daar gebruik van maken je krijgt een compleet projectvoorstel hij berekent zelfs op basis van de andere schattingen hoeveel uren je daarmee bezig bent en heel je project en faseplan mocht uitgeschreven inclusief als we dit hebben gedaan is het project opgeleverd krijg je een fortuur het staat er niet uiterlijk op die manier maar op het moment dat je meer laat doen dit zijn gewoon echte werken hoe werkt dat bij jou mark hoe geef je leiding aan ai is dat gelijk aan bij jan wij gebruiken de generatieve ai op deze manier en de werkelijke kant daar heb ik net zo'n struggle met de mensen om het op die manier ook goed te gebruiken als wat jan eigenlijk een beetje ervaart aan de techniek zie je inderdaad dat er heel veel gepionierd wordt om daar meer uit te gaan halen en er wordt nog steeds meer gevraagd van kunnen we ook in ons ticketsysteem nog meer dingen automatiseren om de noise dan bepaalde alerts wat jij straks ook aan refereerde om die er tussenuit te halen om erachter te zorgen dat wij gewoon bezig kunnen zijn met het omwonen van nieuwe gebruikers en het helpen van onze klanten en daar zo min mogelijk tijd mee kwijt te zijn ze schrijven geen regelcode meer alles komt uit ai bij die jongens dat is echt winst dat is echt winst en jou ronald ik zat even na te denken over wat jan zei ik denk dat het heel erg belangrijk is dit is natuurlijk zo we zijn alle technisch dus hoe makkelijk is het om het gewoon aan te zetten om aan het enthousiasten te worden daar enthousiast mee je kan de hele dag enthousiast zijn en als ondernemer zijnde zie je zoveel mogelijkheden maar voor de organisatie is dat natuurlijk niet heel erg optimaal je moet echt wel voor jezelf een visie maken en een proces bedenken wat wil je doen en wat wil je eruit halen en wat wil je aanpakken om het te verbeteren want dat is de enige manier om het uiteindelijk ook te laten landen want als je niet omschrijft wat je uiteindelijk zou willen dan heb je geen leiding meer dan doe je een beetje een management team dat vind jij ook de mastermind nee zeker niet omdat iedereen enthousiast is over alles dan moeten we elkaar remmen we hebben droge kamertjes we hebben mogelijkheden kamertjes en beperkingen kamertjes en daaruit moeten we de grenzen bepalen wat dan mogelijk is dus ai loslaten nee je moet het echt wel begeleiden en bedoelen je hebt er twee dingen in je hebt zeg maar dat je een proces hebt dat we gaan verbeteren plus innovatie in je bedrijf en innovatie in je bedrijf moet je niet kaderen dat is juist je gaat er mee aan de slag wat zijn jouw mogelijkheden ja absoluut en soms zijn er mogelijkheden die je nu denkt dat het helemaal geen zin is maar ja dan heb je hetzelfde in het begin van het versprekscijfer over twee jaar dat weet je niet dus alles wat je nu denkt wat onmogelijk zou kunnen zijn wij hebben recent in de zomer eigenlijk een heel simpele floopdag de vakantie is bij ons altijd enorm druk met tickets ik ga naar het buitenland toe heb je enige daten 300 tickets per maand wat bij ons doorgaat en mensen op vakantie gaan en conditional accessen open moeten wij hebben aangegeven dat proces dan gaan wij leiden hoe willen wij dat nou dat hebben we geïmplementeerd dat het volledig van a tot z zonder tussenkomst van iets alleen de eindgebruiker die zegt oké geautomatiseerd voor alles tot en met het vragen van welk land tot en met het clinical access policy in the tenant dat is een proces die we van a tot z beschreven hebben en hebben uitgevoerd we gaan even verder naar wat jullie jullie allemaal bedenken in bedrijven en doorzetten wat vinden jullie mensen daarvan daar hebben we een mooie rubriek voor dat heet bij de koffieautomaat ik blijf het een heerlijk liedje vinden jan weerstand of medewerking bij inzet van ai je gaf net het antwoord eigenlijk al meer medewerking denk ik versie of medewerking versie of weerstand ja die bij de commerciële kant is natuurlijk minder draagvlak voor daarin dat zijn ze van jullie ook waarschijnlijk ja dat ook maar ik denk dat het valt en we vragen wat vertellen ze bij de koffieautoma dan zeggen ze jan heeft weer wat nieuws o jee daar komt-ie weer komt-ie weer ja met zijn humanoid ja hij is het al af ja dus nee dat valt ik denk dat wij soms te snel gaan maar het is voor's en tegen's we rijden heel langzaam daar laten we onze neus maar af door stoten we lopen wel voorop als we dat werken ook echt werken met jouw koffie-automaat komen ze ook bij jou terug heb je eerst bij koffie thuis hoe bedoel je koffie-automaat wanneer je altijd een auto hebt over je machine heb je dat toch zowel koffie-machine maar jij trekkerde mij wel net toen jij zei over die 20 uur en die server oh ja dan zijn we de backup nog vergeten we moeten nog een ups we moeten nog een dingetje wat is nou commercieel slimmer want als je in één keer die hele goede offerten hebt vanuit ai dan zegt die klant misschien wel dat is te duur ja ik wou dat jij gewoon een heel mooie upsell had in die richting maar het probleem is dat hij al een bepaalde verwachting heeft en de tijd die wij daarin gecalculeerd hebben daar moet het voor doen projectprijs en vervolgens gaat hij die kant af en dan kan hij al die dingen gewoon regelen en nu hebben we gewoon volledig zijn uiterlijk gegeven het is andersom en daarnaast heb je natuurlijk nog een aantal zaken die je inderdaad daarna kunt upsetten maar piet ik ga het echt over en niks vergeten en zorgen dat ik altijd precies weet wat je krijgt en dat we alle tijd die we daarmee bezig zijn ook gewoon netjes kunnen functioneren terug naar de koffie waar hebben mensen weer stand bij jou of wat is een challenge voor jullie de grootste challenge die wij hebben bij ai en automatisering want dan pak ik hem toch even samen is bij onze security officer die het toch wel heel lastig vindt om allerlei toeltjes en marketing op de gdab en weet ik veel allerlei zaken aan elkaar te korrelen om nou ja wat ronald ook aangaf daar een klant gezegd tegen een agent ik ga op vakantie wanneer ga je op vakantie ik ga 14 december en ik ga naar spanje voor hoe lang voor twee weken aan de achterkant wordt gewoon in een microsoft-talent wordt gewoon een volledige aanpassing gedaan naar die man dus inderdaad de komende twee weken even naar spanje gewoon heen te loggen maar dat betekent dat die tool of die ai of die combinatie daarvan dus toegang heeft tot jouw volledige microsoft-tenant en alle klantenners die daaronder hangen dat is kwestie van goed inrijden ja dat klopt maar uiteindelijk wil je ook het gaat dan over user-omborging die je ook kunt automatiseren dus dan leek die tool toegang tot het aanmaken van gebruikers dus ook het wijzigen van gebruikers dus op het nou ja dat noemt je het sowieso belachelijk als iemand in spanje gaat op vakantie in december ja nee maar goed ze hebben weer iets bedacht maar hebben ze wel over nagedacht wat voor gevolgen en effecten dat heeft dat is bij ons bij de koffieautomaat ronald datgene wat jij net liet zien jullie mooie infographic is dat iets waar je tijdens dat proces weerstand in hebt gevoeld met het personeel zeker niet van het personeel maar wel voor degene die met de klant praat een laag tussen degene die de support levert aan de klant en we noemen dat de vcio dus de persoon die praat over de business over de impact over wat gaat er gebeuren wat is er gebudgeteerd etc er is iemand die dat moet voorbereiden en die zou natuurlijk heel graag willen dat dat altijd hetzelfde eruit ziet en dat is natuurlijk wel gebouwd bij iso als je het mooi maakt maar het ai natuurlijk niet je kan het helemaal vast programmeren maar dat is niet de visie die wij hebben met zo'n ai dus die vinden het nog wel eens lastig het ziet er nu anders uit dat is eigenlijk de enige stremming die noyel is hebben maar om even terug te komen over de coffee-set-apparaat die jongens die de support en echt aan de techniek werken die zijn er natuurlijk ongelooflijk blij mee alle simpele dingetjes is allemaal gedaan want daar voelen ze zich te goed voor dat is allemaal simpel werk dus prima kunnen we leukere dingen doen nieuwe uitdagingen dat is ook goed ja dat zeker dat is dan weer het grote voordeel dat is ook wel iets waar wij ook over hebben we hebben het al gehad over wat toekomstige ontwikkelingen maar ik wil je toch nog even challengen met hoe de toekomst eruit gaat zien dus we gaan naar de glazen bol de volgende rubriek de glazen bol de glas en bol de glas en bol ja deze overgangen die u hoort zijn overigens inderdaad zoals sjors terecht zegt met ai gemaakt ook door jou sjors dus compliment door ai ik verbind deze wisselende stemmingen in gelei als de glazen rol laten we het eerst nog wat dichter bij huis voeren maar waar gaat ai op korte termijn met jou betreft de grootste impact maken jan ik zat ver weg ik schakel even dichtbij korte termijn is toch de tickting afhandeling daar komt gewoon een korte termijn in de systemen dus dat gaat om zo'n korte termijn ik helpen dat is bij ons een grote afdeling 15 man dus ja overal 20-30 procentjes afgesloopt kunnen worden dat gaat dus hard waar denk je dat ai straks enorme waarde kan voegen voor iets wat nog niet bestaat ja ik denk dat wij leven in één ecosysteem als je daar een soort super agent ai op zet die alles meekijkt en letterlijk gewoon je adviseur wordt die smorselt je wakker en zegt je moet die klant gaan bellen die ticket is in escalatie dat is een gap-analyse wat die dienst heeft die klant nog niet dat je echt een super assistent krijgt for godmode ja ik denk dat als je die op een platform kan zetten waar alle datum bij elkaar zit dat is een voorwaarde ja dan denk ik dat het leven echt mooi te maken kan worden dat is wel interessant ik denk dat dat de toekomst is welholt wat denk jij ik denk dat als er wordt toegevoegd twee leden als ik qua techniek zou praten dan denk ik dat het is natuurlijk geaccepteerd dat gebruikers dat gewoon normaal vinden dat ze geautomatiseerd een berichtje binnenkrijgen we zagen iets op jouw werkplek dat hebben we gefixt prettige dag verder ze hadden toch antwoorden nodig en ja je koopt bijna het gat zo meteen en je antwoorden nou ja wat is er in die wereldje nou dat geel wordt natuurlijk gewoon heel dun hè maar vanuit ons werkproces hoe briljant zou het zijn als wij inbloggeren in onze werkomgeving heel goed de rol weet wie jij bent want dat is natuurlijk logisch want dat hebben we ergens bemaald en de instructies ingevuld en ziet wat je bedoelt wat moet je halen voor vandaag waar zijn de kansen wat zijn de techniek van de serverdesk waar zitten de klanten die bijvoorbeeld nog wat aandacht hebben of waar zijn de backups toch niet optimaal alle whitespacers die data leken zo ongelooflijk groot al die data sources bij elkaar en het rol vanuit een rol dat je kan kiezen waar kijk ik tegenaan ja dat zou toch wel echt een grote meerwaarde vertegenwoordigen ja absoluut ja zeker anders vertaal je oh sorry ja je hebt naar je gang gegaan ik vertaal jouw reactie eigenlijk hetzelfde als wat jan zegt inderdaad we gebruiken een bepaald ticketsysteem een bepaalde touring die wordt door leveranciers x y of z aan je voorzien daar draaien natuurlijk honderden duizenden tienduizenden msp'ers onder die elke dag allemaal wel een keer eenzelfde soort probleem tegenkomen dat heeft dan ook niet nederlands engels duits spans of spaanse of grieks dat maakt hem in principe niet uit want hij verstaat toch alles dus het oplossend vermogen van zo'n ai om aan de achtergrond of in de achtergrond al die ja rotklussers voor je te doen die jou opgelost zijn voordat je morgens wakker wordt en die jou alleen nog maar laten zien inderdaad denk hieraan neem eens contact op met die prijzen dat is wel dorrend het is allemaal toegang ga je dan dat je al die dames bij jezelf bent of ga je dan nee dit is in één ecosysteem waar we het rechtstreeks hebben we zijn alleen veel te beperkt in de denkwijze ik bedoel het is leuk dat we allemaal iedere keer denken hoe wij het altijd deden maar zouden er niet gewoon andere oplossingen komen als je nou al die data bij elkaar hebt zouden er dan geen andere oplossingen komen de vraag is natuurlijk ook hoe het als ik jou een toverstokje geef mark en jij mag op ai-gebied wat je nu wenst wat je zou willen en het is er eemstig vader dat zou ik wel een toverstokje willen wat zou je dan wensen ja dat weet ik als het daarover uitgaat dan denk ik dat eindgebruikers met problemen helemaal niet meer bij ons komen want die zijn al ja vind ik wel een goed fantastisch businessmodel ja maar eerst een toverstokje tess is weer komen we moeten de baas weer komen mark zij er ook je hebt het hoofdstuk dan heb je daar gewoon geen helpdesk meer voor nodig dan zijn wij echt als msp'ers om die klanten te begeleiden maar wat je dus eigenlijk zegt is dat de techneuten straks alleen maar tool-dashboardbeheerders worden nee nee maar het kan me goed voormonderen dat je een aantal projecten je moet eerst weten dat de techneuten techneut blijven ja maar een dashboard komaan dat is precies wat je bedoelt we kijken veel te veel naar hoe we alles gekeken hebben waarom zou je naar een dashboard kijken wat is het dashboard mark zei dat we straks inderdaad niks meer hoeven doen op dat gebied dat is echt een leap naar de toekomst problemen worden automatisch opgerost en dat wij als msp'ers en onze techneuten die nog steeds techniek willen voeren misschien op een andere manier techniek kunnen voeren en niet meer in hoe we het mogen een probleem aan het lossen maar een juiste prompt moeten kunnen schrijven om een bepaald project de actualiteit te krijgen dat is toch weer gek hè waarom zouden we weer een prompt als er in de toekomst iets voorbij is dan zou je dat natuurlijk proberen hier technisch uit te werken of anders ik weet dat jullie er één manier graag in de bezitvereniging over zeggen ik denk dat wij moeilijk want er stromen niet we kwamen van een on-premise omgeving vandaan fysiekseel dat is echt supercomplex toen gingen we naar de cloud dat is allemaal veel makkelijker geworden we zijn nu heel veel jaren verder ik vond die idee niet makkelijker geworden je hebt het probleem verschoven ja en we zijn complexer geworden de samenhang is ongekend hé mannen we gaan het vandaag aan tafel niet oplossen helaas die illusie hadden we ook niet ik denk dat we hier zeker nog wel andere uitzendingen aan kunnen gaan meiden ik wil met jullie naar de laatste rubriek dat is de naspark de laatste maak geven we even kort onze reflectie op het gesprek van vandaag wat hebben we geleerd nieuwe inzichten zaken die we gemist hebben voor de volgende uitstelling graag een korte ronde jan ja mijn inzicht is dat de campagnetrading om een andere visie hebben of it benaderen dus alleen al daar in de verschillende smaken binnen ms space is het ai-landschap nog een lang jaar gespeeld dus voorlopig is er nog heel veel ruimte voor ms space om zich te onderscheiden ook met ai genoeg dynamiek zeker zeker sjors grote vriend wat vinden we alles is kut en als het niet kut is is het kloten wat zeg je voor alles je kan het beste gewoon zorgen dat alles weggeautomatiseerd is en dan kun je naar spanje ja wijze woorden van sjors wel eens ik ga mee naar spanje maar dan gaan we toch naar spanje die hebben meegenomen ze hadden veertien plekken hoorde ik komt goed in ieder geval gaan we doen goed om te horen dat er inderdaad gelukkig ook nog andere partijen zijn die hiermee bezig zijn dus dat acceptatie dat ook gewoon landt in ons landschap goed om te horen dat dat ook kritisch zal blijven en ik ben echt oprecht benieuwd over twee jaar zou ik hier graag dan wel weer ditzelfde gesprek kunnen bezoeken we zijn wel heel veel verder met onze uitzending maar dan ben je zeker weer welkom mark twee dingen we hebben het natuurlijk gehad over ai dus de artificial intelligence in onze omgeving en automatisering en ik denk dat we wel hieruit moeten houden dat er wel twee totaal verschillende delen zijn die complementair aan elkaar kunnen zijn en elkaar kunnen versterken en twee is dat ik inderdaad heel erg benieuwd ben naar de ontwikkelingen van ai die voor ons dingen gaat automatiseren want dat is zeg maar een beetje waar we toe gaan binnen de tools en de omgevingen van onze grote leveranciers en systemen die er op dit moment op gesprek komen dus ik ben heel benieuwd wat we hier over een jaar als we weer met z'n vier of vijfen bij elkaar omdraaien we dan kunnen zeggen van het afgelopen jaar en de toekomst dan het onderwerp zal ongetwijfeld vaak voorbijkomen ook in msp late night voor vandaag zit het erop ik wil jullie danken voor het zijn van mijn gasten voor de goede vruchtbare discussie dit was msp late night tot de volgende keer en blijf kijken
AI levert pas waarde als de onderliggende data schoon en gestructureerd is. Zonder duidelijke processen en betrouwbare bronnen vergroot AI vooral de zichtbaarheid van rommel in plaats van efficiëntie.
Ook als AI tientallen beslissingen voorbereidt, blijft een menselijke validatie cruciaal. Fouten, context en verantwoordelijkheid vragen om toezicht en duidelijke kaders binnen MSP-processen.
Zelf AI-oplossingen ontwikkelen kost capaciteit en onderhoud. Wachten op integratie binnen bestaande platformen biedt schaalvoordeel, maar kan innovatie vertragen en onderscheidend vermogen beperken.





MSP Performance Club is een community voor MSP’s die weten dat data het startpunt is, maar vertrouwen het verschil maakt. Samen creëren en delen we best-practices voor commerciële groei.
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart